جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
ملل اسلامي مي‌توانند از شيوه مبارزات امام(ره) الگو بگيرند

نويسنده کتاب «تاكتيك‌هاي مبارزاتي امام خميني (ره)» اين اثر را تحليلي از استراتژي امام (ره) در مبارزه با رژيم پهلوي معرفی كرد و گفت: اين كتاب رويكرد فرهنگي امام (ره) را بر اساس تفكر شيعي به تصوير مي‌كشد. ابزار اين مبارزه قابل تكرار است و ملل اسلامي مي‌توانند از آن الگو بگيرند.-

حسين احمدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره «تاكتيك‌هاي مبارزاتي امام خميني (ره)» كه به تازگي توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده، اظهار کرد: موضوع اصلي كتاب، راهكار‌هاي مبارزاتي امام (ره) براي سرنگوني سلسه پهلوي است. امام خميني (ره) در هدايت انقلاب داراي استراتژي بودند كه از آن با عنوان تاكتيك ياد مي‌شود. 

وي رويكرد مباحث كتاب را تحليلي عنوان كرد و افزود: اين تحليل تا حدي «رويكرد آنالي» دارد و روانشناسي تاريخي شخصيت امام خميني (ره) را به زباني ساده كه براي عموم افراد جامعه قابل درك باشد بيان مي‌كند.

احمدي در پاسخ به اين سوال كه چرا در بحث مبارزات، گذري بر دوران كودكي امام (ره) دارد، گفت: هدف من از اين كار بررسي شخصيت امام خميني(ره) و تبين آن در تاكتيك‌هاي مبارزاتي ايشان بود. زيرا نوع رفتار و شخصيت امام (ره) گواه اين مطلب است كه هيچ چيز را براي خود نمي‌خواست. همين ويژگي ایشان را از ساير رهبران جدا مي‌كند چون در حقيقت هدف‌شان ادامه سيره و سيرت ائمه (ع) بود.

اين نويسنده افزود: روش مبارزاتي امام (ره) براي هميشه قابل تكرار و الگویي براي ديگر ملت‌هاست زيرا روند رشد و تعالي تفكر و استراتژي امام (ره) از دين اسلام نشات مي‌گيرد كه بر اساس آن مي‌توان در فضاي ديني شاهد پرورش افرادي بود كه فراتر از تمام انگيزه‌هاي مادي و تنها براي خدا مبارزه مي‌كنند.

وي درباره منابعي كه براي نگارش کتاب «تاكتيك‌هاي مبارزاتي امام خميني (ره)» از‌ آن‌ها بهره گرفته است گفت: از نزديك به 300 اثر فارسي كه درباره امام خميني(ره) نوشته شده و نيز 30 مقاله انگليسي استفاده كردم. بر اساس اين جست‌وجو دريافتم كه كتابي با اين انسجام درباره تاكتيك‌هاي مبارزاتي امام(ره) نوشته نشده است. بنابراین شخصيت امام (ره) را در اوضاع اجتماعي و ساختار فرهنگي دوران حکومت پهلوی و در كنار تفكرات و ابزار مبارزاتي ايشان در برابر جريانات، تبيین كردم.

احمدي با تاكيد بر اين مطلب كه در روند مبارزه، افراد بسياري ادعاي رهبري داشتند اما پس از قيام پانزده خرداد سال 1342 نگاه‌ها معطوف امام خميني(ره) شد، اظهارکرد: فضاي كشور ما به نوعي است كه اصلاحاتِ منبعث از مذهب را مي‌پذيرد. امام(ره) با آگاهي از اين مساله در مردم خودآگاهي به وجود آوردند و باعث شدند تا آحاد جامعه با خودباوري به ميدان بيايند. اين شيوه مبارزه كه برگرفته از تفكر تشيع بود به عنوان يك ايدئولوژي در مقابله با ماركسيست‌ مطرح شد.

وی ادامه داد: امام خميني (ره) در مسير مبارزات بر اساس تفكر اسلامي به سمت مبارزه مسلحانه پيش نرفت و هر سازماني كه مبارزه مسلحانه را در پيش گرفت شكست خورد. امام (ره) براي مبارزه، خودآگاهي ديني و تاريخي به وجود آورد و فرايند مبارزه را بر مبناي فرهنگ پایه گذاشت و در نهايت مردم را در مقابل ارتش قرار داد و از سربازان خواست كه به مردم بپيوندند. اگر امام (ره) هم به مبارزه مسلحانه روي مي‌آورد يعني همان كه رژيم پهلوي مي‌خواست جنگي داخلي در كشور به راه مي‌افتاد و انقلاب پيروز نمي‌شد و اين اتفاق فقط ابزاري تبليغاتي براي رژيم پهلوي مي‌شد.

احمدي افزود: همين مساله نشان مي‌دهد كه امام(ره) بر خلاف رهبران عصر مشروطه داراي فلسفه سياسي بود و در آغاز راه كتاب‌هاي مختلفي نظير «كشف‌الاسرار» را نوشت و درس‌هاي ولايت فقيه را تدوين كرد و با طرح تئوری ولایت فقیه، مشروعیت نظام شاهنشاهی را زیر سؤال برد. تا آنجا كه وقتي خبرنگاري از امام خميني (ره) پرسيد، مي‌خواهيد چه نظامي را جايگزين نظام شاهنشاهي كنيد، پاسخ دادند، نظام جمهوري اسلامي. زيرا امام (ره) در اين باره داراي يك نگرش سياسي و استراتژي تعريف شده بودند و مرحله به مرحله آن را در فضاي جامعه ايجاد و به اجرا مي‌گذاشتند؛ درحالی که تمام مباني آن بر اساس فرهنگ بود.

وي درباره انتخاب اين موضوع براي نگارش كتاب افزود: علاقه‌ شخصي‌ام به امام خميني(ره) و پایان‌نامه‌ام در مقطع دكتري كه در آن موضوع تاريخ فرهنگي دنبال مي‌شد دليل اصلي انتخاب اين موضوع بود زيرا رويكرد فرهنگي، مهم‌ترين بخش مبارزات امام خميني(ره) را تشكيل مي‌داد.

احمدي كه کتاب «تاكتيك‌هاي مبارزاتي امام(ره)» را در سه فصل نوشته است، گفت: بخش نخست به خصوصيات شخصي امام خميني (ره) و تاثير آن‌ها بر شيوه مبارزاتي ایشان و نيز بهره‌گيري از آموزه‌‌هاي ديني و مظاهر ملي در مبارزات اشاره دارد و در كنار آن‌ها شيوه مبارزاتي امام (ره) با ديگر رهبران مبارز در دنيا مقايسه مي‌شود.

وي ادامه داد: در بخش نخست سعي‌ کردم بنا را بر معرفي امام خميني (ره) بگذارم و به بررسي اين مساله بپردازم كه روند مبارزات امام(ره) تا چه ميزان تحت تاثير آموز‌ه‌هاي شخصيتي و تربيتي ايشان بوده است.

احمدي، بخش دوم كتاب را شامل مباحث استراتژي امام خميني (ره) در برابر رژیم پهلوي دوم از آغاز مبارزه تا زمان تبعيد ایشان دانست و گفت: در اين بخش مبارزات امام خميني (ره) در دوران تبعيد بررسي شده و در بخش سوم با عنوان «راهكار‌هاي امام خميني (ره) براي مبارزه» به تاكتيك‌هاي فرهنگی، سياسي، اقتصادی و نظامي ایشان پرداخته شده است.

کتاب «تاكتیك‌های مبارزاتی امام خمینی(ره)» در قطع رقعي و 496 صفحه با شمارگان 2 هزار نسخه و بهاي 99 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط