شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷
كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» اثري مرجع است

اميردريادار حبيب‌الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش، كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» را اثري مرجع خواند و گفت: اين كتاب به تدريج در سال‌هاي آينده تكميل خواهد شد. ايران براي رسيدن به قله 1404 بايد از اين تدابير استفاده كند و من مطالعه این كتاب را به همه ستادها و نيروهاي نظامی پيشنهاد مي‌كنم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) آيين رونمايي از كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» صبح امروز (15 بهمن ‌ماه) با حضور «حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمدعلي آل هاشم» رييس سازمان عقيدتي ـ سياسي ارتش، «امير درياردار حبيب‌الله سياري» فرمانده نيروي درياي ارتش و «اميرسرتيپ رضا خرم طوسي» رييس شوراي سياستگذاري تبيين نقش مقام معظم رهبري در ارتش برگزار شد.

امير دريادار مهرداد آل‌احمد، رييس دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي نداجا در آغاز اين مراسم اظهار كرد: اين دفتر در 3 سال گذشته، افتخار گردآوري و تدوين مجموعه فرمايشات و تدابير مقام معظم رهبري از ابتداي رياست جمهوري تا دوم آذرماه 1390 در بازديد از قرارگاه مقدم نداجا و ناوگان جنوب را داشته است.

وي افزود: كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» در شرفيابي اخير، به مقام معظم رهبري تقديم شد. ايشان از سال 1361 مانند يك استراتژيست، بر دريا پايه بودن تهديدات آينده تاكيد كرده بودند و كتاب«نيروي دريايي، نيروي راهبردي» تحليل محتواي مجموعه فرمايشات فرماندهي كل قوا دراين‌باره را در برگرفته است.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمين آل هاشم، وجود استثنايي و هدايت امام‌خميني(ره) را يكي از عوامل بزرگ پيروزي انقلاب اسلامي خواند و افزود: وحدت و اعتقاد مردم به اسلام و انقلاب در كنار هدايت مقام معظم رهبري، همچنان باعث استمرار و بقاي انقلاب اسلامي بعد از ارتحال امام‌خميني(ره) شده است.

وي در ادامه، كتاب را ميوه چهار فصل باغ انديشه‌ها توصيف كرد و گفت: كتاب يكي از زيباترين و مهم‌ترين جلوه‌هاي فرهنگي است و آن را بايد گران‌سنگ‌ترين ميراث بشر به حساب آورد.

رييس سازمان عقديتي سياسي ارتش با اشاره به آيه «الذي علم بالقلم» يادآور شد: كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» از بیان شخصيتي بزرگوار و رهبري روشن‌ضمير گردآوري شده كه نقش تأثيرگذار ايشان بر تحولات بنيادين دنياي امروز را مي‌بينيم. شناخت ديدگاه‌ها و بازخواني زندگاني سراسر ‌آموزنده مقام معظم رهبري، بي‌شك گنجينه‌اي گرانبها براي مخاطبان حال و آينده ايران و دنيا خواهد بود.

آل‌هاشم با اشاره به جايگاه محبوب نيروي دريايي در ميان مردم به بركت تدابير مقام معظم رهبري تاكيد كرد: نيروي دريايي ارتش با تكيه بر تدابير مقام معظم رهبري به عنوان نيرويي راهبردي، جايگاه خود را در ميان مردم پيدا كرده است.

در ادامه آيين رونمايي از كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» اميرسرتيپ رضا خرم طوسي، رييس شوراي سياست‌گذاري تبيين نقش مقام معظم رهبري در ارتش گفت: فرمايشات و تدابير مقام معظم رهبري، نوعي شاخص محسوب مي‌شود.

وي تصريح كرد: نيروي دريايي و ارتش براي اين‌كه بتوانند در كار، خدمات و پيشبرد انقلاب اسلامي موفق باشند، بايد به اين شاخص توسل كنند و انتشار كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» اقدام اساسي در اين مورد است.

سپس اميردريادار حبيب‌الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش به تشريح جايگاه و اهميت دريا براي هر كشور و به خصوص ايران پرداخت و اظهار كرد: دريا از بُعد اهميت دفاع استراتژيك و جنبه‌هاي اقتصادي منابع دريا، انتقال فرهنگ، تجارت دريايي، سازندگي و توسعه پايدار در هر كشور داراي اهميت است.

وي با تاكيد بر متكي بودن توسعه ايران بر دريا پايه بودن آن براي حال و آينده گفت: منافع راهبردي و كلان ما در درياست. مقام معظم رهبري نيز در سخنان خود بر غافل بودن ما از اين منافع اشاره كرده‌اند.

فرمانده نداجا ادامه داد: تدبير مقام معظم رهبري در بحث حضور در درياهاي آزاد و استفاده از منابع دريايي براي توسعه كشور، مسير آينده ما را روشن كرده است. ما معمولاً در مقالات و سخنراني‌ها از نظرات استراتژيست‌هاي دنيا استفاده مي‌كنيم و اين در حالي است كه سخنان و فرمايشات مقام معظم رهبري مورد توجه دنياست. كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» نشان مي‌دهد كه چگونه ايشان از سال 1361نيروي دريايي را گام به گام پيش برده‌اند.

وي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري بر تمركز نيروي دريايي ارتش بر شمال اقيانوس هند گفت: اين‌ها نظريه‌هايي هستند كه بايد بخوانيم، ببينيم و به كار گيريم. گردآوري و انتشار كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» در همين راستا صورت گرفته است. با مطالعه اين كتاب، هر روز به نو بودن آن پي مي‌بريم.

فرمانده نداجا كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» را اثري مرجع خواند و گفت: اين كتاب به تدريج در سال‌هاي آينده تكميل خواهد شد. ايران براي رسيدن به قله 1404 بايد از اين تدابير استفاده كند و من مطالعه كتاب «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» را براي همه ستادها و نيروهاي پيشنهاد مي‌كنم.

در پايان اين مراسم «نيروي دريايي، نيروي راهبردي» با حضور فرماندهان نيروهاي ارتش رونمايي شد. اين اثر به همت دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي به چاپ رسيده است.

مجموعه رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اين اثر منعكس شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها