شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
انس با قرآن مقدمه عمل با قرآن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین همایش سراسری مدیران موسسات قرآنی کشور عنوان کرد: اگر در پی آنیم که یک نظام نمونه و الگو را در سطح جهانی ارایه کنیم، باید مردم ما با قرآن انس بگیرند و در آیات و مفاهیم آن تدبر کنند تا این کار زمینه‌ای برای عمل به قرآن شود. اگر معارف و آداب قرآنی در رفتار و گفتار ما تجلی پیدا کند، می‌توانیم در راه تحقق تمدن مطلوب قرآنی گام برداریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر سیدمحمد حسینی در این مراسم وظیفه موسسات قرآنی را در زمینه ایجاد ارتباط و انس مردم با قرآن بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: از دوران کودکی و نوجوانی باید به تربیت قرآنی بها دهیم. اگر کودکان، نوجوانان و فرزندان ما با قرآن و مفاهیم آن آشنا شوند و قرآن دستورالعمل زندگی آن‌ها باشد، تا حد بسیار زیادی قرآن در آینده زندگی آن‌ها مفید و دستورالعمل‌های آن در خدمت اهداف آینده آن‌ها خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تلاش‌های همه‌جانبه دشمن در زمینه انحراف افکار و رفتار کودکان و نوجوانان بیان کرد: در دنیا تلاش و سرمایه‌گذاری بسیاری برای تحت تاثیر گذاشتن افکار و رفتار کودکان نوجوانان از طریق بازی‌ها و برنامه‌های مختلف نرم‌افزاری انجام شده است. امروزه دشمن بیش از این که به سراغ دانشگاه‌ها و افراد بزرگسال برود، کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده است.

وی افزود: در آستانه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است که از این ظرفیت بزرگ قرآنی بهترین بهره‌برداری را برای آموزش داشته باشم. فضای معنوی در کشور حاکم است و ما باید از این موقعیت مناسب و تقارن این نمایشگاه بزرگ معنوی با ماه میهمانی خدا بیشترین بهره را ببریم.

دکتر حسینی در ادامه تلاش برای تربیت حافظان قرآن را ستودنی ارزیابی کرد و گفت: اهتمام در این جهت بسیار خوب است اما باید بیشتر روی حفظ موضوعی قرآن کار کنیم که کاربردی‌تر باشد. اگر جوانان و نوجوانان با معارف و مفاهیم قرآنی آشنا شوند و از آن‌ها در زندگی خود استفاده کنند و به آن‌ها عمل کنند، دیگر دشمن نمی‌تواند در این زمینه پیشرفتی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر مبانی اعتقادی جوانان ما از پایه و اساس محکم باشد، ترفندهای دشمنان کارساز نخواهد بود. باید از ابزارهای نوین بهره بگیریم ولی نباید گفت‌وگو و ارتباط رو در رو را فراموش کنیم، زیرا ارتباط نزدیک اثر تربیتی بهتری دارد و رفتار عینی، بهترین الگو برای نوجوانان و جوانان خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: صداقت، اخلاص و فضایلی از این دست را باید در رفتار سلوک افراد مصاحبه کرد، زیرا اگر ما مزین به اخلاق الهی باشیم، رفتار ما می‌تواند برای دیگران درس و الگو باشد. ما باید برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر، از همه ظرفیت موجود خود استفاده کنیم.

وی در ادامه به مناسبت روز قلم(14 تیرماه) عنوان کرد: عالم واقعی، شب‌زنداری است که به درگاه الهی خضوع دارد. هر کسی که مطلبی نوشت، شایسته تکریم نیست و عالم واقعی دارای ویژگی‌هایی است که در قرآن به دفعات به آن اشاره شده است. آن قلمی دارای ارزش است که در مسیر ارزش‌های متعالی و والا بنویسد.

دکتر حسینی عالمان واقعی را این‌گونه توصیف کرد: عالمان واقعی به یاد جهان واقعی و نگران قیامتند و فقط به تمایلات نفسانی نمی‌اندیشند و در کنار این خوف و نگرانی، رحمت هم وجود دارد و اینان همواره به رحمت الهی امیدوارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به فعالیت‌های خوب قرآنی در دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد: امیدوارم این حرکت پیش‌رونده در فعالیت‌های قرآنی دولت یازدهم با شتاب و عمق بیشتری تداوم پیدا کند. امیدوارم فکر فرهنگی و قرآنی در همه مدیران حاکم باشد، زیرا اگر فرهنگ قرآنی در جامعه حاکم شود، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها حل می‌شود و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، آثار و برکات آن را خواهیم دید.

پنجمین همایش سراسری مدیران موسسات قرآنی کشور از ساعت 9 صبح امروز(15 تیرماه) در سالن شبستان مصلای امام خمینی(ره ) در حال برگزاری است.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ساعت 17 امروز(15 تیرماه) آغاز به کار می‌کند و به مدت یک ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست. این نمایشگاه از ساعت 17 تا 24 دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط