چهلوچهارمین فصلنامه رشد «آموزش تربیتبدنی» منتشر شد. در این شماره مطالبی با موضوعهای آمادگی جسمانی و ویژگیهای آن، راههای پرورش و تقویت عزت نفس در تربیتبدنی دوره ابتدایی، ورزشهای پایه برای دانشآموزان و آموزش روش دویدن بررسی شده است._
در بخشی از این سر مقاله آمده است: «حقیقت آن است که برای حضور چشمگیر و موفق ایران دراین بازیها، هیچ چیز از هیچکسی فروگذار نشده است. دولت در هفت سال گذشته انصافا در بالاترین سطح انتظار منابع مالی زیادی را به جامعه ورزش تزریق کرده است که اگر در کنار آن منابع نیروی انسانی متخصص و درد آشنای ورزش را نیز در تصمیمسازی و تصمیمگیریها شرکت میداد، ثمره کاروان ورزش جمهوری اسلامی ایران در بازیهای سیام، از این هم فراتر میرفت. تردیدی نباید داشت منابع مالی هرچه قدر فراوان، اگر قوی مدیریت نشود، بازده آن چشمگیر نخواهد بود و گاه وبال میشود.»
«زنگ ورزش هم کتاب میخواهد و هم وحدت رویه و روش تدریس» عنوان گفتوگو با محمد مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال ایران در بخش دوم نشریه است که به مسایلی همچون نقش آموزش و پرورش در ترویج ورزش قهرمانی و حرفهای، نقش معلمان ورزش در تربیت انسانها و اثرگذاری فضای مدرسه و حیاط در انجام فعالیت ورزشی میپردازد.
بخش سوم به گزارش تحلیلی با عنوان «پهلوانی یا قهرمانی» نوشته بهرام بهرامیپور، کارشناسارشد تربیتبدنی و دبیر ورزش اختصاص داده شده است که به نقش و اهمیت داشتن ویژگیهای قهرمانی و پهلوانی اشاره میشود.
«آمادگی جسمانی و ویژگیهای آن» موضوع بخش بعدی فصلنامه است که توسط مجید کاشف، دانشیار دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی به قلم تحریر درآمده است.
در این بخش آمده است: «آمادگی جسمانی برخورداری از یک حالت انرژی پویا و سرزنده بودن و به این معنی است که سیستمهای مختلف بدن سالم هستند و کارایی خوبی دارند. آمادگی جسمانی نقطه مقابل خسته شدن از تلاشهای جسمانی روزمره، متضاد نداشتن نیرو برای پرداختن به امور زندگی و تفریحات سالم از روی میل و رغبت است.»
در بخش پنجم، انگیزه دانشآموزان برای فعالیت بدنی خارج از کلاس در قالب مقالهای با عنوان «مدرسه تلاش و سبک زندگی» نوشته «گرنت هیل» با ترجمه حدیث مرادی بررسی شده است.
«تاب و طناب و شادی» عنوان بخش بعدی نشریه است که کیا رنجبر، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش و فرید ساعدپناه، کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزش این مقاله را به نگارش درآوردهاند. در این بخش فواید طناببازی، وسایل مورد نیاز طناببازی و راهنماییهای آموزشی بازگو شده است.
عنوان بخش هفتم، «یوگا برای کودکان» است. در این بخش که توسط گلنوش صدق روحی، دکترای فیزیولوژی ورزشی دانشگاه تهران ترجمه شده است، راههای آشنا کردن معلمان ورزشی با یوگا و آثار آن بر کودکان و نوجوانان تحلیل شده است.
بخش هشتم به تاثیرات مدرسه بر فعالیت بدنی میپردازد. این بخش که با عنوان «آموزش و پرورش فعال» ذکر شده است، ابراهیم درتاج، کارشناس ارشد آسیبشناسی ورزشی، یافتههای پژوهشی در این حوزه را به صورت گزارشی مطرح میکند.
مهدی ربیعی و محمدحسن طالبیان نویسندگان مشترک مقاله «راههای پرورش و تقویت عزت نفس در تربیتبدنی دوره ابتدایی» در بخش بعدی نشریهاند که در قالب مطلبی آموزشی به نقش مربیان تربیتبدنی، نقش یاد گرفتن دانشآموزان و شناخت خصوصیات آنها، نقش رقابت و نقشهای ورزش، نظم و تشویق یا انتقاد اشاره میکنند.
پایانبخش نشریه «ورزش و تراکم استخوان و تغییرات بدنی در دوران کودکی» نام دارد و موضوعهایی در بخشهای رشد، مقادیر چربی بدن، چاقی و چکالی استخوان بازگو شده است. نویسنده این بخش «دیوید جنکیز» و «پیتر ریبورن» است که توسط جواد وکیلی، دانشجوی دکترای فیزیولوژی دانشگاه تهران به فارسی برگردان شده است.
چهلوچهارمین فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد با عنوان «آموزش تربیت بدنی» از سوی سازمان پژوهشی و برنامهریزی آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در 64 صفحه و به بهای 650 تومان منتشر شده است.
نظر شما