شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵
سال‌روز تولد مردی که ۵ هزار شعر برای بچه‌ها سرود

چارلز قیگنا شاعر و نویسنده‌ی آمریکایی، ۶۷ سال پیش در چنین در روزی به‌دنیا آمد. او تاکنون ۵ هزار شعر برای بچه‌ها سروده است و ۵۰ جایزه‌ی ادبی برای این اشعار دریافت کرده است.

ایبنا نوجوان: چارلز قیگنا شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان است که در سال ۱۹۴۶ چشم به جهان گشود. قیگنا ۵ سال نخست زندگی خود را در شهر «بیساید کوئینز» گذراند و  اما پس از این دوره به همراه پدر و مادرش به شهر «مایرز» در ایالت فلوریدا نقل مکان کرد. 

چارلز نخستین جرقه‌های نویسندگی خود را در کلاس سوم دبستان نشان داد. از همان زمان در حالی که بسیاری از کودکان به ورزش‌هایی مانند بیس‌بال مشغول بودند، قیگنا از نوشتن لذت می‌برد. 

او نوشتن را ادامه داد و با تحصیل در رشته‌ی ادبیات انگلیسی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بر ادبیات این زبان مسلط شد. 

این شاعر آمریکایی از اوایل سال‌های جوانی خود شروع به سرودن برای کودکان کرد. با مطرح شدن برخی از کتاب‌های این نویسنده در سال‌‌های ابتدایی دهه‌ی ۸۰ از طریق شبکه‌های تلویزیونی مختلف او به شهرت دست یافت و توانست جوایزی از جمله جایزه‌ی کتاب ماه باشگاه ادبیات آمریکا و جایزه‌ی بهترین کتاب از دید والدین آمریکایی را کسب کند.

کتاب‌های قیگنا همواره‌ای برای کودکان با موضوع حیوانات و طبیعت بوده. زمینه‌های اشعار و داستان‌های او آکنده از طنز، ‌جنب و جوش و تحرک است.

در کنار آثار کودکان و نوجوانان،‌ این نویسنده آثاری نیز در حوزه‌ی ادبیات بزرگسال نوشته است.
 
جایزه‌ی شاعر ملی آمریکا به خاطر «شعر راننده‌ها»، جایزه‌ی پرفروش‌ترین کتاب از جامعه‌ی کتاب آمریکا، جایزه‌ی بین‌المللی بهترین کتاب جشنواره‌ ساکیرو هایکو بخشی از جوایز این نویسنده هستند.

از جمله کتاب‌های این نویسنده می‌توان به «یاک یاک رو ببین»، «بارن طوفانی» و «به آن‌ها شعر بده» اشاره کرد.

او هم اکنون در سن ۶۷ سالگی در کنار همسر خود دبرا قیگنا که یکی از نویسندگان معروف آمریکا است در ایالت آلاباما زندگی می‌کند. او امروز شمع شصت و ششمین تولد خود را خاموش خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط