یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
«تشخیص پیش از تولد سندرم داون» کتاب شد

«تشخیص پیش از تولد سندرم داون» عنوان کتابی از منیژه علمی است که از سوی انتشارات سمنگان استان سمنان منتشر شده است. این اثر به تشخیص نوزادان مبتلا به ناهنجاری مونگولیسم کمک می‌کند._

منیژه علمی، مولف این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب مخاطب خاص دارد و برای دانشجویان رشته‌های علوم آزمایشگاهی و متخصصان زنان و زایمان نوشته شده است.

وی ادامه داد: در این کتاب درباره چگونگی تشکیل سندرم داون، علل ایجاد آن و عوارضی که در اثر آن به وجود می‌آید، صحبت شده است. البته بخش اصلی کتاب به چگونگی تشخیص این سندرم بازمی‌گردد.

وی با بیان این‌که سندرم داون از طریق آزمایش‌های غربالگری در سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری قابل تشخیص است افزود: از طریق انجام آزمایش‌ مارکر در دوران بارداری می‌توان این سندرم را تشخیص داد و از تولد نوزاد با ناهنجاری مونگولسیم جلوگیری کرد. این کودکان می‌توانند تا 50 سال پس از تولد زندگی کنند و البته مشکلات فراوانی را برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کنند.

این دکترای علوم آزمایشگاهی درباره انگیزه تالیف این کتاب اظهار کرد: من از چهار سال پیش در آزمایشگاهم روی این موضوع کار می‌کردم و پس از این که یک دوره تخصصی را زیر نظر پروفسور «والد» انگلیسی گذراندم، آموخته‌هایم از این دوره را در قالب این کتاب ارایه کردم.

وی یادآور شد: پیش از این، انجام آزمایش‌های غربالگری برای خانم‌های باردار بالای 35 سال تجویز می‌شد اما اکنون با دستور وزارت بهداشت این آزمایش‌ها برای همه زنان بادار الزامی است و در صورت مثبت بودن آزمایش با تایید پزشکی قانونی سقط جنین انجام می‌شود. بنابراین، مطالعه این کتاب می‌تواند برای پزشکان این رشته موثر باشد.

وی همچنین گفت: علاوه بر این، با توجه به این‌که این مبحث به دانشجویان علوم آزمایشگاهی تدریس نمی‌شود و این کتاب نیز نخستین اثر فارسی با چنین موضوعی است، می‌تواند به عنوان یک منبع درسی قابل استفاده باشد.

محقق علوم آزمایشگاهی تاکید کرد: با توجه به این‌که همواره برای تشخیض سندرم داون آزمایش‌های جدیدی وارد میدان می‌شود، در ویرایش‌های بعدی می‌توان درباره آزمایش‌های جدیدتر نیز صحبت کرد.

به گفته علمی،این کتاب با شمارگان هزار نسخه و بهای 80 هزار ریال از سوی انتشارات کتاب سمنگان استان سمنان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط