عموهاي فيتيلهاي از محبوبترين شخصيتهاي تلويزيوني ميان كودكان و نوجوانان، اين روزها مشغول ضبط سريالي 20 قسمتي با عنوان «خنده، گريه، يه قصه» هستند كه در شبكه نمايش خانگي توزيع خواهد شد. شركت توليدكننده اين اثر در نظر دارد در پايان هر لوح فشرده اين نمايش، 150 تا 200 عنوان كتاب ويژه كودكان و نوجوانان معرفي كند.-
در اين محله نمايشي، خانهها و مغازههايي وجود دارند كه قصههاي اين سريال آن اتفاق ميافتند. در ابتدا كه وارد محله ميشوي يك دكه روزنامهفروشي به چشم ميخورد و پشت سر آن يك كتابفروشي كه مجموعهاي از كتابهاي ديني داستاني و برخي متون كهن را به نمايش گذاشته است.
عليرضا آقايي، تهيهكننده اين برنامه ميگويد: عنوان اين برنامه «خنده، گريه، يه قصه» است كه احتمالا به «آسه آسه، قصه قصه» تغيير خواهد كرد.
وي درباره نقش قصهها در اين سريال توضيح ميدهد: هنگام توليد اين اثر از نويسندگان برنامههاي كودك و نوجوان خواستيم قصههاي خود را براي اين برنامه تهيه كنند كه در پايان مهلت تعيين شده حدود 200 متن به دست ما رسيد. پس از بررسي، 52 متن انتخاب شد و در نهايت 20 متن جذابتر را انتخاب كرديم.
آقايي عنوان ميكند: در اين 20 قسمت برنامهاي كه ارايه ميشود 20 قصه جداگانه براي كودكان و نوجوانان تعريف ميشود به اين صورت كه تمام ماحراها در يك محله ثابت مثل كتابفروشي، دكه روزنامه، عطاري، و خشكشويي اتفاق ميافتد و يكسري شخصيتها ثابت هستند اما هر قصه ماجراي خود را دارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا قصههايي كه در اين محله مطرح ميشوند، به صورت كتاب همراه با اين لوحهاي فشرده ارايه نميشوند؟ ميگويد: از ابتدا كه اين برنامه را كليد زديم چنين طرحي را در ذهن نداشتيم، از سويي من فكر ميكنم كتابهاي صوتي و كتابهاي الكترونيكي به مرور دارند جاي كتابهاي كاغذي را ميگيرند. در واقع كتابها دارند از حالت سنتي و كاغذي خود خارج ميشوند. همانطور كه نامه الكترونيكي جاي نامههاي كاغذي را گرفته است. اما در اين فرآيند از كتاب غافل نبوديم و با همكاري ناشران در پايان هر لوح فشرده 150 تا 200 عنوان كتاب را همراه با تصاوير آن كتابها به بچهها و خانوادهها معرفي ميكنيم.
تهيهكننده مجموعه نمايشي «گريه، خنده، يه قصه» اظهار ميكند: در انتخاب اين قصهها نيز از كارشناسان و مشاوران تكنيكهاي آموزشي كمك گرفتيم و قصههايي را كه انتخاب كردهايم بر اساس طرح حكمت آموزش و پرورش است و مفاهيمي چود آموزش «نه گفتن» را در بر ميگيرد.
وي درباره شعرهايي كه در متن اين برنامهها توسط گروه نمايش خوانده ميشود، ميگويد: شعرهاي اين مجموعه را اهورا ايمان سروده است.
با توجه به اينكه در اين لوحهاي فشرده حدود 200 عنوان كتاب كودك و نوجوان معرفي ميشود و كودكان و نوجوانان مخاطب اين برنامه در پايان توزيع اين سريال، فهرست چهار هزار عنوان كتاب را در دست دارند درباره چگونگي معرفي اين كتابها در اين سريال سوالهايي برايمان مطرح ميشود كه اين سوالها را با مدير روابط عمومي شركت عموهاي فيتيلهاي كه مسوول ارتباط با ناشران نيز است، مطرح ميكنيم.
مهران ميرصالحي درباره علت معرفي كتاب در پايان قسمتهاي اين سريال ميگويد: با توجه به محوريت فعاليتهاي فرهنگي گروه كه اجراي قصههاست، تصميم گرفتيم متناسب با موضوع هر قسمت از مجموعه، حدود 200 عنوان كتاب به كودكان و نوجوانان معرفي كنيم.
وي اضافه ميكند: اين كتابها در سايتNINICLOOB.IR نيز معرفي ميشوند. براي همكاري با ناشران نيز فراخوانهايي اعلام شده است و از ميان كتابهايي كه ناشران ارسال ميكنند در تلاشيم كتابهايي را به بچهها معرفي كنيم.
ميرصالحي با بيان اينكه انتشارات محراب قلم همكاري تنگاتنگي با اين پروژه داشته، عنوان ميكند: اين پروژه را با كتابهاي انتشارات محراب قلم آغاز كردهايم. همچنين شركت عموهاي فيتيلهاي كار ديگري را در دست دارد و ان نيز توليد كتابهاي صوتي است و در اين جريان نيز از كتابهاي محراب قلم استفاده كردهايم و با همكاري آنها اين كتابهاي صوتي را توليد ميكنيم.
وي ادامه ميدهد: در زمينه توليد كتابهاي صوتي در نظر داريم به توليد روزانه برسيم. يعني هر روز يك كتاب صوتي به بازار عرضه كنيم. اجراي اين فعاليت از ابتداي فروردينماه آغاز ميشود و تا كنون كارهاي فني مربوط به 80 عنوان كتاب از محصولات انتشارات محراب قلم در حال انجام است.
مدير روابطعمومي شركت عموهاي فيتيلهاي درباره انتخاب كتابهايي كه در لوحهاي فشرده سريال معرفي ميشوند توضيح ميدهد: ما كارهاي كارشناسي كتاب انجام نميدهيم و به نظارت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اكتفا ميكنيم چون جايگاه ما جايگاه ارزشيابي نيست بلكه انتخابهاي ما نيز براي اين است كه بتوانيم كتابهايي از تمام ناشران همكار خود را معرفي كنيم.
وي ميافزايد: اين لوحهاي فشرده از ارديبهشتماه به صورت عمومي توزيع ميشود و فاصله پخش آن نيز يك هفتهاي پيشبيني شده است.
نظر شما