به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومين جلسه از سلسله نشستهای «دین، رسانه و کودک» با سخنرانی مهدی محسنيانراد، امير سپنجی و ناصر باهنر در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.
در این نشست مجموعه کتابهای «دین رسانه و کودک» اثر دکتر ناصر باهنر رونمایی و توزیع شد. این مجموعه را اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی منتشر کرده است.
مجموعه «دین رسانه و کودک» به عنوان يک پژوهش در حوزه كلی كودک، دين و رسانه و با تاكيد بر برنامهسازی دينی كودكان در راديو تلويزيونهای اسلامی با هدف آموزش معارف دينی به اين گروه سنی تهيه و تدوين شده است.
رسانه و دين، جايگاه رسانه در آموزش دينی، مخاطب شناسی، كودک و رسانه، رسانه و تربيت دينی كودكان و كودک و درک پيامهاي دينی مباحث نخستین جلد این کتاب هستند.
دومین جلد از این کتاب به معرفی ديدگاههاي امام خميني(ره) و آيتالله خامنهاي در حوزه دين، رسانه و كودک، پژوهشی اختصاص یافته و نتايج آن در پنج بخش كلی ارایه شده است.
رابطه دين و رسانه با در نظر گرفتن تاكيدات فلسفی، هنجارهای ساختاری، هنجارهای كاركردی راديو و تلويزيون ملی- اسلامی به تفضيل از ديدگاه رهبران در این نشست مورد بحث قرار گرفت و زمینههای فعاليتهای رسانهای برای كودكان تبيين شد. در بخش چهارم و پنجم ديدگاههای عمومی و هنجارهای كاركردی رسانههای مذكور را در حوزه كودكان بيان شد.
جلد سوم کتاب دین، رسانه و کودک «ماخذشناسی» نام دارد و منابع مورد استفاده در این پژوهش را برای استفاده سایر محققان معرفی میکند.
در این نشست، دکتر مهدی محسنيانراد درباره «بازار پیام» و عصر پس از دهکده جهانی سخن گفت. این استاد دانشگاه تغییر بنیادی نظامهای ارتباطی را در بیست سال آینده پیشبینی کرد و گفت: تصور میکنم تا 20 سال آینده بچههای ما در دنیایی خواهند بود که بسیاری از حرفها و شعارهای امروز دیگر کاربردی نخواهد داشت. تغییر و تحول دنیای ما مانند تحولی که اختراع ماشین چاپ به وجود آورد عظیم و سرنوشتساز خواهد بود.
وی افزود: دوران کنونی دوران مهمی برای بچهها به شمار میرود و بعدها درباره آن بیشتر خواهند گفت و نوشت.
این پژوهشگر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش، ویژگیهای عصر کنونی، دهکده جهانی و گذار آن به دنیای جدید را تشریح کرد.
نویسنده کتاب «ارتباط شناسی» دنیای جدید را «بازار پیام» نامید و درباره برخی از ویژگیهای آن توضیح داد: «بازار پیام» سبب میشود مخاطبان بر حسب نیازهای متنوع ناشی از ویژگیهای اجتماعی و فردی خود اطلاعات را از منابع مختلف دریافت کنند.
وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره چگونگی آگاهسازی کودکان برای دسترسی به اطلاعات در دنیای جدید اظهار کرد: اینجا دیگر این سوال مطرح نیست که بچهها را چطور محدود یا آگاه کنیم چون دیوارهای خانههای ما فرو میریزد و تنها راه آماده کردن کودکان برای زندگی در دنیای جدید این است که پیش از آن خودمان فضا را باز کنیم.
در ادامه این نشست دکتر امیر عبدالرضا سپنجی «سواد رسانهای» را بررسی کرد. به گفته او مراحل تکامل سواد را از دوران کلاسیک تا جامعه اطلاعاتی میتوان تقسیم بندی کرد و درباره این دورههای مختلف توضیح داد.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات رسانهای، دوره کلاسیک را زمان وقوع رنسانس و انقلاب اول صنعتی دانست و گسترش چاپ کتاب را از مهمترین ویژگیهای آن برشمرد.
او با بیان تغییر شرایط و افزایش رسانههای دیجیتالی در جامعه اطلاعاتی کنونی، داشتن سواد رسانهای را بخش مهمی از توسعه ارتباطات انسانی دانست.
سومين جلسه از سلسله نشستهاي «دین، رسانه و کودک» ساعت 15 تا 18 سهشنبه، 23 خرداد ماه از در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
نظر شما