یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
ضرورت همکاری 2 وزارتخانه

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن ‌کریم خواستار همکاری وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سامان دادن بازار کاغذ شد. وی همچنین همکاری وزارت ‌ارشاد با اتحادیه ناشران قرآنی را گام مهمی برای حمایت از انتشار قرآن و بهبود وضعیت چاپ‌ و نشر قرآن کریم دانست._

احمد حاجی‌شریف در گفت‌وگو با خبر‌گزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این‌که گرانی کاغذ و کاهش قدرت خرید از عوامل کم شدن چاپ قرآن در یکی دو سال اخیر به شمار می‌آید، اظهار کرد: آمار چاپ قرآن در سال 1390 نسبت به سال 1391 پنجاه درصد کاهش یافته است. نا‌به‌سامانی شرایط چاپ و نشر و نوسانات بازار کاغذ دلیل کاهش شمارگان نسخه‌های قرآنی در صنعت نشر است. 

 وی ادامه داد: دولت باید برای ترویج قرآن و فرهنگ آن از چاپ و نشر این کتاب آسمانی و آثار مرتبط با آن حمایت ویژه‌ای کند. البته مسوولان دولتی در برخی موارد حمایت‌هایی هم از ناشران قرآنی کرده‌اند که به نظر من کافی نبوده است.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن ‌کریم گفت: گاهی اقدام‌هایی از سوی این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است نظیر این‌که از یک ناشر خاص تعداد زیادی قرآن خریداری و توزیع می‌شود اما این راهکاری اساسی نیست و باید از همه ناشران به یک اندازه حمایت شود، چرا که همه ناشران به ویژه ناشران بخش خصوصی که با هزینه شخصی اقدام به خرید کاغذ و انتشار قرآن می‌کنند، با مشکلات فراوانی روبه‌رویند. 

وی درباره رسالت ناشران قرآنی در نشر این کتاب آسمانی عنوان کرد: ناشران قرآنی برای پرداختن به رسالت قرآنی خود کم‌لطفی نکرده‌اند، بلکه آن‌ها با اعتقاد قلبی به قرآن کتاب الهی مسلمانان و حوزه دین و با وجود همه سختی‌های چاپ و نشر قرآن و کتاب‌های این حوزه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 

حاجی‌شریف با بیان این‌که در گذشته دولت به خرید کاغذ یارانه اختصاص می‌داد و کاغذ دولتی در اختیار ناشران قرآنی قرار می‌گرفت اما چند سالی است که این حمایت از ناشران قرآنی دریغ شده است افزود: با توجه به اسلامی بودن حکومت ایران باید کتاب‌های قرآنی و دینی به ویژه قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه ‌سجادیه و مفاتیح‌الجنان با حمایت‌ها و یارانه‌های خاص دولتی منتشر شوند، هم‌چنان که در بسیاری از کشورهای اسلامی این حمایت‌های دولتی انجام می‌شود. 

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن‌کریم با اشاره به این‌که نوسانات بازار کاغذ منجر شده تا بهای یک جلد قرآن کریم از مبلغ 50 هزار ريال به 200 هزار ريال افزایش یابد و همین مساله سبب شده است تا اکثر قرآن‌های مساجد و جلسات قرآن مستعمل شوند و بودجه‌ای برای تعویض این قرآن‌ها وجود ندارد اظهار کرد: اگر برای ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی تلاش می‌کنیم و سعی داریم تا سبک زندگی قرآنی را در میان افراد جامعه ترویج دهیم، باید شرایط آن را هم در جامعه فراهم کنیم، به نحوی که همه افراد جامعه توان خرید قرآن و کتاب‌های مذهبی را داشته باشند. مردم ایران با توجه به اعتقاد قلبی خود و با وجود افزایش بها، توان خرید یک جلد قرآن را برای خود دارند اما برای خرید قرآن ویژه مساجد و تشکل‌های قرآنی باید بودجه ویژه‌ای تخصیص داده و زمینه خرید آن با تعداد زیاد فراهم شود.

وی با انتقاد از نحوه توزیع قرآن از سوی دستگاه‌های دولتی گفت: تاکنون تعداد زیادی قرآن برای کشورهای مسلمان منتشر و به خارج از ایران فرستاده شده‌اند، در حالی که قرآن‌های داخلی به ویژه‌ قرآن‌های مساجد مستعمل شده و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

حاجی‌شریف درباره نظر برخی از ناشران قرآنی که معتقدند ایجاد یک رسم‌الخط متحد‌الشکل آسیب زیادی به حوزه نشر قرآن کریم وارد کرده است گفت: ما هم با ایجاد رسم‌الخط متحد‌الشکل عثمان‌طه مخالفیم و  معتقدیم که قرآن باید برای هر ملتی به زبان و خط همان ملت نوشته شود تا مردم بتوانند به راحتی از مفاهیم قرآن بهره‌مند شوند. با توجه به نظر مراجع تقلید مبنی بر این که قرآن باید بدون غلط باشد و به گونه‌ای نوشته شود که مردم به راحتی بتوانند بخوانند، مبنا قرار دادن یک رسم‌الخط واحد کار درستی نیست.

وی ادامه داد: هنگام نازل شدن قرآن بر پیامبرگرامی اسلام(ص) اگر مبنا کتابت قرآن بود، جبرائیل برای پیامبر (ص) لوح می‌آورد همچون لوحی که برای حضرت موسی(ع) فرستاده شد اما در قرآن کریم «صوت» اساس بوده است و در کتابت قرآن، هر کشوری بر اساس حروف ‌الفبا همان کشور اقدام به چاپ قرآن می‌کند. 

خبرنگار:زینب جباری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط