چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۲
کتاب رساننده عمیق‌ترین افکار در سطوح بین المللی است

حجت‌الاسلام والمسلمین بهمن شریف‌زاده، سخنران نشست «دین و جهانی شدن» گفت: تفاوت کتاب با سایر رسانه های دنیا در ارایه عمق افکار، فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها در سطوح بین‌المللی است. بنابراین، کتاب باید مدیریت انتقال فرهنگ را هم برعهده گیرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این نشست که امروز (11 اردیبهشت ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین بهمن شریف‌زاده و جمعی از علاقه‌مندان این حوزه در سرای بین‌المللی اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، شریف‌زاده با بیان این که بهتر است موضوع این نشست را از منظر کتاب و کتابخوانی و جهانی شدن مورد بررسی قرار داد، اظهار کرد: افراد از واژه جهانی شدن برداشت‌های گوناگونی دارند که فصل مشترک بین این برداشت‌ها در جهان رو به یکپارچگی، همدلی و پیوستگی انسان های در حال حرکت است.

این محقق حوزه دین ادامه داد: امروزه انسان‌ها به سوی همنوایی و همگرایی حرکت می‌کنند و از جنبه احساسات و عواطف شباهت‌هایی به هم یافته‌اند. انسان‌ها در عصر حاضر فارغ از احزاب، گروه‌ها و فرقه‌های سیاسی به سرعت همدیگر را درک می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شریف‌زاده گفت: در دنیای امروز انسان‌ها با شتاب و سرعت زیاد در حال یافتن یکدیگرند و دانشمندان معتقدند این حرکت شتابان به سوی همدلی و یکپارچگی، وامدار ارتباطات و تکنولوژی است. عصر ارتباطات انسان‌ها، فهم‌ها و درک‌ها را با شتاب به یکدیگر نزدیک می‌کند. در این میان، کتاب وسیله‌ای است که برای رساندن احساسات، اندیشه‌ها، باورها و آیین‌ها از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
وی عنوان کرد: در جهانی شدن از همفکری، تفاهم، سازگاری بین انسان‌ها و یکپارچه شدن سخن به میان می‌آید. این تفاهم در گرو ارتباط است و هرچه ارتباط عمیق‌تر باشد، تفاهم و همدلی با یکدیگر هم عمیق‌تر خواهد شد.

محقق حوزه دین و اندیشه افزود: مدیریت انسان‌ها برای رسیدن به یکپارچگی و همدلی در جهانی‌سازی منوط به اراده انسان‌ها است. در مقوله جهانی شدن انسان‌ها سهم و نقش گوناگونی دارند. اکنون دنیای غرب با طرح مساله جهانی‌سازی، یکپارچگی جهان را مدیریت می‌کند و مدیریت در تدابیر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نمایان است اما در مشرق‌زمین هم اراده دیگری شکل گرفته است که این اراده بهترین عامل نزدیکی انسان‌ها به همدلی، رسیدن به حقایق، رشد، ترقی و معرفت انسانی است.

وی ادامه داد: البته همه تدابیر این‌گونه نیستند و  نه تنها انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک نمی‌کند، بلکه آن‌ها را نسبت به هم متنفر می‌سازند؛ مانند تدابیر نظامی و لشکرکشی.

حجت الاسلام والمسلمین شریف‌زاده اظهار کرد: افرادی به اشتباه فکر می‌کنند که انتقال افکار ملل‌های دیگر به کشورمان موجب انحراف افکار جوانان می‌شوند. این عقیده اشتباهی است که از ورود افکار دیگران جلوگیری کنیم یا برای ورود آن‌ها موانع ایجاد کنیم. به نظر می‌رسد هر اندازه که اندیشه، افکار و تکنولوژی بیشتری وارد شود و با آن‌ها آشنا شویم، می‌توانیم قدم‌های جدی‌تری را برای یکپارچه شدن و در نهایت، جهانی شدن برداریم.

وی افزود: هر قدر ارتباطات آزاد باشد، حقیقت زودتر آشکار می‌شود. همچنین در تبادل اندیشه‌ها با دیگر ملل، فرصت برداشت از باورها، فرهنگ‌ها و دین خود با هدف تکامل آن‌ها هم فراهم می‌شود. این اتفاق برای تمامی پیروان ادیان جهان رخ می‌دهد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط