مهرنوش صفایی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مسایل اجتماعی و روانشناسی با تاکید بر این که دیگر زمان خلوتنشینی و نوشتن گذشته است، حضور در جامعه، شناخت مشکلات مردم و دریافت بازخورد مستقیم از آنها را از عوامل موفقیت مولفان دانست.-
سردبیر مجله «راز» درباره فواید توسعه تعاملات نویسندگان با جامعه مخاطبا گفت: از 9 سال قبل که کتاب «عشقه» را تالیف کردم، تصمیم گرفتم در نمایشگاه حاضر شوم و درباره مشکلات کار، کاستیها و نقصهای آن صحبت کنم یا سوژههای مناسب را بررسی کنم این حضور منجر به شکلگیری ایدههای بهتر در ذهنم شد. ارتباط رو در رو با مخاطبان علاوه بر ارتقای روحیه نویسندگان، ایدههای جالبی را به ذهن متبادر میسازد در خلق آثار بعدی و رفع آثار قبلی کمک میکند.
صفایی با هدف اصلی خود در نگارش کتابهایش را وارد کردن راهکارهای حوزه جامعهشناسی و روانشناسی به ادبیات دانست و توضیح داد: اغلب نسل جوان ما علاقه زیادی به کتابهای علمی حوزه مسایل اجتماعی و روانشناسی ندارند از این رو کوشیدم با استفاده از قالبهای گوناگون به ویژه حوزه ادبی نکات پندآموز و راهگشای در مشکلات این نسل را بازگوکنم.
وی معتقد است: دیگر زمان این ذهنیت که یک نویسنده باید پنهان از مخاطبان در گوشه منزل و کتابخانه به تالیف بپردازد، به پایان رسیده است. اکنون زمانهای است که یک نویسنده یا پژوهشگر با هر زمینهای تالیفی یا موضوعی باید حتما با مخاطبان خود به شکل رو در رو در ارتباط باشد و خواستهها، نیازها و انتقادات و پیشنهادات آنها را بشنود تا بتواند اثر خوبی پدید آورد. این امر موجب کاهش فاصله میان مخاطب و نویسنده و اثر بخش بودن کتاب خواهد شد.
صفایی مخاطبان اصلی آثارش را از سن 16 تا 30 سال و سنی یاد کرد که بیشترین آسیب دیدگی فردی و اجتماعی ناشی از وابستگیها در افراد ایجاد میشود و گفت: میکوشم در آثارم که برخاسته از زندگیهای واقعی افراد و جامعه است ضمن ریشهیابی این مشکلات راه حلهای صحیح، علمی و مشاورات خوبی به مخاطبان ارایه کنم.
وی به روزرسانی آثار را یکی از دلایل استقبال فراوان مخاطبان از غرفه نسل نواندیش یاد کرد و گفت: آثار حوزه روانشناسی، مسایل اجتماعی یا مشاوره مانند علم پزشکی باید به روز و مطابق نیازهای جامعه جهانی باشند. همچنین نیازشناسی از دیگر عوامل اقبال خوب مخاطبان از غرفه نسل نو اندیش میدانم.
نظرات