دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
آغاز با کتاب، پایان با شعر

سمنان سال 91 برگزار‌کننده نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف فرهنگی بود. این استان سال جاری را با بهسازی کتابخانه و برگزاری نمایشگاه کتاب آغاز کرد و آن را با جشنواره شعر و داستان کوتاه شاهوار به پایان برد.-

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ در نگاه نخست به اماکن فرهنگی هر استان، کتابخانه‌ بی‌گمان بیش از هر مکان دیگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز فرهنگی به چشم می‌‌آید، چراکه مهد پرورش اندیشه و انسان‌های اندیشمند است. به همین دلیل همواره بهسازی و توسعه فیزیکی این مکان‌ها از سوی مسوولان فرهنگی وقت هر شهر و استانی مورد توجه بوده است. در سال 91 نیز سمنان از  استان‌هایی بود که سعی کرد به این موضوع مهم توجه ویژه‌ای نشان دهد. با این رویکرد بود که در این سال سمنان با راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی و بهسازی کتابخانه‌های عمومی آغاز شد.

امیرعلی عموزاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در تیرماه امسال از پیشنهاد طرح تاسیس کتابخانه‌های تخصصی مشارکتی با موضوع «خانواده» برای اعضای بهزیستی استان با همکاری سازمان بهزیستی کل کشور در روستاهای سمنان خبر داد.
 
تاسیس این کتابخانه‌ها مطابق با وضعیت روستا‌ها از نظر تعداد اعضا و نوع پوشش آن‌ها در بهزیستی استان در نظر‌ گرفته ‌شده است. واگذاری زمین این مکان‌های فرهنگی از سوی سازمان بهزیستی کل کشور و تجهیز آن بر عهده اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان قرار گرفت.

طرح شرکت اعضای بهزیستی استان در مسابقه‌های مکتوب و اینترنتی کتابخانه‌های سمنان و ارایه تخفیف ویژه خرید کتاب به اعضای بهزیستی استان، از دیگر برنامه‌های پیشنهادی روز بهزیستی در کتابخانه‌های استان سمنان بود.

بهینه‌سازی کتابخانه‌های عمومی 
مردادماه سال جاری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از بازسازی و بهینه‌سازی کتابخانه‌های عمومی این استان خبر داد. عموزاده با اشاره به مزایای طرح بهینه‌سازی فضای کتابخانه‌های عمومی استان سمنان عنوان کرد: کاربردی کردن فضاهای بدون استفاده کتابخانه‌های عمومی با بهینه‌سازی، دسترسی مردم و ارایه خدمات به مراجعان کتابخانه‌ها را تسهیل می‌کند.

افزایش بخش کافی‌نت و اینترنت در کتابخانه‌های عمومی، ایجاد بخش استان‌شناسی و راه‌اندازی كتابخانه‌های گویا، از برنامه‌های دیگر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برای بهسازی کتابخانه‌ها بود. 

برکت مسجد برای اهل کتاب
 
امسال به مناسبت هفته جهانی مساجد(اول تا هفتم شهریور ماه) در مسجد رسول اکرم(ص) و مسجد‌النبی(ص) شهرستان‌ شاهرود و یکی از مساجد شهرستان سمنان، نمایشگاه کتاب برگزار شد و بیش از پنج هزار جلد کتاب و یک‌ هزار لوح فشرده در این نمایشگاه‌ها ارایه شدند. 

همچنین دو هزار جلد قرآن به صورت یارانه‌ای همزمان با روز جهانی مساجد در سطح مسجد‌های استان سمنان عرضه شدند تا سبب شود هرچه بیشتر هفته جهانی مساجد رنگ و بوی کتاب بگیرد.

هفته‌ای به رنگ کتاب
بیستمین هفته کتاب امسال استان سمنان با برپایی جشنواره گلریزان و نمایشگاه کتاب در این استان همراه شد و شامل هشت بخش بود که از 20 تا 27 آبان‌ماه در مجموعه ورزشی بانوی شهر سمنان دایر شد.

معرفی خدمات ویژه دیجیتالی و فرهنگی کتابخانه‌ها، بخش نمایشگاهی نسخ خطی، نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان، بخش کتاب‌شناسی استان، ایجاد جایگاه ویژه کتاب ناشران و نویسندگان استانی، از بخش‌های این جشنواره‌ بودند. بخش اهدای کتاب، طرح تبلیغ و ترویج کتابخانه‌های مشارکتی، شناسایی و جذب خیران، تجلیل از کتابداران، نویسندگان و اعضای برتر کتابخانه‌های استانی و همچنین برپایی شب شعر، جشن کتاب کودک و نوجوان با همکاری صدا و سیمای استانی، از برنامه‌های دیگر هفته کتاب سمنان بودند.

سهم کم استان سمنان از نمایشگاه استانی کتاب
اما امسال شهرستان شاهرود از پنجم تا یازدهم بهمن ماه میزبان نمایشگاه استانی کتاب سمنان بود. این نمایشگاه در شاهرود با حضور 260 ناشر برتر کشوری و ارایه 25 هزار عنوان کتاب برگزار شد. نمایشگاه دارای 145 غرفه عرضه کتاب بود که 133 غرفه آن به ناشران سراسر کشور و 12 غرفه نیز مربوط به استان سمنان اختصاص داشت. همچنین چهار ناشر(سمنگان سمنان، تحول دامغان، چهل میقات شاهرود و دانشگاه صنعتی شاهرود ) از استان سمنان در این نمایشگاه شرکت کرده بودند. 

مبلغ 167 میلیون تومان بن کتاب در این مدت به فروش رفت و البته جمع کثیری از علاقه‌مندان به دلیل ازدحام و ایجاد صف در جلوی بانک به صورت آزاد و بدون بن کتاب، خرید کردند که در مجموع، فروش نمایشگاه افزون بر دویست میلیون تومان برآورد شد. 

پای ایستگاه مطالعه به سمنان هم باز شد
نخستین ایستگاه مطالعه همزمان با دهه فجر در استانداری استان سمنان راه‌اندازی شد. چندی پس از این دهه نیز دو ایستگاه مطالعه در ایستگاه راه آهن و بانک ملی مرکزی شهرستان سمنان آغاز به کار کرد.

سالانه 14 میلیون مسافر به ایستگاه راه آهن سمنان تردد دارند و به همین دلیل، مخاطبان این ایستگاه بیشتر خواهند بود و با توجه به این وضعیت، روزانه دو مرتبه کتاب‌های این ایستگاه شارژ خواهند شد. 

در هر یک از سازه‌های ایستگاه مطالعه 15 عنوان کتاب در موضوعات مختلف قرار می‌گیرند که برای هر یک از 15 عنوان، 25 جلد کتاب ارایه می‌شود. 

پایانی با شعر و داستان
در آخرین ماه سال 91، سمنان میزبان اختتامیه ششمین جشنواره شعر و داستان کوتاه شاهوار بود. این جشنواره با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی منتخبان در سالن هلال احمر شاهرود 10 اسفند به کار خود پایان داد.

از میان 182 اثر ارسالی نویسندگان و شاعران استان سمنان به دبیرخانه این جشنواره، در بخش شعر با موضوع آزاد 44 اثر، با موضوع ویژه اول 9 اثر و با موضوع ویژه دوم 45 اثر و در بخش داستان نیز با موضوع آزاد 46 اثر، با موضوع ویژه اول و دوم هر یک 19 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند. 

شناسایی و استعدادیابی نیروی جوان، ایجاد فضای دوستانه بین هنرمندان، آشنایی هنرمندان در بخش ادبیات با همدیگر، زمینه‌سازی برای تولید آثار فاخر دینی، تعامل افکار و اطلاعات و آشنایی هنرمندان با آثار یکدیگر، از مهم‌ترین اهداف این جشنواره بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط