نظریه تأثیر پیامهای ارتباطی
این نظریه در واقع مجموعهای از نظریات اجتماعی ـ رفتاری رسانهها را در خود دارد و آنها را به صورتی طیفوار در برمیگیرد. بسیاری از پژوهشهای مربوط به این حوزه از نظریات، به نحوه و کم و کیفِ آثار شناختی و رفتاری پیامهای ارتباطی مربوط است. سیر تحول این دسته از نظریات اجتماعی ـ رفتاری رسانهها طی سالها حاکی از تغییر مفهومسازی از تأثیرات رسانهها است: تأثیر مطلق، تأثیر محدود، تأثیر قدرتمند، تأثیر حاصل از مذاکره، در بحث از شبکههای ماهوارهای، آنچه که حائز اهمیت فراوان است و چارچوبهای نظری مناسبی را در تحلیل و نحوه نفوذ و اثرگذاری برنامههای آن در اختیار ما مینهد، نظریات حوزه تأثیر پیامهای ارتباطی است. نظریاتی که میتوانند مطالعات ما را هدفمند کند. البته باید در نظر داشت که توجه صرف به این نظریات و یا محدود شدن بر هر کدام از آنها در ارزیابی تأثیرات شبکههای ماهوارهای کافی به نظر نمیرسد. چه اینکه هرکدام از این نظریات به نوبه خود از قابلیتهای مختلفی برخوردارند. که در ادامه سعی شده است به معرفی نظریاتی از حوزه تأثیر که ارتباط بیشتری با بحث ما دارد، پرداخته شود. از این رو تنها بخشی از این نظریات در اینجا ارائه خواهد شد.
صفحه 41/ شبکههای ماهوارهای: نگاهی به ابعاد فرهنگی و حقوقی / حسین مهربانیفر و سید محمدمهدی خلیلزاده/ انتشارات دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ چاپ اول/ سال 1391/ 216 صفحه/ 3500 تومان
نظر شما