یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
بررسی نظریه‌های انسان‌شناختی هنر در خانه هنرمندان

ناصر فکوهی، عضو هیات علمی گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، پنجشنبه 30 خرداد، در دهمین نشست از سلسله نشست‌های «نظریه چیست؟» خانه هنرمندان ایران در موضوع تبیین نظریه‌های انسان‌شناختی هنر، سخنرانی خواهد کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دهمین نشست از سلسله نشست‌های «نظریه چیست؟» معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران به نظریه‌های «انسان‌شناختی هنر» اختصاص دارد. 

این نشست با سخنرانی ناصر فکوهی، پنجشنبه 30 خرداد، از ساعت 19 و 30 دقیقه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. 

فکوهی در این نشست به تبیین و توصیف نظریه‌های انسان‌شناختی هنر می‌پردازد. لازم به ذکر است که آخرین کتاب منتشر شده فکوهی نیز در این موضوع بود. این کتاب سال گذشته (1391) با عنوان «انسان‌شناسی هنر» از سوی نشر ثالث در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

پیشتر در این سلسله نشست‌ها احمد پاکتچی، بیژن عبدالکریمی، امیرعلی نجومیان و چند چهره دیگر سخنرانی داشته‌اند. 

ناصر فکوهی مدرک دکترای خود را در رشته «انسان‌شناسی سیاسی» از فرانسه اخذ کرده است و هم‌اکنون عضو هیات علمی گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. او همچنین مدتی را نیز در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس «بوزار» در رشته معماری و شهرسازی تحصیل کرده است. 

رساله دکترای فکوهی با عنوان «مفهوم سیاست در مزدیسنای ساسانی» در سال 1373 ارایه شد. این رساله در سال 1377، از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برنده جایزه پژوهش‌های بین‌المللی سال شناخته شد. 

فکوهی تالیفات و ترجمه‌های متعددی در حوزه انسان‌شناسی داشته است. از مهم‌ترین تالیفات وی می‌توان به کتاب‌های «انسان‌شناسی هنر»، «اسطوره شناسی سیاسی»، «تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی»، «انسان‌شناسی شهری»، «همسازی و تعارض هویتی» و «پاره‌های انسان‌شناسی» اشاره کرد. 

همچنین از میان ترجمه‌های منتشر شده فکوهی نیز می‌توان از «هنر و تاریخ» نوشته اکتاویو پاز، «زندگانی تولستوی» و «خاطرات جوانی» هر دو نوشته رومن رولان، «امپراتوری نشانه‌ها» نوشته رولان بارت، «محکومان، مبارزه طبقاتی در شوروی» نوشته شارل بتلهایم، «درآمدی بر انسان‌شناسی» نوشته کلود ریویر و «انشان شناسی شناختی و تجربه میدان» نوشته موریس بلوک، یاد کرد. 

خانه هنرمندان ایران در خيابان طا‌لقانی، خيابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها