چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
حکایتی شیرین از تولد ریحانةالنبی(س)

بیستم جمادی الثانی، روزی بود که جهان منور به نور جمال تنها فرزند حضرت رسول(ص) شد. در باره فاطمه زهرا(س) تاکنون کتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآمده است که در این میان، کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت حضرت زهرا(س)» به قلم محمدرضا انصاری با توجه به نگارش روایی آن، مکتوبی مناسب برای آشنایی با زندگانی حضرت فاطمه(س) و والدین بزرگوارش است.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انصاری در این کتاب ابتدا به نحوه آشنایی پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س) می‌پردازد و داستان خواندنی آشنایی و ازدواج این دو بزرگوار را بیان می‌کند. 

وی در این باره به «ایبنا» می‌گوید: خدیجه(س) پیش از درخواست پیامبر(ص) برای کاروان‌سالاری خویش، اوصافی از پیامبر(ص) را شنیده بود. بنابراین، با درخواست پیامبر(ص) برای تجارت، به سرعت موافقت کرد. در سفر کاروان تجاری حضرت خدیجه(س) غلامی از سوی این تاجر قبیله قریش، پیامبر(ص) را همراهی می‌کرد و طی این سفر معجزات گوناگونی از پیامبر(ص) دید.

وی ادامه داد: در مسیر این سفر، یکی از راهبان با دیدن کاروان و پیامبر(ص) آن‌ها را به مهمانی دعوت کرد. در مراسم ولیمه، راهب به غلام به گفت: «سلام من را به خدیجه برسان و بگو که شرافت او متصل به محمد(ص) است و بشارت بده که نام او تا آخر زمان به یاد می‌ماند و همه به او حسادت می‌کنند.» این جملات و بشارت‌ بهترین کادو برای حضرت خدیجه(س) بود.

نویسنده مجموعه کتاب‌های ادبی فاطمی گفت: با تمام شدن این سفر  غلام مذکور اتفاقات،‌ معجزات و آن‌چه را که دیده بود، برای این بانوی بزرگ اسلام بازگو کرد. سپس نخستین پیشنهاد ازدواج از سوی این بانوی قبیله قریش انجام گرفت و سپس مراسم خواستگاری با حضور وکیل خدیجه(س) و بزرگان قبیله قریش برگزار شد و در کمال ناباوری بزرگان و کفار مکه، این ازدواج الهی صورت گرفت.

وی با بیان این‌که پس از گذشت 15 سال از ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)، حضرت رسول(ص) از سوی خداوند به پیامبری مبعوث شدند، عنوان کرد: دو سال پس بعثت، رسول خدا(ص) به معراج رفتند و در آن‌جا اتفاقات زیادی را مشاهده کردند و از میان آن‌ها تولد حضرت زهرا(س) را هم دیدند. این رخداد پس از گذشت چهار سال از بعثت در سن 44 سالگی حضرت محمد(ص) محقق شد.

انصاری ادامه داد: طبق روایات در شب معراج، رطب بهشتی و شاخه‌ای از درخت طوبی به پیامبر(ص) داده می‌شود که نور حضرت زهرا(س) در آن نهفته بود. همچنین میوه‌های دو درخت بهشتی را به رسول خدا عرضه می‌شود که نور حسنین(ع) در آن‌ها جای داشتند. البته از شب معراج تا تولد حضرت فاطمه(س) دو سال طول می‌کشد.

وی با بیان این‌که در طول 9 ماه بارداری این بانوی بزرگ اسلام، هیچ یک از زنان کفار به عیادت وی نیامدند و اجازه عیادت را به بستگان حضرت خدیجه(س) هم ندادند، اظهار کرد: هنگامی که زمان وضع حمل خدیجه(س) فرا رسید، قابله‌های مکه برای به دنیا آوردن یگانه دختر پیامبر(ص) نیامدند اما حضرت رسول(ص) به خدیجه(س) از حضور ساره، آسیه، مریم و کلثوم(خواهر حضرت موسی) برای وضع حمل وی خبر داد. با کمک این چهار زن بهشتی، حضرت زهرا(س) در 20 جمادی‌الثانی، هشت سال پیش از هجرت از مکه به مدینه، در شهر مکه دیده به جهان گشود.

پژوهشگر حوزه دین افزود: عجیب‌ترین کاری که فاطمه(س) پس از تولد انجام داد، این بود که سر به سجده گذاشت و انگشتش را رو به بالا گرفت و نوری عظیمی از انگشتش به سوی آسمان رفت. پس از گذشت دقایقی 10 نورالعین وارد اتاق شدند که در دستانشان کاسه و تشت مملو از آب کوثر بود. این نوزاد تازه به دنیا آمده در همان هنگام به وحدانیت خدا، رسالت پدرش و همسری وصی پیامبر(ص) شهادت داد.

انصاری عنوان کرد: هنگامی که پیامبر(ص) دخترش را در آغوش گرفت، خداوند به طور مستقیم یکی از ملائک را فرستاد و نام او را در زمین فاطمه و در آسمان منصوره خواند. حضرت رسول(ص) بلافاصله پس از تولد دخترش به علی(ع) بشارت داد و تبریک گفت.

وی درباره منابعی که مطالب کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت حضرت زهرا(س)» را از آن‌ها جمع‌آوری کرده است، گفت: برای جمع‌آوری مطالب این اثر چهار هزار منابع اهل سنت و شیعه را مطالعه کردم و اطلاعات به دست آمده را بر اساس زمان در کنار هم قرار دادم، سپس این ماجرا شکل اصلی خود را به دست آورد.

نویسنده حوزه دین بیان کرد: همچنین در نگارش این اثر از کتاب‌هایی مانند «بحارالانوار» بزرگ‌ترین دایره‌المعارف اسلامی، مناقب ابن شهر آشوب، الخرائج و الحوائج، شرح الاخبار، الموسوعة الکبری عن الفاطمة‌الزهرا، امالی صدوق، توحید صدوق، تفسیر نورالثقلین، مدینةالمعاجز، احقاق‌الحق و ینابی المودة بهره برده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا سخن گفتن حضرت زهرا(س) یک معجزه محسوب می‌شود؟» عنوان کرد: معجزه یکی از علامات پیامبران به شمار می‌آید و شیعیان معتقدند جایگاه دوازده امام (ع) و این بانوی بزرگ اسلام از پیامبران حتی پیغمبران اولوالعزم هم بالاتر است. بنابراین، حضرت زهرا(س) قادر به آوردن معجزه بوده است، چرا که اگر این افراد معجزه نداشتند، مسلمانان در دوره‌های پس از آخرین پیامبر خدا، به اسلام ایمان نمی‌آوردند. البته در روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که در کتاب «مصحف فاطمی» هم درباره اعجاز ائمه اطهار(ع) مطالب فراوانی وجود دارد.

انصاری ادامه داد: ادعای اصلی من در نگارش این کتاب، به مستند بودن تمام مطالب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت حضرت زهرا(س)» است. در این کتاب حتی یک واژه برای فضاسازی و تخیل نیاورده‌ام و حاضرم این ادعا را اثبات کنم، آن هم برخلاف برخی دیگر از محققان که تنها از مطالبی که در آثار اهل سنت و شیعه با هم هم‌پوشانی دارند، استفاده می‌کنند. من در این کتاب بیشتر از منابع اهل شیعه استفاده کرده‌ام.

وی در پاسخ به سوال که «زبان این نوشتار چگونه است و آن را برای چه گروه سنی به رشته تحریر درآورده‌اید؟» گفت: کوشیده‌ام این اثر را با زبانی ساده، روان و جذاب به رشته تحریر درآورم تا برای اغلب گروه‌های سنی مناسب و جذاب باشد.

سالروز حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و روز بزرگداشت مقام زن 20 جمادی‌الثانی، مصادف با 11 اردیبهشت سال 1392 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط