دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
ادبیاتم به «یونایتد نفرین‌شده» شبیه است

نویسنده کتاب «پسری روی سکوها؛ وقایع‌نگاری چهاردهه‌ای فوتبال ایران» گفت: نوع نگارشی که برای تالیف این کتاب به کار بردم، تا اندازه‌ای از ادبیات کتاب‌های ورزشی خارجی به ویژه کتاب «یونایتد نفرین‌شده» که پیش‌تر ترجمه کرده بودم، متاثر است.-

دکتر حمیدرضا صدر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: استفاده از جملات کوتاه و حتی چند کلمه که هیچ فعلی آن‌ها را حمایت نمی‌کند در این کتاب برای بیان احساس واقعی من به فوتبال بوده است و از این نظر می‌توان نثر این کتاب را با نثر برخی مکتوبات ورزشی خارجی مقایسه کرد. شما می‌توانید این موضوع را در نوع ضمیرهایی که در این کتاب به کار برده‌ام دریابید، من اعتقاد دارم که با ایجاز می‌توان مفهوم را بهتر به مخاطب ورزشی منتقل کرد.

وی ادامه داد: البته من در کتاب «پسری روی سکوها وقایع‌نگاری چهاردهه‌ای فوتبال ایران» فاکتورهای تاریخی متعددی را آورده‌ام و به مرور تاریخ فوتبال ایران از سال 1342 تا 1377 و بیان مهم‌ترین رخدادهای فوتبال ایران پرداختم.

کارشناس فوتبال با اشاره به‌ این‌که در این کتاب نگاه اجتماعی و مردمی به فوتبال داشته است، عنوان کرد: من به اطرافم نگاه کردم و سعی داشتم همه آن‌چه را که در ورزش فوتبال در این سال‌ها رخ ‌داد، در قالب کلمات ترسیم کنم.

دکتر صدر که انتشار کتاب «پسری روی سکوها وقایع‌نگاری چهاردهه‌ای فوتبال ایران» را به نشر زاوش یکی از ناشران غیر ورزشی سپرد، درباره علت کار نکردن با ناشران تخصصی حوزه تربیت‌بدنی و ورزش اظهار کرد: نخست این‌که به نظرم چنین کتاب‌هایی را بیشتر اهالی حوزه ادبیات می‌خوانند و این موضوع درباره کتاب‌های «روزی روزگاری فوتبال» و «یونایتد نفرین شده» هم صدق می‌کند. دیگر این‌که من با ناشرانی کار می‌کنم که آن‌ها را می‌شناسم و با آنان راحت‌ترم. البته اگر کتاب‌هایم به همت ناشران ورزشی هم منتشر شوند، هیچ مشکلی ندارم.

در بخشی از کتاب «پسری روی سکوها وقایع‌نگاری چهاردهه‌ای فوتبال ایران» نوشته شده است: «این سطور تلاشی برای ثبت حوادث کوچک و بزرگی هستند که اطرافشان بودی. کنارشان پرسه زدی. تاثیر گذاشتند و تلنگری زدند. تلاشی برای رازگشایی چیزی که قاعده پایداری نداشت،‌ جز انتظار، جز تازه کردن نفس. جز تلاش برای پیروزی. جز بالا نگاه داشتن سر. و به همین دلیل با امید به زندگی گره خورد. به قول ادواردو گالئانو خوشبختانه هنوز در جام‌های جهانی ماهی‌های کوچکی هستند که ماهی‌های بزرگ را با همه استخوان‌ها و مخلفاتشان درسته قورت بدهند. این همان نیمه روشنی است که هنوز گاه و بی گاه در فوتبال می‌بینید. نیمه‌ای که با درخشش گاه و بی‌گاه نیمه تیره‌تر را محو می‌کند.»

کتاب «پسری روی سکوها وقایع‌نگاری چهاردهه‌ای فوتبال ایران» با شمارگان یک هزار و 500 نسخه، در 490 صفحه و به بهای 190 هزار ريال به تازگی برای نخستین‌بار از سوی نشر زاوش روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط