شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۶
تهيه شيوه‌نامه ارزشيابي توصيفي براي دانش‌آموزان استثنايي

كارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنايي با هدف آشنايي معلمان دوره ابتدايي با شيوه‌هاي ارزشيابي توصيفي دانش‌آموزان استثنايي كتاب «راهنماي معلم در ارزشيابي توصيفي پايه‌هاي سوم ابتدايي مدارس استثنايي» را تهيه كرده‌اند.-

اسماعيل برقي، معاون برنامه‌ريزي آموزشي و توان‌بخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش ارزشيابي پيشرفت تحصيلي در دوره ابتدايي به شيوه توصيفي، پس از پنج سال اجراي آزمايشي، از سال تحصيلي 89 ـ 88 به صورت پلكاني در تمامي مدارس ابتدايي كشور اعم از عادي و استثنايي آغاز شده است.

وي در ادامه سخنانش گفت:‌ دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش كتاب «راهنماي معلم در ارزشيابي توصيفي ويژه معلمان پايه‌هاي اول، دوم و سوم ابتدايي» را با هدف آشنايي معلمان دوره ابتدايي با ارزشيابي توصيفي و اجراي هرچه دقيق‌تر آن در مدارس تهيه كرده است.

معاون برنامه‌ريزي آموزشي و توان‌بخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي افزود: از آن‌جا كه برخي از گروه‌هاي دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه مانند گروه آسيب‌ديده حسي ـ حركتي(دانش‌آموزان آسيب‌ديده بينايي، شنوايي و جسمي ـ حركتي) از كتاب‌ها و مواد درسي عادي به عنوان محتواي آموزشي بهره مي‌گيرند و با توجه به اين‌كه نيازهاي ويژه اين گروه از دانش‌آموزان، محدوديت‌هايي را در امر يادگيري آن‌ها موجب مي‌شود، ضروري است تا بخشي از موضوعات، اهداف، نشانه‌هاي تحقق و به ويژه سطوح عملكرد مورد انتظار در برخي از دروس، با نيازهاي ويژه و توانايي‌هاي آنان متناسب باشند.

برقي ادامه داد: به همين دليل كتاب «راهنماي معلم در ارزشيابي توصيفي ويژه معلمان پايه‌هاي اول، دوم و سوم ابتدايي» با همت تعدادي از كارشناسان و نظارت مديريت برنامه‌ريزي آموزشي كودكان و دانش‌آموزان با مشكلات حسي ـ حركتي سازمان آموزش و پرورش استثنايي، مورد بازنگري و متناسب‌سازي قرار گرفت و اين تلاش منجر به تدوين كتاب «راهنماي معلم در ارزشيابي توصيفي پايه‌هاي سوم ابتدايي مدارس استثنايي» شد.

وي عنوان كرد: مطالب دو فصل نخست اين اثر كه به صورت كامل برگرفته از كتاب «راهنماي معلم در ارزشيابي توصيفي ويژه معلمان پايه‌هاي اول، دوم و سوم ابتدايي» است، به آشنايي اجمالي مخاطبان با ارزشيابي توصيفي، ابزارها، روش‌ها، منابع جمع‌آوري اطلاعات، نحوه ثبت اطلاعات و قضاوت و ارزشگذاري آن‌ها پرداخته‌اند.

معاون برنامه‌ريزي آموزشي و توان‌بخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي بيان كرد: فصل سوم اين نوشتار به اهداف برنامه‌هاي درسي، نشانه‌هاي تحقق و سطوح عملكردي دروس پايه سوم براي چهار گروه دانش‌آموزي آسيب‌ديده بينايي، شنوايي، جسمي ـ حركتي و داراي هيجانات عاطفي ـ رفتاري(طيف اُتيسم بدون كم‌توان ذهني) در چهار بخش و به تفكيك هر گروه اختصاص دارد. محتواي اين فصل به اقتضاي برنامه‌هاي درسي موجود دوره ابتدايي تهيه و تدوين شده‌اند.

برقي افزود: اين كتاب در وب سايت سازمان آموزش و پرورش استثنايي به نشاني http://seo.medu.ir براي استفاده معلمان دانش‌آموزان نابينا، ناشنوا، جسمي ـ حركتي و طيف اُتيسم بدون كم‌توان ذهني قابل دسترسي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط