دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
دریای مواج کتاب کودک و نوجوان آرام گرفت

در سومین هفته از شهریور ماه ۱۳۹۱، برای کودکان سراسر ایران ۱۱۶ کتاب به چاپ رسید که در مقایسه با ماه‌های پیش رقم کوچکی به شمار می‌آید. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بازار کتاب کودک و نوجوان بسیار متلاطم بوده و تعداد کتاب‌های این حوزه با دامنه تغییرات بیش از ۱۰۰ کتاب همواره در حال حرکت بوده‌ است اما در شهریور‌ ماه این تعداد تقریبا ثابت بوده است.

ایبنا نوجوان: در سومین هفته‌ی آخرین ماه گرم سال، نمودار کتاب‌های کودک و نوجوان به خط راست تبدیل شد و دریای مواج کتاب کودک و نوجوان آرام گرفت. در این هفته ۱۱۶ کتاب برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسید.

 در مرداد ماه،‌ بچه‌هایی که منتظر بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب برای انتخاب بودند، کاهش‌های بزرگی را تجربه کردند که انتخاب آن‌ها را به زیر ۱۵۰ کتاب کاهش داد. در برخی هفته‌ها هم بازار تحرکات غیر منتظره‌ای از خود نشان داد و با جهش‌هایی ۱۵۰ کتابی به نزدیک ۳۰۰ کتاب پیش می‌رفت اما شهریور ماه پایان تلاطم در بازار بود.

 در شهریور ماه تفاوت تعداد کتاب‌ها به زیر ۵۰ عنوان کتاب سقوط کرد و بالاخره تعداد کتاب‌های کودک ثابت شد. 

جزئیات تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان همچون گذشته باقی ماند. ۹۹ کتاب تالیفی در مقابل تنها ۱۷ کتاب ترجمه، روند ثابت پیش بودن تالیف‌ها از ترجمه را نشان می‌دهد. 

تجدیدی‌ها روند کار خود را حفظ کردند تا باز هم با اختلافی فاحش مقابل چاپ اولی‌ها پیش بمانند. ۸۱ کتاب تجدید شده در این هفته مقابل تنها ۳۵ چاپ اولی قد علم کردند. 

ناشران شهرستان‌های کشور با ۳۸ کتاب باز هم به پایتخت‌نشین‌‌ها نرسیدند و تهرانی‌ها با ۷۸ کتابی که چاپ کردند همچنان نوار پیروزی‌های متوالی خود را سالم نگه داشتند.

شمارگان متوسط کتاب‌های این هفته‌ سه هزار و ۵۶۲ نسخه بود و میانگین صفحه‌های این نسخه‌ها هم رقم ۵۳ را لمس کرد.

در بخش تالیف، پرکارترین نویسنده با ۲۲ عنوان کتاب زهره سیدمراغه بود و سعید سعادت با چهار ترجمه سکوی اول مترجمان را زیر پا برد. 

ارزان‌ترین کتاب‌ این هفته ۷۰۰ تومان و گران‌ترین آن ۲۰ هزار تومان بها داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط