پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
136 عنوان «كتاب مناسب» برای دانش آموزان معرفي شد

ناشران و مولفان حوزه آموزش راهنمايي با هدف توليد سيزدهمين «كتابنامه رشد» تاكنون تعداد 345 اثر را به دبيرخانه طرح «سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي» ارسال كرده‌اند. داوران اين حوزه آموزشي از ميان اين آثار، 136 اثر را به عنوان «كتاب مناسب» معرفي كرده‌اند._

طيبه الدوسي، مسوول «كتابنامه رشد» مقطع راهنمايي وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: از ميان آثار ارسال شده به اين دبيرخانه، كتاب‌هاي رشته‌‌ «علوم تجربي»، «رياضي» و «زبان انگليسي» بيشترين تعداد آثار را به خودشان اختصاص داده‌اند. در رشته «هنر» تاكنون هيچ اثري به اين دبيرخانه ارسال نشده است.

وي ادامه داد: رشته «تاريخ» با 28 اثر و رشته «تربيت بدني» با يك اثر به ترتيب بيشترين و كمترين عناوين كتاب‌هاي «مناسب» را شامل مي‌‌شوند.

مسوول «كتابنامه رشد» مقطع راهنمايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اين كه ناشران و مولفان تا 20 خرداد ماه مهلت دارند تا آثارشان را با هدف بررسي به دبيرخانه طرح «سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي» ارسال كنند افزود: كتاب‌هايي كه بعد از موعد مذكور به اين دبيرخانه برسند، با هدف تدوين سيزدهمين «كتابنامه رشد» در چرخه داوري‌ها قرار نمي‌گيرند. اين آثار براي معرفي در چهاردهمين «كتابنامه رشد» در سال آينده بررسي خواهند شد.

الدوسي محتواي كتاب هاي ارسال شده به اين دبيرخانه را ارزيابي كرد و گفت: كتاب هايي هم كه پس از بررسي داوران به عنوان كتاب «مناسب» معرفي مي‌شوند ايرادهایی دارند اما اندك ‌و در نتيجه قابل چشم‌پوشي‌اند. متاسفانه تنها ناشران و مولفاني كه كتاب‌هاي آن‌ها مردود معرفي مي‌شوند، به دبيرخانه مراجعه مي‌كنند تا با اشتباهات و ايرادهای كتاب‌هايشان آگاه شوند و در نوبت چاپ بعدي آن‌ها را رفع كنند.

وي در ادامه سخنانش گفت: اگر مولفان و ناشراني كه كتاب‌هاي آن‌ها «مناسب» اعلام مي‌شوند نيز به اين دبيرخانه مراجعه كنند يا با شماره هاي دفتر انتشارات كمك آموزشي مندرج در كتابنامه‌هاي رشد تماس بگيرند تا با كارشناس مربوطه دریاره مشکلات كتاب‌هايشان صحبت كنند، مي‌توان آينده خوبي را براي توليد كتاب هاي مناسب پيش‌بيني كرد.

مسوول «كتابنامه رشد» مقطع راهنمايي وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: كتاب‌هاي رياضي از جمله كتاب‌هايي‌اند كه به تعداد بسیار زياد به دبيرخانه ارسال مي‌شوند اما اغلب آن‌ها پس از بررسي داوران مردود اعلام مي‌شوند. وجود اشتباهاتي كه نشان دهنده بي‌توجهي مولفان و ناشران در تاليف و چاپ این كتاب ها است، يكي از دلايل مردود بودن آن‌ها به شمار می آید.

الدوسي اظهار كرد: از ديگر موارد مردود اعلام شدن كتاب‌هاي رياضي مي‌توان به ارايه پاسخ‌نامه در محتواي آن‌ها بلافاصله بعد از پرسش ‌هاي كتاب، اشاره كرد. اين نوع تاليف كتاب‌، زمينه خلاقيت و تفكر دانش آموزان را از بين مي‌برد. بنابراين، لازم است تا پاسخ نامه‌ها يا در انتهاي كتاب ها ارايه شوند و يا اين‌كه كتابي مستقل براي پاسخ‌نامه‌ها در نظر گرفته شود.

وي در پايان سخنانش گفت: سيزدهمين «كتابنامه رشد» دوره راهنمايي با هدف معرفي كتاب‌هاي مناسب آموزشي تابستان سال 1391 منتشر و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط