یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
جهانگیریان:انتشار الکترونیک تولید كتاب را نابود می‌کند

عباس جهانگیریان معتقد است بقای نویسنده منوط به اندک درآمد فروش آثارش است و انتشار الکترونیکی کتاب سبب محروم شدن نویسنده از حقوقش و ضعف تولید اثر خواهد بود. وی درباره انتشار کتاب‌ در فضای مجازی گفت:انتشار آثار در فضای الکترونیک نه تنها از لحاظ مادی بهره‌ای برای نویسنده ندارد، بلکه زمینه‌ نابودی آفرینش و تولید کتاب را رقم می زند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) جهانگیریان با انتقاد از وضعیت شمارگان اندک کتاب در کشورمان درباره انتشار الکترونیک کتاب گفت: طبیعتا در کشورمان شمارگان کتاب به نسبت جمعیت کتاب‌خوان بسیار پایین است و حتی می‌توان گفت نسبت شمارگان به مخاطبان بیشتر یک فاجعه است که این مساله مشکل بزرگ این روزهای حوزه کتاب است.
 
وی اضافه کرد: زندگی من به عنوان یک نویسنده که شغل دیگری ندارم، از راه فروش کتاب‌هایم می‌گذرد. بنابراین اگر کتابم را در سایتی منتشر کنند که از لحاظ مادی چیزی نصیب من نکند، قطعا با این کار مخالفت می‌کنم؛ با وجود آن که به عنوان یک نویسنده دوست دارم کتاب‌هایم مخاطبان زیادی داشته باشند و افراد زیادی فرصت مطالعه آن‌ها را پیدا کنند، ‌ولی با این شکل از انتشار مخالفم.
 
این نویسنده کودک و نوجوان با بیان این که بقای نویسنده به درآمدی است که از محل ارایه آثارش حاصل می‌شود افزود: از آنجا که نویسندگی تنها شغل بسیاری از نویسندگان در کشورمان است، زمانی که این افراد از درآمد محروم شوند، قطعا دیگر آفرینش و تولیدی هم وجود نخواهد داشت،چرا که امید برای گذران زندگی از دست می‌رود. 
 
خالق «خانه درختی» در ادامه خاطرنشان کرد: انتشار کتاب در فضای مجازی در کوتاه ‌مدت مخاطبان را خوشحال می‌کند، چرا که بدون پرداخت هزینه و به آسانی به کتاب دسترسی پیدا کرده‌اند. ولی این جریان در درازمدت بر ادبیات تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت و برای نویسندگان نشانه خوبی نیست. 
 
جهانگیریان درباره نحوه موافقت با انتشار الکترونیک کتاب‌هایش گفت: نویسندگان به دو صورت با ناشران همکاری می‌کنند، نخست به این شکل است که نویسنده در قرارداد با ناشر حقوق کتاب را واگذار می‌کند که در این شکل برای این فرد فرقی ندارد که ناشر نسبت به انتشار الکترونیک کتابش اقدامی می‌کند یا خیر و در صورتی هم که کتابش در فضای مجازی قرار بگیرد حق اعتراض ندارد؛ چرا که به عنوان آفریننده اثر به حق و حقوق خودش رسیده است.
 
وی اضافه کرد: در این شکل من نویسنده حتی از این‌که کتابم در اختیار مخاطبان بیشتری قرار می‌گیرد خوشحال می‌شوم؛ چرا که با شیوه توزیع کتابی که در کشور داریم این محصول فرهنگی آنچنان هم به راحتی در اختیار خوانندگان قرار نمی‌گیرد. 
 
نویسنده «شازده كدو» افزود: این روزها مخاطبان به خصوص نوجوانان و جوانان بیشتر اوقات خودشان را در فضای مجازی می‌گذرانند. بنابراین به عنوان یک نویسنده خوشحال می‌شوم که این مخاطبان به آثارم دسترسی داشته باشند. 
 
وی با بیان این‌که در شکل دوم قرارداد نویسندگان با ناشران انتشار الکترونیک کتاب‌ به زیان نویسنده است، گفت: در صورتی که قرارداد یک نویسنده با ناشر به صورت درصدی باشد، انتشار الکترونیک کتاب را قبول ندارم، چرا که در این صورت نویسنده کتاب از حقوقش محروم می‌شود.
 
جهانگیریان ادامه داد: در صورتی که یکی از کتاب‌هایم بدون اجازه در فضای مجازی منتشر شود، برخوردی کاملا جدی خواهم داشت، چرا که با این جریان مخالفم. 
 
این داستان‌نویس اضافه کرد: در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، تمام توانم را به کار می‌گیرم و با استفاده از حق و حقوق خودم با مسببان چنین جریانی برخورد قانونی خواهم کرد. 
 
جهانگیریان، نویسنده و نمایشنامه‌نویس کودک و نوجوان است.
 
از آثار این نویسنده که دارای مدرک كارشناسى ارشد ادبيات نمايشى است، می‌توان به «شازده كدو»، «دفترچه‌ى‌ مشكل‌گشا»، رمان تاریخی «اردشیر بابکان» و نمایشنامه‌های «نقل رستم و سهراب» و «نقل ضحاك ماردوش» اشاره کرد.
 
«چهارمقاله‌ى نظامى عروضى» از عباس جهانگیران برگزيده‌ى جشنواره‌ى سلام در سال 89 و کتاب «هامون و دريا» نوشته این نویسنده نیز سال 1381 برگزیده شوراى‌ كتاب كودك شده است. 

كتاب «هامون و دريا» نوشته این نویسنده به زبان ارمنى‌ ترجمه شده و در كشور ارمنستان به چاپ رسيده و همچنین فیلمی از آن با كارگردانى‌ ابراهيم فروزش ساخته شده است. همچنین کتاب «دفترچه‌ى مشكل‌گشا»ی جهانگیریان با نام «روز عيد» با كارگردانى محمدعلى طالبى به فيلم تبديل شده است. 

خانه درختی نام تازه‌ترین کتاب منتشر شده جهانگیریان است.  

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    چرا اینطور درباره کتاب الکترونیک می نویسید؟ درست است که رسالت شما انعکاس گفته های مصاحبه شونده است اما باید درباره این پیش فرض که تولید کتاب الکترونیک مترادف با دسترسی غیرمجاز به کتاب نیست به مصاحبه شونده توضیحاتی داده شود. نشر کتاب الکترونیک صنعتی درآمدزاست و بسیاری از هزینه ها را کاهش می دهد. از جمله انبارداری و هزینه کاغذ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط