یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۴
ایجاد فرصت خلق آثار ماندگار با برگزاري جشنواره‌ها

محمدرضا سرشار در برنامه رونمايي از كتاب «جلوه‌هايي از ادبيات سياسي امروز ايران» گفت: در چند سال اخير جشنواره داستان انقلاب برگزار شده كه حاصل آن نگارش داستان‌هايی است كه فوق‌العاده نيستند، اما خوب‌اند و در دراز مدت با نوشته‌ شدن صد‌ها اثر در اين حوزه می‌توان شاهد كتابي خوب و ماندگار بود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آیین رونمايي از كتاب «جلوه‌هايي از ادبيات سياسي امروز ايران» امروز (يكشنبه 17 ارديبهشت ماه) با حضور نويسنده اثر «محمدرضا سرشار» و «اكبر اشرفي» معاون پژوهشي مركز اسناد انقلاب اسلامي در غرفه انتشارات اين مركز برگزار شد. اين اثر از سوي موسسه فرهنگي هنري و انتشاراتي مركز اسناد انقلاب اسلامي به بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران رسیده است. 

سرشار اين اثر را مجموعه‌اي از نقد‌هاي خود بر داستان‌هاي مختلف، طي ساليان متمادي معرفی كرد كه امروز به صورت يك مجموعه با عنوان «جلوه‌هايي از ادبيات سياسي امروز ايران» منتشر شده است. وی افزود: اين اثر نقد‌هاي وارده بر برخي از داستان‌هایي است كه بعد از پيروزي انقلاب در ايران نوشته يا ترجمه شده‌اند. انتخاب اين داستان‌ها بي‌دليل نيست. برخي از آن‌ها شاخص يا پرفروش بوده‌اند يا آن‌كه از سوي اهل فن جوايز ادبي دريافت كرده‌اند يا مضامين پنهاني داشته‌اند.

وي دراين‌باره كه چرا نام كتاب «جلوه‌هايي از ادبيات سياسي امروز ايران» شده است گفت: وقتي كتابي را در قالب مجموعه اثر مي‌نويسيم اسم كتاب براساس مهم‌ترين بخش آن انتخاب مي‌شود. بخش سياسي حجيم‌ترين بخش در نقد داستان‌ها بود، به همين دليل اين عنوان براي كتاب انتخاب شد.

سرشار درباره داستان‌هاي سياسي كه بخش اعظم نقد‌ها را تشكيل مي‌دهد، توضيح داد: رمان‌های «جزيره سرگرداني»، «ساربان سرگردان»، «بهشت خاكستري» و «شهري كه زير درختان سدر مرد» مهم‌ترين داستان‌هاي سياسي هستند كه در اين اثر به نقد‌ آن‌ها پرداخته شده است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه ادبيات سياسي ايران را چگونه مي‌بيند، گفت: يك نكته در دنيا وجود دارد كه هيچ فعل اجتماعي، غير سياسي نيست. حتي كساني كه علم مخالفت برمي‌دارند تكيه بر جنبه سياسي ديگري دارند. عمل اجتماعي خواه و ناخواه عمل سياسي محسوب مي‌شود، اما برخي آثار به صورت ويژه به مسايل سياسي مي‌پردازند و نظام حاكم را نفی و يا تبيين مي‌كنند يا به جنبه‌هاي ديگر آن مي‌پردازند و آن‌ها را در قالب استعاره مطرح مي‌كنند.

سرشار ادامه داد: كتاب «جزيره سرگرداني» سيمين دانشور در چاپ اول با شمارگان فراوان منتشر شد. اين كتاب اثري حجيم بود و به شدت مورد انتقاد منتقدان چپ قرار گرفت اما ادامه آن در «ساربان سرگردان» مورد نقد افراد مذهبي قرار گرفت.

وي ادامه داد: كتاب «بهشت خاكستري» مهاجراني در قالب يك داستان رمزي شرايط كشور را مورد هجوم قرار داده است و كتاب «شهري كه زير درختان سدر مرد» كتاب سال تقديري شناخته شد، در حالی که سعي كرده شرايط بعد از انقلاب را مورد مطالعه قرار بدهد.

سرشار با اشاره به اين مطلب كه در بحث كتاب‌هاي دفاع‌مقدس داراي آثاري جهاني هستيم، اما با موضوع انقلاب كمتر اثر منتشر شده است، گفت: به دليل فاصله كوتاهي كه بين پيروزي انقلاب تا هشت‌سال دفاع‌مقدس بود و از سويی كمبود نويسندگان در اوايل انقلاب باعث شد تا در سال‌هاي جنگ نويسندگاني كه فرصتي براي نوشتن يافتند به داستان‌هاي دفاع‌مقدس كه موضوع مرگ و زندگي را در آن دوره مطرح مي‌كردند روي بياورند. همين اتفاق باعث شد تا ادبيات دفاع‌مقدس در اولويت قرار بگيرد و داستان‌هاي انقلاب به حاشيه بروند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر مراكزي كه نويسندگان را به نوشتن داستان‌هاي انقلاب تشویق می‌كنند كمتر از مراكزي هستند كه در حوزه ابيات دفاع مقدس كار مي‌كنند و كساني كه امروز قلم به دست گرفته‌اند انقلاب را نديد‌ه‌اند اما هنوز با تبعات جنگ در جامعه مواجه مي‌شوند. در نگارش از انقلاب مدل خيلي مهم است. ما در بخش دفاع مقدس به یک گونه ادبي رسيد‌ه‌ايم اما براي ادبيات انقلاب هنوز ژانري نداريم.

سرشار در پايان گفت: حوزه هنري در چند سال اخير جشنواره داستان انقلاب را برگزار كرده است كه حاصل آن نگارش داستان‌هاي است كه فوق‌العاده نيستند اما خوب‌اند و در دراز مدت با نوشته‌ شدن صد‌ها اثر در اين حوزه می‌توان شاهد كتابي خوب و ماندگار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها