یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کتاب ماه کودک و نوجوان به ایستگاه صد و هشتادم رسید

نشریه «کتاب ماه کودک و نوجوان» در صد و هشتادمین شماره، در پنج بخش پژوهش‌های بنادین، فرهنگ و علوم و فنون، ادبیات داستانی، شعر، تصویگری و گزارش و خبر منتشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صد و هشتادمین شماره از نشریه «کتاب ماه کودک و نوجوان» ویژه مهر ماه است. 

این شماره همچون بسیاری از شماره‌های پیشین با مقاله‌ای از خسرو آقا‌یاری، سردبیر کتاب ماه کودک و نوجوان آغاز می‌شود. تیتر این مقاله «بلوغ جنسی زود هنگام و رشد ذهنی» است. 

پس از بخش سخن سردبیر به اخبار حوزه کودک و نوجوان می‌رسیم که در آن برخی اتفاقات و اخبار کتاب‌های کودکان و نوجوانان ایرانی، آمده است.

بعد از مقدمه‌ها نخستین بخش اصلی یعنی پژوهش‌های بنیادین، فرهنگ و علوم و فنون آغاز می‌شود. این قسمت از کتاب ماه شامل سه نقد و دو مقاله است. نخستین نقد این مجموعه به دست مرضیه قزوینی ‌زاده نوشته شده و در آن مجموعه «آیا دل‌تان می‌خواهد» نقد شده است. دومین و سومین نقد این بخش نوشته اعظم شاهرودی و مریم صفاهانی هستند که در آن‌ها به ترتیب کتاب‌های «تغییرات اقلیمی (آب و هوا)» و «من پنگوئن هستم» بررسی شده‌اند.

مقاله‌های بخش پژوهش‌های بنیادین به دو موضوع می‌پردازند. مقاله نخست به قلم  نرگس جعفری با عنوان «تاثیر نمایش خلاق بر میزان مهارت‌های اجتماعی کودکان» از صفحه ۲۰ تا ۲۷ این نشریه را در بر می‌گیرد و دیگر مقاله کتاب ماه، سیر تحول ادبیات کودک و نوجوان در ارمنستان را، از نقطه نظر پوپک نیک‌طلب تحلیل می‌کند.

در دومین بخش از بخش‌های اصلی کتاب ماه که همان بخش ادبیات داستانی است، هشت نقد و مقاله نگاشته شده است. 

باز سپید روح: فواید رمان تاریخی برای نوجوانان از ابوذر کریمی، تجربی‌تر شدن موضوع و ساختار رمان از حسین پارسایی، دست کم گرفتن مخاطب به قلم آرش شفاعی، راز‌ها و درس‌هایی از زندگی در یک ماموریت ضد جاسوسی نوشته فروغ علی‌شاهرودی، دانای کل قاضی به جای دانای کل راوی از رضا جوانی، داستان‌های عامیانه و آموزش فلسفه به کودکان ترجمه علی خاکبازارن، عناصر داستانی و بازنویسی داستان «مارگیر و اژدها» نوشته مریم جلالی و سودابه لطفی‌نژاد و «تفاوت»، «دیگر» و «قلیت» در ادبیات داستانی کودک و نوجوان به قلم هشت نویسنده مختلف به نام‌های حسین شیخ رضایی، مریم محمد‌خانی، ساناز توسلی، آذر نشاط‌‌‌ روح، لیلا رامعه رادمندی، فرشته اسکندی‌نژاد، شادی خوشکار و زهرا شیرازی نویسندگان و مطالب این بخش هستند. 

قسمت شعر این ماه، به نقد دو مجموعه شعری می‌پردازد. انسیه موسویان در مطلبی به نقد شعر «سوت سکوت» عباس تربن می پردازد و نیره سادات هاشمی هم «هدیه آفتاب» کامران شرف‌شاهی را بررسی می‌کند.

ویژه‌نامه‌ تصویرگری مهر ماه، به زندگی نامه، آثار و صحبت‌های شاگردان فرشید مثقالی، از برزرگان تصویرگری کتاب کودک و نوجوان نگاهی داشته. این بخش از صفحه ۸۹ تا ۱۱۰ را در برمی‌گیرد. 

پایان بخش کتاب ماه فصل اول پاییز، گزارش و اخبار این حوزه است که در ۳ مطلب با عنوان‌های از غرفه‌ دیدار مژگان اثنی عشری، همراه با مطبوعات و در یک نگاه ارایه شده.

لوح فشرده اين نشریه نيز همراه با آن عرضه شده است و شماره ۱۸۰کتاب ماه کودک و نوجوان در 120 صفحه با قيمت هزار و ۵۰۰ تومان، به سردبیری خسرو آقایاری و صاحب‌امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط