سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
باری سنگین بر دوش کتابخانه‌ها

بخش چندرسانه‌ای از یک سال پیش در چهار کتابخانه استان خراسان جنوبی افتتاح شده است و دارای بیش از هزار منبع است. نرم‌افزارهای کمک آموزشی، نمایه نشریات، فیلم‌های آموزشی و کارتون‌های علمی، مهم‌ترین منابع بخش چندرسانه‌ای کتابخانه‌های عمومی استان را تشکیل می‌دهند.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ در این گزارش به بررسی وضعیت بخش چندرسانه‌ای در کتابخانه‌های استان خراسان جنوبی پرداخته شده است.

محمد قریب، مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های خراسان جنوبی با بیان این‌که استفاده از این بخش برای اعضای کتابخانه‌ها رایگان است، گفت: اعضا می‌توانند با مراجعه به کتابداران، این منابع را به امانت بگیرند و از آن‌ها در کتابخانه استفاده کنند.

قریب یادآورشد: در صورت تامین اعتبار، بخش‌ چندرسانه‌ای کتابخانه‌ها مجهز خواهند شد و منابع بیشتری در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار خواهند گرفت.

در حالی که مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های خراسان جنوبی از وجود بخش‌ چندرسانه‌ای در چهار کتابخانه‌ استان سخن گفت و از تجهیز سایر کتابخانه‌ها به این بخش در صورت تامین اعتبار صحبت کرد، گویا مشکل دیگری هم در این باره وجود دارد و آن هم موجود نبودن سیستم رایانه‌ای برای استفاده از این بخش است.

یکی از کتابدارن کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این باره گفت: بخش چندرسانه‌ای کتابخانه‌های استان غنی است ولی سیستمی برای استفاده از این بخش در کتابخانه‌ها وجود ندارد.

«ف. محمودی» اظهار کرد: بیش از یک سال از افتتاح این بخش در کتابخانه‌های استان می‌گذرد ولی به دلیل این که سیستم در کتابخانه‌ها وجود ندارد یا سیستم‌های موجود فرسوده‌اند، امکان استفاده از این بخش برای اعضا وجود ندارد.

وی افزود: برای مثال، کتابخانه استاد سعیدی بیرجند با وجود این که کتابخانه‌ مرجع و شبانه‌روزی استان محسوب می‌شود، فقط دارای دو دستگاه کامپیوتر است که بیشتر اوقات این سیستم‌ها نیز خرابند! بنابراین، امکان استفاده همه اعضا از این بخش وجود ندارد.

کتابدار کتابخانه عمومی خراسان جنوبی با بیان این‌که نبود کامپیوتر وجود بخش چندرسانه‌ای را در کتابخانه بی‌فایده کرده است، گفت: این بخش بدون توجه به برنامه کارشناسی در کتابخانه‌های استان راه‌اندازی شده و هیچ مکانی برای استفاده اعضا، از این بخش در نظر گرفته نشده است.

وی یادآور شد: با وجود این‌که هزینه زیادی برای تولید لوح‌های فشرده الکترونیکی(دیسک‌ها) بخش چندرسانه‌ای کتابخانه‌های عمومی استان صرف شد اما نبود سیستم مناسب و فضای لازم، این بخش را به باری سنگین بر دوش کتابخانه‌ها تبدیل کرده است، زیرا با وجود کمبود فضا در کتابخانه‌ها نگهداری صحیح این دیسک‌ها ممکن نیست.

نکته قابل تامل دیگر درباره ناکار آمدی بخش چندرسانه‌ای در کتابخانه‌های استان خراسان جنوبی این است که تجهیزات کتابخانه‌ها پاسخگوی بخش چندرسانه‌ای نیست.

جواد وحدتی، کتابخوان حرفه‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: با توجه به وضعیت فعلی کتابخانه‌های استان و کمبود فضا، راه‌اندازی بخش چندرسانه‌ای در کتابخانه‌های استان کاری بیهوده و اتلاف سرمایه ملی است.

وی افزود: بخش چندرسانه‌ای نیاز به سیستم و فضا دارد و علاوه بر این، نیازمند یک کتابدار مسلط به کامپیوتر است که متاسفانه به دلیل آشنا نبودن بیشتر کتابداران با کامپیوتر، امکان استفاده از این بخش برای اعضا وجود ندارد، زیرا بیشتر کتابداران به بهانه‌های مختلف از نصب برنامه‌های مربوط به بخش چندرسانه‌ای بر روی سیستم رایانه خودداری می‌کنند. 

اين اهل مطالعه با بیان این‌که بخش چندرسانه‌ای در کتابخانه‌های عمومی استان بدون در نظر گرفتن زیرساخت راه‌اندازی شده است، گفت: این بخش در کتابخانه‌های استان فقط دارای نام و در عین حال، بی‌فایده است.
وی یادآورشد: هدف از راه‌اندازی چنین بخش‌هایی در کتابخانه‌ها ارتقای کیفیت خدمات در کتابخانه‌هاست بنابراین، مسوولان باید سعی کنند ابتدا زیرساخت‌هایی نظیر سیستم کامپیوتری، فضا و کتابدار متخصص را فراهم کنند و سپس سرمایه ملی (دیسک‌های الکترونیکی) را در داخل جعبه، بر روی یکدیگر انبار کنند.

ناکارآمدی بخش چندرسانه‌ای به عنوان منبع پژوهش هم یک ایراد و نقص قابل اشاره محسوب می‌شود.

یک نویسنده اهل خراسان جنوبی ناکارآمدی بخش چندرسانه‌ای را به عنوان منبع پژوهش، مهم‌ترین مشکل این بخش در کتابخانه‌ها عنوان کرد.

احمد بخشی در این باره اظهار کرد: منابع بخش چندرسانه‌ای کتابخانه‌ها ناکارآمد است، زیرا بیشتر منابع این بخش همراه کتاب‌هایند و همچنین بیشترین حجم این منابع را لوح‌های فشرده آموزشی تشکیل می‌دهند که مخاطبان آنها زنان یا دانش‌آموزانند.

وی افزود: تجهیز بخش چندرسانه‌ای کتابخانه‌های استان با گنجینه‌های نرم‌افزاری کتابخانه ملی علاوه بر غنای محتوا، امکان دسترسی به منابع درجه یک را برای پژوهشگران فراهم می‌کند.

نویسنده کتاب «قاره سیاه» با بیان این که تجهیزات کامپیوتری پاسخگوی نیاز بخش چندرسانه‌ای نیست، گفت: اختصاص مکان‌هایی ویژه در کتابخانه‌ها برای بخش چندرسانه‌ای، امکان استفاده بهینه از این بخش را برای مراجعان فراهم می‌کند.

بخشی یادآور شد: فراهم نبودن زیرساخت‌ها، مهم‌ترین مشکل بخش چندرسانه‌ای در کتابخانه‌های استان است، به صورتی که اگر این زیرساخت‌ها تامین فراهم نشوند، بخش چندرسانه‌ای تنها حجم عمده‌ای از فضای کتابخانه را اشغال می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط