چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۸
زمــیــنـــه دفاع تشیع با نوشتن درباره صحابه هموار می‌شود

یوسفی غروی، سرپرست گروه دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص) در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: این مجموعه هفت جلدی با هدف پاسخگویی عملی شیعه به ادعای کم عنایتی تشیع به صحابه پیامبر(ص) تدوین شده است و زمینه را برای دفاع از تشیع فراهم می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» امروز چهارشنبه(28 فروردین‌ماه)  در سالن همایش‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی در آغاز این مراسم گفت: ضرورت‌ دارد که تحقیقات جدید بر اساس مطالعات دقیق و جامع درباره زندگی فردی، اجتماعی ـ سیاسی و افق‌هایی که پیامبر اکرم(ص) برای جامعه ترسیم کرده است، تهیه شود. بنابراین، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) درباره صحابه پیامبر(ص) اثری هفت جلدی را تهیه و تدوین کرد.

وی ادامه داد: زندگی، رفتار، نقل‌قول‌ها، گفتار و همچنین کنش و واکنش‌ صحابه پیامبر اعظم(ص) نظام الگویی خاصی را به جامعه ارایه می‌دهند. من ادعا می‌کنم که مجموعه «دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» از تحقیقات گذشته در این حوزه کامل‌تر و جامع‌تر است.

حجت‌الاسلام خاموشی درباره ویژگی‌های این مجموعه بیان کرد: مولفان این نوشتار، در این اثر به بررسی شرح حال 300 صحابه پیامبر(ص) پرداخته‌اند. مقدمه یکصد صفحه‌ای این مجموعه به لفظ صحابه توجه دارد و جلد نخست آن به ارایه مطالبی درباره نخستین اصحاب پیامبر(ص) یعنی امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) می‌پردازد.

وی با بیان این‌که «دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» در حوزه محتوای تبلیغ، تمامی نیاز یک مبلغ را تامین می‌کند، اظهار کرد: سایر اصحاب در مجلدهای این اثر فاخر و نادر به ترتیب حروف الفبا معرفی شده‌اند و مضامین آن جنبه عمومی دارد.

این محقق حوزه دین افزود: «دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» بر اساس منابع شیعی و اهل سنت با هدف الگودهی و انتقال مطالب به جامع تدوین و به زبان فارسی همراه با بیانی علمی اما ساده ویژه محققان، طلاب و عموم نگارش یافته است.

در ادامه این مراسم دکتر حسین قشقایی، رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) درباره تاریخچه و ویژگی‌های این مجموعه هفت جلدی بیان کرد: تدوین این مجموعه همزمان با سال پیامبر اعظم(_ص) آغاز شد. برخی ویژگی‌های متبلور در این اثر، از اهداف تعیین شده گروه دایره‌المعارف محسوب نمی‌شدند اما این نوشتار را منبعی قابل استناد به تاریخ اسلام تبدیل کرده‌اند؛ ویژگی‌هایی مانند این‌که تاریخ صحابه پیامبر(ص) منطبق با منابع شیعه نوشته شده است، در حالی که تاریخ صحابه در عرصه علمی، فنی و تاریخی به اهل سنت تعلق داشت یا این‌که این نوشتار علاوه بر دارا بودن قابلیت‌های علمی،‌ پژوهشی و مستند، اثری تبلیغی و ترویجی به شمار می‌آید و همچنین این ویژگی که نگاهی که به روایت‌های شیعی دارد، به عنوان منبع شیعی معرفی شده است؛ مانند بحارالانوار.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی غروی، سرپرست گروه دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص) عنوان کرد: مجموعه هفت جلدی «دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» پس از شش سال تلاش مولفان به نتیجه رسیده است. هر یک از این مجلدها افزون بر 500 صفحه دارد. نگارش این مجموعه یکی از ضرورت‌های زمینه دفاع تشیع به شمار می‌آمد.

وی یادآور شد: پیش از تالیف مجموعه هفت جلدی «دایره‌المعارف صحابه پیامبراعظم(ص)» افرادی مانند سید حسینعلی ‌خان مدنی شیرازی، محدث قمی و عالمی دامغانی، اقداماتی را در این حوزه انجام داده‌اند. محدث قمی سی سال پیش کتابی را با حجم کم درباره 500 صحابه پیامبر(ص) نوشت که اغلب افراد یاد شده در آن اصحابی‌اند که اثری از آن‌ها بر جا مانده است یا نقش به سزایی در اجتماع و آموزش داشته‌اند.

در بخش پایانی مراسم رونمایی از کتاب «دایره‌المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» از گروه مولفان و پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اهدای لوح سپاس و سکه بهار آزادی تجلیل شد و سپس دکتر خاموشی و حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی غروی از این مجموعه رونمایی کردند.

در بخش جانبی این مراسم، نمایشگاهی از آثار و تولیدات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برپا بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط