شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
«معنویت در سبد مصرف» را در نمایشگاه تهران بخوانید

کتاب «معنویت در سبد مصرف» با استفاده از روش جامعه‌شناختی درصدد اثبات این فرضیه برآمده است که در دوران معاصر، پارادایم جدیدي براي دینداري رقم خورده است. این کتاب در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب می‌خواهد اثبات کند که سکولاریته در زمان ما شدت یافته است. بر این اساس، مولف کتاب(بهزاد حمیدیه) می‌خواهد علت رشد و توسعه حیر‌ت‌انگیز جنبش‌هاي معنوي نوپدید در دهه‌هاي آخر قرن بیستم را تبیین کند.

هدف از تالیف این کتاب این است که با بررسی مبانی تحول مفهوم دین و عرفان در فرهنگ مصرفی، آشکار شود که آیا رشد معنویت‌هاي نوین و جنبش‌هاي نوپدید دینی، پس از یک دوره موثر عرفی‌سازي، به معنی بازگشت به دین و عرفان سنتی است یا تحول کیفی عمیقی در حال رخ دادن است.

دو مساله فرعی مورد تحقیق در این کتاب، ارتباط جنبش‌هاي نوپدید دینی و معنوي با فرهنگ مصرف‌اند. از نوآوري‌هاي این کتاب طرح مفهوم پارادایم دینداري است.

کتاب «معنویت در سبد خانواده» در 9 بخش تدوین و تنظیم شده است. این کتاب پس از مقدمه و تبیین چارچوب روشی و مفهومی در بخش نخست، در بخش دوم به معرفی دو پارادایم دینداري پیش از حاکمیت فرهنگ مصرفی، یعنی پارادایم تعالی‌گرا و پارادایم عرفی پرداخته است.

بخش سوم کتاب به تحلیل فرهنگ مصرفی و تحول‌هاي فرهنگی همبسته با آن اختصاص دارد. در بخش چهارم، تحول‌هاي مولفه‌هاي درو‌ن‌دینی در دوره پساسنت از جمله دوره حاکمیت فرهنگ مصرفی بررسی می‌شوند.

در بخش پنجم با عنوان «نجات» و «خدا» تلاش شده است تا به صورت توصیفی، تحول‌هاي اخیر در عرصه دین نشان داده شوند. 

بخش ششم، اصلی‌ترین بخش کتاب «معنویت در سبد خانواده» است که تبیین پارادایمی مبانی مفهومی دین در فرهنگ مصرفی را بر عهده دارد. بخش هفتم نیز به بررسی وضعیت عرفان درهر یک از سه پارادایم دینداري پرداخته است.

بخش هشتم کتاب به ملاحظه‌اي انتقادي اختصاص داده شده است و بخش نهم نیز به جمع‌بندي مباحث پرداخته است و در عین حال، نیم‌نگاهی به وضعیت ایران در ارتباط با موضوع کتاب دارد.

کتاب «معنویت در سبد مصرف» با شمارگان یک هزار و 500 نسخه، در 463 صفحه و به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت 10 روز از 11 تا 21 اردیبهشت ماه 92 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها