جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
جلد نخست کتاب «فقه الاداره» خواندنی شد

جلد نخست کتاب «فقه الاداره» را که سیدصمصام‌الدین قوامی به رشته تحریر درآورده، به تازگی از سوی ناشران بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار کتاب شده است.-

سیدحسین مرتضوی، کارشناس انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: این کتاب در پنج فصل به محتوای نسبت فقه و مدیریت، روش‌شناسی فقه‌الاداره، منبع‌شناسی، گونه‌شناسی فقه‌الاداره و گونه‌شناسی فقه‌الاداره می‌پردازد.

وی با بیان این‌که این نوشتار از منابع درسی دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و مدیریت در مقطع دکتری به شمار می‌آید، ادامه داد: فصل نخست این اثر به مضامینی نظیر مفهوم لغوی و اصطلاحی فقه، فقه در فرهنگ قرآنی، کاربرد واژه فقه در اصطلاح اصولیان و فقیهان، حکم شرعی، مسائل و قواعد اصولی و فقهی، ماهیت مدیریت، مقایسه دو عرصه کمی و کیفی، وظایف اصلی مدیریت، ارتباط فقه و مدیریت، مقایسه فقه اداری و حقوق اداری از لحاظ منبع‌شناسی، تاثیر فقه بر بر علوم اداری و حقوق اداری می‌پردازد.

کارشناس انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مخاطبان این نوشتار در فصل دوم با تعریف اجتهاد،‌ علوم ادبیات عرب، تبیین روش اجتهاد، فرایند شناخت حکم، نظام‌سازی، ارزش کار، انواع مساله از حیث تعلق به گستره و ارزیابی اثربخشی فقه‌الاداره آشنا می‌شوند.

وی درباره فصل سوم کتاب «فقه الاداره» بیان کرد: منابع عقلی، انواع هدایت، چگونگی هدایت‌های قرآنی، منابع جانبی قرآن، حجیت بناء عقلا، مصالح مرسله، نگاه اجمالی، نگاه تفصیلی، نسل کتاب‌های نظام‌الحکم و منابع معین در عقل اجتماعی، از  مباحث فصل سوم این نوشتارند. 

مرتضوی اظهار کرد: قوامی در فصل چهارم این اثر به کارکرد گونه‌شناسی، گونه کتاب، ‌کتاب الاجاره،‌ روابط احکام رفیق، ملاک‌های پاسخ‌های داده شده، پاسخ‌ها، گونه افتاء و استفتاء، گونه ابواب و ساختار موضوعی استفتائات توجه دارد.

وی افزود: مخاطبان کتاب «فقه الاداره» در فصل آخر با الگوی فتاوای قانونمند، محقق کرکی،‌ محقق نایینی، کاربردشناسی فقه‌الاداره، روش کاربردی کردن فقه‌الاداره در یک نمایه و با نگاهی فرایندی، آرمان، راهکار، ضمانت اجرای، رساله اداریه و قانونمندی آشنا می‌شوند. 

نخستین چاپ کتاب «فقه الاداره» با شمارگان دو هزار نسخه، در 280 صفحه و به بهای 80 هزار ريال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط