شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کتاب کودک یک گام به جلو آمد

در هفته‌ای که گذشته کتاب‌های کودک در تعداد، نسبت به هفته‌ی پیش از آن یک گام پیش گذاشتند و با ۱۶۳ عنوان کتابی که در این حوزه به چاپ رسید، از ۱۴۴ کتاب دومین هفته‌ی مرداد ماه پیشی گرفتند.

ایبنا نوجوان: کتاب‌های کودک و نوجوان در دو ماه اخیر در تعداد دچار نوسان‌های زیادی بوده‌اند. بالاترین رکورد کتاب‌های کودک و نوجوان در دو ماه اخیر ۲۸۴ و پایین‌ترین آن‌ها ۱۱۷ کتاب بوده است. آمار کتاب‌های چاپ شده کودک و نوجوان همواره میان ۲۰۰ تا ۳۰۰ کتاب در هفته نوسان داشته است؛ اما در یک ماه اخیر، تعداد این کتاب‌ها با افت چشمگیری مواجه شده است. دامنه‌ تغییرات این حوزه، از سومین هفته‌ی تیر ماه تاکنون با بیش از ۱۰۰ کتاب بوده است. ۱۱۷ عنوان کتاب در سومین هفته تیر ماه نخستین جرقه‌ی این نواسانات بود و سپس در هفته چهارم تیر و هفته نخست مرداد ماه، آمار انتشار کتاب ‌در این حوزه اوج گرفت و از ۱۹۲به ۲۸۴ عنوان کتاب رسید. در هفته دوم مرداد کتاب‌های این حوزه سقوط داشتند و به ۱۴۴ کتاب رسیدند.

در ادامه‌ی این فراز و فرود‌ها، کتاب‌های کودک و نوجوان در این هفته سر بالا رفتند! ناشران کودک و نوجوان در هفته‌ای که گذشت‌، ۱۶۳ عنوان کتاب برای بچه‌ها به چاپ رساندند. ۱۶۳ عنوان کتاب نسبت به ۱۴۴ کتابی که در دومین هفته مرداد ماه به چاپ رسیدند، گامی به جلو محسوب می‌شود اما تا رکورد کتاب کودک و نوجوان فاصله‌ی زیادی وجود دارد.

قفسه کتاب‌های مربوط کودکان در این هفته میزبان ۱۱۶ کتاب تالیفی و ۴۷ ترجمه بودند. در بحث چاپ نخست و تجدیدی‌ها باز هم روال همیشگی برقرار بود و کتاب‌های تجدیدی باز هم تجدید شدند و ۹۱ بر ۷۲ چاپ اولی‌ها را از دور خارج کردند.

ناشران تهرانی این بار گل کاشتند و تساوی هفته قبل مقابل ناشران شهرستانی را جبران کردند. ۱۵۲ کتاب تهرانی‌ها مقابل ۱۱ کتابی‌ که شهرستانی‌ها چاپ کردند، سنگینی وزنه‌ کتاب کودک و نوجوان را به سمت تهران بازگرداند. ۷۲ بر ۷۲ نتیجه‌ای بود که از دیدار این دو تیم در دومین هفته‌ی مرداد ماه به دست آمد.

شمارگان متوسط کتاب‌‌ها در این هفته از هفته‌ی گذشته بیش‌تر بود اما میانگین تعداد صفحات این هفته با هفته‌ی قبل برابر بود. سه هزار ۴۱۷ نسخه کتاب متوسط شمارگان و ۶۰ رقم تعداد صفحه‌های میانگین این هفته بودند.

ارزانترین و گرانترین کتاب بچه‌ها، این هفته ۲۵۰ و ۱۵هزار تومان بودند.

مریم اکراد در این هفته با ۹ کتاب‌ تالیفی خود بر سکوی نویسندگان ایستاد و ساره ارض‌پیما با یک عنوان کمتر پرکارترین مترجم هفته لقب گرفت.

«ملکه فرشته‌ها» و «وقتی که نه ساله بشم» از کتاب‌های تالیفی این هفته و «سلطان کوچولو و اذکار» از کتاب‌های ترجمه این هفته بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط