دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
پرسپولیس نیازمند مربیان داخلی و با مطالعه است

بازیکن و کاپیتان اسبق تیم‌ ملی فوتبال با انتقاد از عملکرد ضعیف مربیان خارجی در فوتبال کشورمان، مربیان داخلی را که از نظر مطالعه کتاب‌های آموزش پیشرفته مربی‌گری و آشنایی با علم روز فوتبال در سطح استاندارد بین‌المللی‌اند، بهترین گزینه برای هدایت تیم پرسپولیس در فصل آینده دانست. باشگاه پرسپولیس اکنون با چالشی بزرگ برای تعیین سرمربی جدید روبه‌رو است.-

 محمد پنجعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلات عمده‌ای که اکثر مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران به نحوی با آن روبه‌رویند، نداشتن مطالعه درباره فرهنگ ‌ایرانی است که این مساله پس از مدتی به پاشنه آشیل آن‌ها تبدیل می‌شود و اغلب پس از یک‌ نیم‌فصل ناموفق، از ایران می‌روند. 

وی از استعداد مربی‌گری به عنوان امری ذاتی یاد کرد و افزود: تردیدی نیست که مربیان بزرگ دنیا ساعات زیادی را صرف مطالعه کتاب‌های تخصصی فوتبال و سایر علوم ورزشی می‌کنند اما اگر یک مربی ایرانی هم با مطالعه کتاب‌های مربی‌گری و هم به واسطه تجربیات عینی و عملی تسلط کافی به تازه‌های مربی‌گری فوتبال،  داشته باشد، کارنامه موفق‌تری نسبت به مربیان خارجی در هدایت تیم‌های فوتبال کشورمان به جا خواهند گذاشت. 

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس با اشاره به مشکلات زیربنایی فوتبال ایران،‌ اضافه کرد: متاسفانه بی‌ثباتی در مدیریت کلان فوتبال ایران، ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به این ورزش زده است؛ برای مثال، روی تیم های پایه‌ که متضمن آینده فوتبال ایرانند، سرمایه‌گذاری آموزشی نمی‌شود و نتیجه این می‌شود که تیم نوجوانان ایران با وجود امتیاز میزبانی، به مقام چهارم آسیا بسنده می‌کند و تیم جوانان هم در یک چهارم نهایی حذف می‌شود. فوتبال دانشی است که مانند همه علوم،‌ منابع خاصی برای تدریس آن وجود دارد. این منابع در کشور ما هم وجود دارد اما انگار هنوز فوتبال در ایران بیشتر از مطالعه تخصصی متکی به کسب تجربه است. 

مربی سابق تیم فوتبال امید ایران، مطالعه تخصصی در حوزه فوتبال را برای مربیان کافی ندانست و تشریح کرد: وقتی مقابل تیم ملی عربستان در مسابقات جام ملت‌های آسیا پنالتی را از دست دادم و تیم ایران ناکام شد، فشار شدیدی روی خودم احساس می‌کردم که تا آن لحظه در زندگی‌ام چنین تجربه‌ای نداشتم و فکر می‌کنم با مطالعه هیچ کتابی نمی‌توانستم چنین شرایطی را درک کنم. به نظر من یک مربی باید علاوه بر آشنایی با آثار تخصصی، تجربیات‌ گرانبهایی هم از دوران بازی اندوخته باشدم. بنابراین، معتقدم مربی تیمی مانند پرسپولیس باید ضمن آشنایی همه‌جانبه با فوتبال ایران، فردی با مطالعه در زمینه‌های گوناگون باشد. 

وی افزود: حالا که بحث تاسیس کتابخانه آکادمی پرسپولیس هم مطرح شده است، امیدواریم انشاالله با سلامتی کامل همایون بهزادی، برنامه‌هایی که برای این اقدام مهم مطرح شده است، تحقق پیدا کنند. 

محمدپنجعلی متولد آذر 1334 و مدرس آکادمی فوتبال باشگاه پرسپولس است. وی به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی1990 پکن شد و سال 1370 در بازی بین‌ قاره‌ای در مجموع دو بازی رفت و برگشت مغلوب، الجزایر (قهرمان جام ملت‌های آفریقا) شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط