به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ابتدای این برنامه که عصر دیروز، چهارشنبه، 31 خرداد، برگزار شد، محمدرضا یوسفی نویسنده کتاب گفت: کتاب حاضر مجموعه داستان به هم پیوستهای است و وقایع آن مانند اتوبوسی است که داستانهای کوتاه را به هم متصل میکند.
وی در ادامه، بخشهایی از این داستان را برای مخاطبان خواند.
سپس محمدرضا گودرزی، یکی از منتقدان این جلسه گفت: نویسنده متــعلق به همه خوانندگان نیست. وقتی ما متنی مینویسیم لزومی ندارد که همه از آن لذت ببرند. آنچه اهمیت دارد بازتاب سخن است، هر کتابی، زاده خالقی است و هر خالقی نسبت به کتابش ارادت خاصی دارد. نکته دوم این که ویژگی جامعه توسعه یافته بر سه اصل حقوق کودک، حقوق زن و حقوق محیط زیست بنا نهاده شده که هر سه در این کتاب رعایت شدهاند.
در ادامه سارا خاکزاد نیز گفت: بخشهایی از این کتاب واقعگرایانه و اجتماعی است که ما در زندگی روزمره با آنها آشنا هستیم و همذاتپنداری میکنیم و احساس نزدیکی داریم. این مجموعه از 9 بخش تشکیل شده که هر کدام از این بخشها مانند تکههای پازل هستند که در آخر شکل تکمیل شده آن را میبینیم.
خاکزاد در ادامه افزود: نکته بعدی فضاهای این مجموعه است که در منطقه اورامان میگذرد. این فضای کوهستانی سردسیر دارد و اتفاقات آن در زمستان است و در مجموع این داستان فضاسازی خوبی دارد که از نگاه راوی دانای کل توصیف شده است.
خاکزاد همچنین گفت : اشکالی که بر متن وارد است در باره نحوه پایانبندی این مجموعه است. توصیفات این بخش تا حدودی زیاد است جملههای طولانی دارد که از حوصله خواننده خارج است .
زمان در این داستانها مدور و در حال رفت و برگشت است. مردم روستای این داستان در تاریکی به سر میبرد و به نظر میرسد که با احداث کتابخانه از این ظلمت نجات یافته و به روشنایی میگرایند. به طور کلی میتوانیم عشق، تباهی، عروسی، غم و شادی را در داستانهای این کتاب ملاحظه کنیم.
در ادامه گودرزی گفت : شخصیت اصلی این داستان مکان اورامان است و سه شخصیت اصلی دیگر کوه، برف و مینیبوس سبز هستند. از 9 داستان این کتاب، نام 6 داسـتان زن است. شخـصیت اصلی آن نیز زن اسـت. محور اصلی داسـتان نـشان میدهد که توجه خاص نویسنده به مساله زن است.
وی افزود: در کشورهای توسعه نیافته، گذشته برحال، سنگینی میکند. در تفکر اسطورهای حـرکت مدور است و مدام در حال تکرار. 8 داستان این مجموعه رمانتیک است و یکی از آنها قصه. در دیدگاه رمانتیک دیوار، کوه، لاستیک دارای حس هستند. طبیعت، انـسانگونه وصـف میشود. وقتـی میگوییم درخت میلرزد، به درخت شخصیت میدهیم و برای آن هویت قایل میشویم. دومین ویژگی تشبیههای داستانهای رمانتیک است و مهمترین آنها عنصر عاطفی حس است و دور از منطق و عقل است. مکان این داستان حالت اقلیمی دارد.
گودرزی در پایان گفت: استفاده از نماد برای انتقال معنا در این کتاب بسیار دیده شده، مینیبوس سبز نماد حرکت، تلاش، فعالیت و ضربآهنگی از کنش است. مینیبوس سبز اتصال روستا و شهر را تضمین میکند. سبز نماد امید، انتظار، نجات و رستگاری در اسطورهشناسی است. برف نیز نماد، سپیدی ، معصومیت و پاکی و عشق است. برف با آب شدن عامل حیات و زندگی است.
در ادامه محمدرضا یوسفی، نویسنده اثر اظهار داشت: به لحاظ ساختار داستان، تجزیه و تحلیل ساختاری توسط منتقدان صحیح است. هر چند که با نوع نگاه من نویسنده متفاوت است. به دلیل اینکه در زمان نوشتن کتاب به ساختارهایی که اشاره شد، اشراف نداشتم. من رمانتیسم را ضد عقلانیت نمیدانم.
«داستانهای اورامان» اثر محمدرضا یوسفی سال گذشته(90) از سوی نشر موج منتشر شد.
پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
نظر شما