کزازی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: هر کار فرهنگی و هنری که در پیوند با «شاهنامه» انجام میشود، باید بهگونهای باشد، تا سرشت و چگونگی این شاهکار بیمانند را به نمایش بگذارد.
وی با تاکید بر این مساله که پرداختن به «شاهنامه» کاری خرد و خام نیست، اشارهای به هر یک از شیوههای ارایه «شاهنامه» در زمان حاضر داشت و توضیح داد: اگر داستانهای «شاهنامه» هر یک به صورت مستقل به چاپ برسند، اما این کار بهگونهای باشد که انگیزه خواندن این نامه نامی را در خواننده آن داستان بر انگیزد، کار بسیار پسندیدهاي است.
این شاهنامهپژوه افزود: همچنین اگر نویسندهای داستانی از «شاهنامه» را به زبانی ساده برای کودکان یا نوجوانان بازنویسد، آرمان او و انگیزه او باید آن باشد، که نوجوان یا کودک برانگیخته شود و «شاهنامه» را در روزگاری که میتواند، در متن بنیادین آن بخواند.
وی در ادامه توضیح داد: اگر هم داستانی از «شاهنامه» را به شیوه پویانمایی زندگی دوباره میبخشید، همچنان باید آنچه آفریدهاید بدانسان رویی و سویی از «شاهنامه» را بر بیننده آشکار بدارد که او را به آشنایی بیشتر و گستردهتر با «شاهنامه» برانگیزد.
کزازی یادآور شد: همچنین اگر فردی بخواهد داستانی از «شاهنامه» را بر پرده ببرد و با نگارههای جنبان آنرا به بینندگان بشناساند، این نگارههای جنبان یا این فیلم باید بتواند نمودی و نشانی از شکوه و شگرفی «شاهنامه» را بر بیننده آشکار بگرداند.
وی تاکید کرد: اگر چنین نباشد این تلاشها نه تنها سودمند نیست، بلکه زیانبار هم هست؛ چراکه شناختی نادرست، بیاندام و حتی میتوانم بگویم وارونه از «شاهنامه» به خوانندگان و بینندگان ارایه میکند.
این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: برای مثال پیشتر هم چند مجموعه بر پایه داستانهای «شاهنامه» به شیوه پویانمایی یا در پیکره نگارههای جنبان ساخته و پخش شده است که به هیچ روی شایسته شاهکاری بزرگ، شگرف و بیمانند همچون «شاهنامه» نیست.
25 اردیبهشت در تقویم ایران روز بزرگداشت «فردوسی» نامگذاری شده است.
دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نظر شما