یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
حقیقت و ماهیت «معرفت دینی» روشن شد

کتاب «معرفت دینی؛ حقیقت، ماهیت و ارزش» تالیف رمضان علی‌تبار فیروز‌جایی در چهار بخش به سوالات مهم در عرصه معرفت دینی پاسخ می‌گوید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چیستی و هستی معرفت دینی و ارزش معرفتی آن، سوال‌های اصلی و اساسی این کتاب‌اند که هر یک در چندین مساله جزیی‌تر ارایه می‌شوند.

بخش نخست کتاب به موضوع حقیقت معرفت دینی اختصاص دارد. در این بخش به مسایل مختلفی نظیر هستی و چیستی معرفت دینی و بیان نظریات و دیدگاه‌های گوناگون در عرصه ماهیت و چیستی معرفت دینی پرداخته می‌شود.

بخش دوم به پرسش‌هایی درباره واقع‌نمایی پرداخته است. این بخش هم همانند بخش نخست، دارای سه فصل است که هر یک به موضوعی خاص مانند واقع‌نمایی زبان دین و قرآن، واقع‌نمایی معارف توصیفی اعتقاد‌ی، تاریخی و علمی اختصاص دارد. در این بخش از کتاب منظور از واقع‌نمایی، جنبه قابلیت حکایت‌گری آن معنا شده است.

بخش سوم کتاب «معرفت دینی؛ حقیقت، ماهیت و ارزش» به موضوع صدق و اعتبار معرفت دینی و بخش پایانی به ملاک اثباتی معرفت دینی پرداخته است.

از ویژگی‌های کتاب این است که جنبه تتبع، توصیف، تجزیه و تحلیل و در نهایت نقادی را به همراه دارد که می‌تواند به عنوان یکی از نوآوری‌های این اثر به شمار آید. در واقع، نوآوری اصلی کتاب این است که به جای پاسخ گفتن به برخی شبهات و مسایل مطرح در زمینه چیستی و چگونگی معرفت دینی، مساله کلیدی و زیر‌بنایی‌تر را دنبال کرده است، به گونه‌ای که ضمن حل مسایل و شبهات موجود و محتمل، نسبت به پژوهش‌های بعدی نقش مبنا و پایه را هم داراست.

چاپ نخست کتاب «معرفت دینی؛ حقیقت، ماهیت و ارزش» با شمارگان یک ‌هزار نسخه، در 388 صفحه و به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط