مجموعه شعري از جواد قاسمي منتشر شد

نخستین دفتر شعر جواد قاسمی با عنوان «شکل چندم از منی» از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر و راهی بازار کتاب شد. این مجموعه شعرهای سپیدی را در برمی‌گیرد که بارزترین ویژگی‌ آن‌ها استفاده از عناصر و فضاهای بومی است.-

قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: «شکل چندم از منی» نخستین دفتر شعرم است و سروده‌های من از سال 1383 تا 1387 را شامل می‌شود. علاوه بر این‌ها چند قطعه شعر از کارهای جدیدم را نیز در این دفتر گنجانده‌ام.

وی با تاکید بر متنوع بودن اشعار این مجموعه از نظر موضوعی ادامه داد: گزینش این اشعار برای ارایه در قالب کتاب بیشتر براساس فضای حسی آن‌ها و نزدیک بودنشان به تعریف جامع شعر صورت گرفته است. برهمین اساس موضوعات متنوع عاطفی و اجتماعی در این اشعار دیده می‌شود.

قاسمی انگیزه‌اش از چاپ این مجموعه شعر را ارایه کارنامه شعری از فعالیت‌هایش در این عرصه و ارزیابی آن از سوی مخاطبان دانست.

وی درباره ویژگی‌های زبانی یا ساختاری، که در این مجموعه به‌کار گرفته است، توضیح داد: هرجا که شعر ایجاب کرده است، از نشانه‌ها و فضاهای بومی و محاوره‌ای‌ در شعرهایم بهره گرفته‌ام. برخی از منتقدان یا مخاطبانی، که دیدگاه‌های خود را نسبت به این مجموعه ارایه کرده‌اند، این مساله را از ویژگی‌های شعرهای من برشمرده‌اند.

این شاعر در پایان و درباره چگونگی آغاز فعالیتش در عرصه شعر گفت: ورود به عرصه شعر را از سال 1379 آغاز کرده‌ام، اما فعالیت جدی‌ام در این حوزه از سال 1382 و با شرکت در کارگاه شعر موسی بندری شکل گرفت.

«شکل چندم از منی» و شعرهای سپید بومی 

مجموعه شعر «شکل چندم از منی» دربرگیرنده 43 قطعه شعر سپید است. هیچ‌یک از شعرهای این مجموعه عنوانی ندارند. از نظر موضوعی و مضمونی مسایل عاطفی و اجتماعی را بیان می‌کنند، اما تاحدودی شخصی و به بیان دیگر دربرگیرنده دغدغه‌های شخصی شاعر هستند. زبان این شعرها ساده و امروزی‌اند و در کنار عناصر و فضاهای بومی، اصطلاحات و واژگان زبان محاوره‌ای نیز در این اشعار بسیار به‌کار گرفته شده است.

نمونه شعری از این مجموعه:
«گنجشک‌ها به روایت صبح به خوابم آمدند
نشستند خواندند
حتی مطلع‌الفجر
دارم از گور خودم سر در می‌آورم
قناری کناری نشسته صبح را می‌خواند
اما در خواب من کلاغ پادشاه است
روباه زیر آن درخت کذایی
منتظر صبح است»

جواد قاسمی متولد 20 آبان 1359 و دانشجوی رشته برق و الکترونیک است.

مجموعه شعر «شکل چندم از منی» در 52 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار و 500 تومان از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط