احمدی مترجم کتاب درباره نویسنده و سابقه کاری او به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «کلمان شرو» متولد 1970 در فرانسه، مورخ عکاسی و دکترای تاریخ هنر، متصدی اسناد مرکز پومپیدو و موزه ملی هنرهای مدرن پاریس است.
وی افزود: از کتابهای منتشر شده شرو میتوان به «تجربههای عکاسی آگوست استرنبرگ» منتشر شده در سال 1994، «تیر عکاسانه- هنری کارتیه برسون» منتشر شده در 2008، «چشم سوم» در سال 2004، «تحریف تصاویر: سورریالیسم، عکاسی و فیلم» در سال2009، «عکاسی اگزیستانسیل یا وجودی» در سال 2010 و «از اینجا» منتشر شده در سال 2011 اشاره کرد.
احمدی درباره ناشر اصلی کتاب گفت: انتشارات گالیمار از ناشران فرانسوی معتبر به تاریخ تاسیس 1911 است و در زمینههای هنر، باستانشناسی، ادبیات، جامعه شناسی و فرهنگ فعالیت دارد. از کتب منتشر شده دیگر در زمینه عکاسی میتوان به «عکاسی دوره مدرن 1880- 1960» منتشر شده در سال 2005، «رابرت کاپا» منتشر شده در سال 2004، «عکاسی از ابتدا تا دیجیتال» منتشر شده در سال 2010، «خاکستری، چشم طلایی عکاسی» منتشر شده در 2002، «هنری لارتیژ» منتشر شده در 2009، و «از صفحه نقرهای تا عکاسی دیجیتال» منتشر شده در 2010 و چند عنوان دیگر، اشاره کرد.
احمدی در ادامه در پاسخ به این سوال که «هدف از ترجمه این کتاب چه بود؟ و جایگاه این در بین دیگر کتب منتشر شده از این دست چگونه است؟» گفت: سالهاست که نام هانری کارتیه برسون را بهعنوان عکاس مستندنگار میشنویم و همه ما کمابیش با او آشنا هستیم، اما شناخت ما از او سطحی و ابتدایی است و به دقت، روش عکاسیاش و آنچه را در دوران کار هنریاش گذشته است، نمیشناسیم. برسون برجستهترین نماینده عکاسی خبری به شمار میرود و آگاهی از نظریات و تجارب هنری او در شناخت جنبش هنری آن دوران و تکامل آن سودمند است.
احمدی گفت: برسون نماینده نسل عکاسان روشنفکری است که در سالهای جنگ جهانی دوم به همراه سایر همکارانش روایات تصویری بینظیری را برای ما به یادگار گذاشتهاند. این کتاب روایتی است از سیر فکری این نسل.
احمدی در ادامه فصلهای مختلف کتاب را اینگونه توضیح داد: کتاب شامل پنج فصل است. فصل اول به سیر زندگی برسون تا جوانی و آشنایی اش با سور رئالیستها میپردازد. در فصل دوم با برسون شیفته عکاسی، سفرها و نمایشگاههایش آشنا میشویم. فصل سوم به سیر تحول عکاسی خبری و تاسیس آژانسها و مجلات عکاسی چون مگنوم و لایف میپردازد.
وی افزود: در فصل چهارم که به نظر من جذابترین فصل کتاب است، زیبایی شناسی آثار عکاسی و مفهوم لحظه قطعی و تیر عکاسانه مورد تحلیل قرار میگیرند. در فصل آخر نیز با نگاه عکاس و محدودیتهای آن دوره آشنا میشویم. بخش ضمیمه کتاب نیز شامل نوشتههای برسون در باب عکاسی (سوژه، ترکیب بندی، رنگ، تکنیک، نمایشگاه و ...)، گفتوگوها و نقطه نظرات دیگران درباره اوست.
این مترجم در ادامه درباره مخاطب اصلی کتاب گفت: با توجه به آنکه در این کتاب به زبانی ساده و روان به مفاهیم کلیدی و ظریف عکاسی و همچنین تحلیل و نقد و تاریخچه عکسها پرداخته شده است، میتوان گفت برای طیف وسیعی از علاقه مندان به هنر عکاسی مفید خواهد بود.
احمدی در پایان اشاره کرد که ناشر کتاب نشر حرفههنرمند است.
ﺑﻬﺎﺭﻩ ﺍﺣﻤﺪی متولد 1359 مدرک ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺭﺷﺪ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻣﮑﺎﻧﻴﮏ از دانشگاه پاریس6 داد. او در سال 1390 موفق به دریافت گواهینامه عکاسی از خانه عکاسان ایران شد.
احمدی تاکنون نمایشگاههای عکس انفرادی و گروهی بسیاری برگزار کرده است و در جشنوارههای عکس بسیاری نیز به عنوان هنرمند برگزیده انتخاب شده است.
«هانری کارتیه برسون» در گذشته در سال 2004، عکاس شهیر فرانسوی که در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم یا عکاسی خبری و همچنین عکاسی لحظهای و خیابانی نقش اساسی داشت.
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
نظر شما