چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
انصاری: تدارک ولادت امام حسین(ع) از سوی خداوند بی‌مانند است

مولف کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام حسین(ع)» با بیان این که هر ولادتی شادی به دنبال دارد اما ولادت امام حسین(ع) ممزوج با گریه و مصیبت کربلا است، گفت: روز سوم شعبان سال چهارم هجری قمری مقارن با طلوع فجر خورشید، خداوند مراسمی برای ولادت امام حسین(ع) تدارک می‌بیند که مثل و مانند ندارد. در این روز آتش جهنم خاموش و بهشت معطر و مزین می‌شود.-

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره محتوای کتابش درباره ولادت سیدالشهدا(ع) بیان کرد: حضرت رسول (ص) پیش از ولادت امام حسین(ع) به امام علی (ع) و حضرت زهرا(س) مژده این تولد را دادند و از واقعه کربلا نیز یاد کردند و تسلیت گفتند. نکته قابل توجه این ولادت در شش ماهه به دنیا آمدن امام حسین(ع) است، چرا که تا آن زمان تنها در تاریخ، ولادت حضرت زکریا که شش ماهه به دنیا آمد و زنده ماند، ذکر شده بود.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) درباره ماه نخست بارداری خودشان گفته‌اند که «احساس گرمای شدیدی در من بود که پیامبر کوزه آبی آورد و از آن به من نوشاند و این حس از بین رفت. در ماه سوم حرکت‌های جنین را احساس کردم و در ماه چهارم تنهایی‌ام را با آن بر طرف کرد.» در ماه پنجم این بانوی بزرگ اسلام ملتزم به عبادت بود. در دهمین روز از ششمین ماه بارداری خود در مصلای خویش به خواب فرو رفتند، آنگاه سه ملک در سه مرتبه بر بالین حضرت زهرا(س) حاضر شدند.

محقق حوزه دین عنوان کرد: نخستین ملک بال‌هایش را بر کمر حضرت زهرا(س) کشید، دومین ملک بالای سر دختر پیامبر(ص) نشست و بر سیما و کمر حضرت فاطمه(س) دمید. پس از آن آخرین ملک حرزی به ایشان می‌دهد و دعا برایش می‌خواند. سپس یکی از زیباترین حورالعین‌های بهشتی به نام لعیا، برای خدمتگذاری به حضرت زهرا(س) و وضع حمل ایشان به زمین فرستاده می‌شود و سرانجام حضرت امام حسین (ع) در فجر سوم شعبان به سال چهارم هجری قمری به دنیا می‌آیند. حضرت زهرا(س) این هبوط و کارهای ملائک را برای پدرش تعریف می‌کند و رسو‌ل‌الله می‌فرمایند که نخستین ملک عزرائیل، دومین آن‌ها میکائیل و آخرین جبرائیل بوده‌اند که پیامبر(ص) از جبرائیل به عنوان خدمتکار امام حسین(ع) یاد می‌کند.

وی افزود: پس از تولد سومین امام شیعیان، حضرت رسول(ص) در خانه فاطمه(س) حضور داشتند و نوزاد را از صفیه(عمه رسول‌الله) می‌گیرند و در گوش راست او اذان و در گوش چپ اقامه را می‌خوانند. همان لحظه از چشمان پیامبر(ص) اشک جاری شد و دلیل آن را در واقعه عاشورا دانستند و گفتند که عده‌ای حسین(ع) را به شهادت می‌رسانند و شفاعت من برای آن‌ها نزد خداوند به آن‌ها نمی‌رسد.

نویسنده کتاب گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام حسین(ع) بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) تا 40 روز پس از ولادت امام حسین(ع) انگشت سبابه خود را در دهان این نوزاد قرار می‌داند تا از این انگشت تغذیه کند و گویی از این انگشت به اذن خداوند چیزی شبیه شیر خارج می‌شد. بنابراین، امام حسین(ع) در این مدت تنها از گوشت و خون و شیره وجودی رسول‌الله تغذیه کردند و پس از چهل روز از شیر حضرت زهرا(س) میل کردند.

واقعه شگرف تربت کربلا
پژوهشگر مکتوبات دینی گفت: در شب ولادت امام حسین(ع) خداوند ملکی را برای تبریک به خدمت پیغمبر(ص) می‌فرستد. این ملک ضمن گفتن تبریک، بخشی از واقعه کربلا را تعریف می‌کند و به اعجاز الهی قدری از خاک کربلا را به پیامبر(ص) می‌دهد. در این حال، حضرت محمد(ص) به گریه می‌افتند. ام‌سلمه، همسر پیامبر(ص) از رسول خدا می‌پرسد چرا گریه می‌کنید؟ سپس محمدامین(ص) جریان را تعریف می‌کنند و خاک کربلا را به امانت به ام‌سلمه می‌سپرند و می‌گویند هنگامی که حسین(ع) به شهادت برسد، این خاک تبدیل به خون می‌شود. ام‌سلمه در سال 61 هجری قمری نخستین کسی است که در عربستان از شهادت این امام بزرگوار و تاریخ‌ساز مطلع می‌شود.

معنویات ولادت امام حسین(ع) میان آسمانیان

انصاری درباره معنویات و شرافت امام سوم نزد خداوند بیان کرد: هنگامی که حسین ابن علی(ع) متولد شدند، جبرائیل مامور ابلاغ پیام تبریک خداوند به رسول‌الله می‌شود. در این شادباش طبق روایات، هزاران هزار ملک به همراه جبرائیل به سوی زمین حرکت می‌کنند. در مسیر رفتن نزد محمد(ص) «دردائیل» یکی از ملائکه خداوند که به دلیل اشتباهی در عذاب الهی بود، جمعیت فرشتگان را دید و از جبرائیل پرسید آیا قیامت شده است؟ جبرائیل جریان ولادت سیدالشهدا(ع) را برایش تعریف می‌کند. این فرشته معذب از فرشته وحی خواهش می‌کند تا از پیامبر(ص) برای بخشش عذابش بخواهد تا دعا کند و خدا او را ببخشد. در ادامه این مسیر «فطروس» یکی از دوستان قدیمی جبرائیل به دلیل سستی، خداوند بال‌هایش را از او گرفته و او را در عذاب قرار داده بود، جماعت ملائکه عازم به زمین را می‌بیند و از جبرائیل می‌خواهد که همراه آنان نزد رسول اکرم(ص) ببرید. سپس فرشتگان به حضور پیامبر اسلام(ص) رسیدند و ضمن تبریک گفتن این ولادت، واقعه کربلا را هم تسلیت هم گفتند. با بیان این ماجرا رسول‌الله(ص) و حضرت زهرا (س) گریه می‌کنند. در این میان پیغمبر(ص) نام 9 امام از نسل امام حسین(ع) را یاد می‌کنند و رو به حضرت زهرا(س) کرده، می‌گویند درست است که این ظلم در حق حسین(ع) روا می‌شود اما مهدی(عج) پرچم‌دار ولایت و منجی جهانیان از نسل حسین(ع) خواهد بود. در این میان جبرائیل خواسته ملائک در بند عذاب الهی را به گوش رسول اکرم(ص) می‌رساند. در همان حال که قنداق امام حسین(ع) در دست حضرت محمد(ص) بود، ایشان خداوند را به حق این نوزاد قسم می‌دهند و شفاعت «دردائیل» را می‌کنند. این فرشته از عذاب الهی آزاد و در آسمان‌ها به نام غلام‌ِحسین شناخته می‌شود.

محقق حوزه دین با بیان این‌که جبرائیل، فطروس را با اشاره به دوستی‌شان به رسول‌الله معرفی می‌کند و از ایشان می‌خواهد تا برای آزادی از عذاب و کسب دوباره بال‌هایش دعا کنند، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) با شنیدن این مطالب، دو رکعت نماز می‌خوانند و از خداوند می‌خواهند که فطروس را به مقامش بازگرداند. همان لحظه وحی می‌آید که چاره کار فطروس در کشیدن خود بر قنداق حسین(ع) است. او هم این کار را می‌کند و بال‌هایش بازمی‌گردند. فطروس با دیدن امام حسین(ع) و اتفاقی که برایش افتاد، می‌گوید من می‌خواستم به مقام پیشینم بازگردم اما اکنون از خداوند می‌خواهم که مرا در زمین کربلا مستقر کند تا هر کس به زیارت ایشان می‌آید، خبرش را تا زمان قیامت به رسول‌الله(ص) بدهم. حضرت محمد(ص) هم این خواسته و مقام را برای فطروس از خداوند طلب کرده، خدای متعال هم این دعا را اجابت می‌کند. فطروس در آسمان‌ها به عنوان ملک آزاد شده حسین(ع) نوه رسول‌الله افتخار می‌کند.

مولف کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام حسین(ع)» ادامه داد: فرشتگان الهی پس از ابلاغ پیام خداوند به سوی آسمان‌ها راهی شدند. در حین بازگشت «صلصائیل» را می‌بینند. «صلصائیل» از جبرائیل می‌پرسید چه اتفاقی افتاده است؟ جبرائیل ماجرا را برای این فرشته تعریف می‌کند. «صلصائیل» با شنیدن داستان از فرشته وحی می‌خواهد که به سوی پیغمبر بازگردد و از محمد(ص) بخواهد تا برای بخشش عذاب الهی که بر وی روا شده است، دعا کند. جبرائیل به زمین برمی‌گردد و پیام را به رسول خدا(ص) می‌دهد. همان لحظه حضرت رسول(ص) به پا می‌ایستند، قنداقه امام حسین(ع) را به سوی آسمان بلند می‌کنند و می‌گویند خدایا به حق این نوزاد «صلصائیل» را ببخش و آزاد کن و این دعا هم اجابت می‌شود.

انصاری اظهار کرد: در روز هفتم ولادت رسول اشرف(ص) گوسفند نری را عقیقه و با گوشت آن ولیمه‌ای درست کردند تا مردم میل کنند و سپس موی سر خالق واقعه تاریخی کربلا را تراشیدند و معادل وزن آن نقره دادند. در این شب لعیا، فرشته الهی پس از هفت روز خدمت به حضرت فاطمه(س) به آسمان برمی‌گردد و به خدمتی که در حق امام حسین(ع) کرد، همواره افتخار می‌کند.

تاکنون کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ولادت امام حسین(ع)» در هفت نوبت انتشار با بیش از 25 هزار نسخه، در 32 صفحه و به بهای 550 تومان از سوی نشر دلیل ما روانه بازار کتاب شده است.

سالروز ولادت امام حسین(ع) سوم شعبان مصادف با 22 خردادماه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط