دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
ریشه‌یابی انقلاب در خلق آثار ادبی، ما را از شعارزدگی دور می‌کند

زهره عارفی، نویسنده مجموعه داستان «روی موج 14» گفت: اگر قرار باشد برخورد ما با ادبیات انقلاب مانند گذشته باشد در شعارزدگی می‌مانیم. نویسنده امروز باید دنبال ریشه‌یابی انقلاب در خلق اثر خود باشد و بازتاب ریشه‌ها را در جامعه آن روز بشناسد و به مخاطب امروز منتقل کند.-

عارفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین اثرش با عنوان «روی موج 14» که قرار است از سوی موسسه شهرستان ادب منتشر و روانه بازار نشر شود، اظهار کرد: این اثر شامل 15 داستان با موضوع انقلاب است که به صورت مستقیم به آن اشاره ندارد و بیشتر به فضا و محیط انقلابی و تاثیر آن در میان مردم پرداخته می‌شود.

وی درباره بهره‌گیری از منابع تاریخی برای خلق اثر ادبی خود توضیح داد: کتاب‌هایی درباره تاریخ انقلاب یا خاطرات افرادی که به صورت مستقیم در انقلاب نقش داشتند را مطالعه کردم و با چند نفر از زندانیان رژیم پهلوی مصاحبه انجام دادم. داشته‌های من از این اطلاعات باعث شد تا در نگارش داستان‌هایم از آن‌ها بهره‌ بگیرم.

عارفی ادامه داد:‌ البته باید به این نکته توجه کرد که داستان روایت واقعیتی بر خلاف واقعیتی است که شما شنیده‌اید. به همین دلیل موضوع این داستان‌ها آمیخته با تخیل و آن هدفی است که در خلق داستان‌هایم به دنبال آن بودم، هر چند در پاره‌ای موارد به اصل ماجرا در نوع شکنجه افراد هم اشاره می‌شود.

وی با اشاره به داستان «زمستان» در مجموعه «روی موج 14» افزود: این داستان برگرفته از ماجرایی است که برای شخصی رخ می‌دهد و او به واسطه نفوذ حزب توده در دستگاه حکومتی محمدرضا شاه پهلوی به روسیه تبعید می‌شود و پس از پایان تبعید هم اجازه حضور در کشور ندارد. در پانوشت این داستان واقعیت ماجرا نقل می‌شود.

عارفی، غیرمستقیم پرداختن به حوادث آن دوران را وجه تمایز اثر خود با دیگر آثار منتشر شده با موضوع ادبیات انقلاب دانست و گفت: در این داستان‌ها  دنبال نشان دادن اتفاق‌ها و جریاناتی که باعث شکل‌گیری انقلاب شد بودم زیرا معتقدم روایت حوادث دوران حکومت پهلوی در داستان‌ها به صورت مستقیم، نویسنده را در خلق اثر دچار شعارزدگی می‌کند. به عنوان نمونه در کتاب «روی موج 14» داستانی به نام «مسلح» هست که شخصیت اصلی داستان تمام موهای سر و لباس‌های تن خود را ریزریز می‌کند و نشان دهنده فشار عصبی در محیط و فضای حاکم بر زندان‌های آن دوره است.

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باعث شد به نگارش داستان‌های انقلاب روی بیاورد گفت: به نگارش داستان‌های هشت سال دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی علاقه‌مند بودم و به صورت پراکنده داستان‌هایی را با این موضوع می‌نوشتم. وقتی علی‌اصغر عزتی پاک، مسوول تولید کتاب موسسه شهرستان ادب پیشنهاد نگارش مجموعه داستان انقلاب را به من داد، داستان‌های قبلی خود را گردآوری کردم و چند داستان دیگر هم نوشتم و کتاب را تحویل دادم.

عارفی در پاسخ به این سوال که جامعه ادبی کشور در نگارش مجموعه داستان‌های انقلاب دچار چه کاستی‌هایی است، توضیح داد: این کاستی‌ کمتر پرداختن به موضوع انقلاب در خلق آثار ادبی است. همین اتفاق باعث شد تا به نگارش داستان‌های کوتاه انقلاب روی بیاورم. اگر قرار باشد برخورد ما با ادبیات انقلاب مانند گذشته باشد در شعارزدگی می‌مانیم. نویسنده امروز باید دنبال ریشه‌یابی انقلاب در خلق اثر خود باشد و بازتاب ریشه‌ها را در جامعه آن روز بشناسد و به مخاطب امروز منتقل کند. 

وی ادامه داد: مجموعه داستان «روی موج 14» نگاه متفاوتی به ادبیات انقلاب دارد و امیدوارم پس از چاپ مورد نقد قرار بگیرد تا بدانم چقدر در این زمینه موفق شده‌ام.

عارفی درباره انتخاب عنوان «روی موج 14» برای کتابش توضیح داد: یکی از راه‌های ارتباط زندانیان رژیم پهلوی با بیرون بر اساس اطلاعاتی بود که به صورت رمز از روی موج 14 رادیو دریافت می‌شد. شرح این ماجرا موضوع یکی از داستان‌های کتاب است و نام اثر را هم بر اساس آن انتخاب کردم.

کتاب «روی موج 14» به موسسه شهرستان ادب تحویل داده شده و به زودی از سوی انتشارات سلمان فارسی روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها