دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
تینای‌تهرانی: روز صنعت چاپ یک فرصت است اما کافی نیست

مصطفی تینای‌تهرانی، نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با تاکید بر اهمیت روز ملی صنعت چاپ گفت: 10 سال از نامگذاری روز ملی صنعت چاپ می‌گذرد و هر سال برنامه‌های مختلفی به مناسبت این روز (11 شهریورماه) برگزار می‌شود. روز ملی صنعت چاپ را باید فرصتی بدانیم تا این صنعت را بیشتر معرفی کنیم و درد و دل اهالی صنعت چاپ را به گوش مسوولان برسانیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یازدهم شهریور برای اهالی صنعت چاپ اهمیت بسیاری دارد چراکه در این روز، صنعت چاپ با بیش از دو سده قدمت دارای هویت شد و «روز ملی صنعت چاپ» نام گرفت. این روز یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهل هنر، ادب و فن این سرزمین پرگهر است و نتیجه آن، عمری دویست ساله برای صنعت چاپ و اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزه چاپ ایران زمین است.

روز ملی صنعت چاپ بهانه‌ای شد تا سراغ کارشناسان این صنعت برویم و به درد و دل‌هایشان گوش فرا دهیم.

مصطفی تینای‌تهرانی، نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: 10 سال از نامگذاری 11 شهریورماه به‌عنوان روز ملی صنعت چاپ می‌گذرد، این روز بیان‌کننده صنعتی، پویا، فعال و پرتلاش است که در صورت توقف آن، کار سایر صنایع نیز متوقف خواهد شد. 

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار آیین‌های برگزار شده در روز ملی صنعت چاپ گفت: در سال‌های گذشته ما شاهد برگزاری جشنواره صنعت چاپ و اقدامات مفید انجام شده در روز ملی صنعت چاپ بوده‌ایم؛ در این مدت نمی‌توان از نقش مهم و تاثیرگذار جشنواره صنعت چاپ چشم‌پوشی کرد اما این جشنواره به‌صورت کارآمد برگزار نشده است.

تینای‌تهرانی ادامه داد: این جشنواره در سال‌های گذشته توسط افراد غیر مرتبط برگزار شده است و متاسفانه نتوانسته خواسته‌های صنعت چاپ را بیان کند و زبان گویای صنعت چاپ باشد. 

به گفته این چاپخانه‌دار تهرانی، برگزاری آیین‌هایی مانند جشن کارگران صنعت چاپ و مسابقات فرهنگی و ورزشی کار مفید و پسندیده‌ای است اما این کار وقتی نتیجه خواهد داد که اخبار آن منعکس و رسانه‌ای شود تا زمینه‌ای برای معرفی صنعت چاپ به جامعه باشد.

تینای‌تهرانی درباره نبود توجه کافی به صنعت چاپ گفت: در روز صنعت چاپ و روزهای بعد از آن شاهد اجرای برنامه‌های مختلفی هستیم که مسوولان در آن حاضر می‌شوند اما هیچ کدام از آن‌ها متوجه نقش کلیدی چاپ در حل مشکلات جامعه نیستند.

وی ادامه داد: اگر به سخنرانی مسوولان فرهنگی و صنعتی کشور توجه کنید کمتر نامی از چاپ خواهید شنید که نشان از مظلومیت این صنعت دارد،‌ مسوولان به وسیله چاپ مصاحبه‌ و عکس، در نشریه‌های مختلف مطرح می‌شوند اما برای ارتقای آن هیچ حرکت مفیدی انجام نمی‌شود. 

نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به برخی ضعف‌های جشنواره صنعت چاپ گفت: ما از طریق این جشنواره‌ها نتوانستیم حرف‌های صنعت چاپ را به گوش مسوولان برسانیم، این یک ضعف است زیرا با شرکت مسوولان بلند پایه کشور در این مراسم می‌توانیم راه‌های ارتباطی را بین صنعت و مسوولان ایجاد کنیم تا از طریق این ارتباطات مشکلات صنعت چاپ حل شود. برگزاری جشنواره چاپ تجویز مناسبی است اما دوای درد این صنعت نیست و به این شکل نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد. 

تینای‌تهرانی درباره وضعیت صنعت چاپ در سایر کشورها افزود: صنعت چاپ در دنیا برخلاف کشور ما بسیار مورد توجه است که این نشان‌ دهنده نقش کلیدی چاپ در امور کشور است، ایران در زمینه چاپ، توانمندی و استعداد‌های بسیاری دارد اما متاسفانه این صنعت به جایگاه مد نظر نرسیده است.

وی ادامه داد: وضعیت صنعت چاپ نشان نمی‌دهد که این صنعت وارد سده سوم عمر خود شده است و به‌نظر می‌رسد نگاه کلی به صنعت چاپ نگاه کم اهمیتی است. برای توضیح این موضوع دلایل متعددی وجود دارد؛ یکی از دلایل این است که ابزار مناسب در اختیار نداشته‌ایم اما متاسفانه زمانی که ابزار مناسب هم در اختیار بوده از آن درست استفاده نشده است. 

تینای‌تهرانی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: علت موفق نبودن در شناساندن صنعت چاپ به جامعه این است که کارها توسط افراد متخصص و آشنا به صنعت چاپ صورت نگرفته است، برگزاری چنین آیین‌هایی مفید به‌نظر می‌رسد اما بهتر است که سطح کیفی این مراسم نیز ارتقا پیدا کند تا علاوه بر برگزاری جشن، درد و دل‌های صنعت چاپ نیز گفته شود.

مصطفی تینای‌تهرانی در سال 1323 در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به‌نام عودلاجان متولد شد و با کار در چاپخانه‌های عودلاجان وارد صنعت چاپ شد، در سال 1341 چاپخانه‌ شخصی خود را تاسیس کرد. وی پیش از این چهار دوره عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بوده و هم‌اکنون نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران است. 

خبرنگار: شهاب دارابیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط