بررسی طرح «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه»/3
مجدفر: نمایشگاههای کتاب مقدمهای برای پژوهش دانشآموزی باشد
کارشناس حوزه آموزش و پرورش راهاندازی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برپایی این نمایشگاه به تنهایی نمیتواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر واقع شود. اگر این نمایشگاهها زمینههای پژوهش دانشآموزی را فراهم کنند، میتوانند در حوزه کتابخوانی بیش از پیش مفید باشند.-
مرتضی مجدفر در این باره اظهار کرد: طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» باید به گونهای اجرا شود تا مسوولان پرورشی مدارس، مدیران و کتابدارهای مدارس با هدف از پیش تعیین شده در میان غرفهها و کتابها قدم بزنند، به این معنا که کتابها بر اساس نیازهای فرهنگی، اقلیمی، جغرافیایی، مذهبی و زبان بومی هر استان تهیه و در معرض دید آنها قرار بگیرند.
این نویسنده حوزه آموزش و پرورش در ادامه سخنانش گفت: ترغیب کارشناسهای حوزه کتاب استانهای سراسر کشور برای شرکت در این نمایشگاه با هدف انتخاب و خرید کتابهای مورد نیاز بسیار ارزشمند است اما باید در حاشیه برپایی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه استانهای سراسر کشور، اجرای برنامههای فرهنگی ویژه توسط منابع ارایه شده را تدارک دید. پژوهش دانشآموزی میتواند یکی از این برنامههای ویژه باشد؛ بنابراین، مسوولان حوزه کتاب هر استان باید دانشآموزان را در بهرهمندی از منابع این نمایشگاهها با هدف پژوهش دانشآموزی کمک کنند.
وی با بیان اینکه مدیران مدارس باید برپایی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه را غنیمت بشمارند و به آن به عنوان یک ابزار آموزشی برای انجام فعالیتهای فرهنگی مدارس بنگرند، عنوان کرد: انتشارات منادی تربیت که متولی برپایی این طرح است، یک نهاد وابسته به وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. دبیرخانه طرح ملی «سامانبخشی کتابهای آموزشی» که حدود ده سال است جشنوارههای کتابهای آموزشی رشد را برگزار میکند نیز از جمله نهادهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش به شمار میرود.
وی در ادامه سخنانش گفت: این دبیرخانه هر سال کتابهای آموزشی برگزیده را معرفی میکند اما متاسفانه دیده شده که بسیاری از کتابهایی که در این جشنوارهها مردود اعلام شدهاند در طرح 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه ارایه میشوند. این امر برای مدیران مدارس باعث ایجاد ابهام شده است که این دو نهاد وابسته به آموزش و پرورش چگونه نمیتوانند با هم هماهنگ باشند و ما را نیز دچار سردرگمی کردهاند.
مجدفر در پایان با اشاره به اینکه این مشکل باید هر چه زودتر حل شود، گفت: وزیر آموزش و پرورش آذرماه سال گذشته طی بخشنامهای اعلام کرد که هر کتابی برای توزیع در مدارس باید از سوی دبیرخانه طرح ملی «سامانبخشی کتابهای آموزشی» واقع در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مجوز دریافت کند. مسوولان و متولیان برپایی طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» باید با پیروی از این بخشنامه که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نیز رسیده است، با این دبیرخانه هماهنگ باشند تا دیگر شاهد این تضاد و دوگانگی در نظام آموزش و پرورش نباشیم.
نظر شما