چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹
پونه ندایی: ناشران و نویسندگان با سیاست‌های فرهنگی کشور آشنا هستند

پونه ندایی، شاعر، ناشر و روزنامه‌نگار با تاکید بر این‌که بهتر است وزارت ارشاد در دوره جدید به اهالی ادب و هنر اعتماد کند، گفت: اهالی فرهنگ زنجیره به هم پیوسته‌ای هستند. من با برداشتن مجوز قبل از نشر موافقم. ناشرانی که مجوز فعالیت نشر دارند حتماً سیاست‌های فرهنگی کشور را در انتشار کتاب در نظر می‌گیرند. همان‌طور که نویسندگان و شاعران با فضای فرهنگی کشور آشنا هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ندایی گفت: در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که هر قسمت از این زنجیره به هم پیوسته خود را جدا از مجموعه می‌دانست. دست‌کم مدیران فرهنگی به وجود دو جبهه اعتقاد داشتند؛ یکی جبهه خالقان و تولیدکنندگان فرهنگ و هنر و جبهه دیگر سیاستگذاران فرهنگی.

وی توضیح داد: سال‌ها فراموش کرده بودیم که همگی در یک مجموعه به هم پیوسته قرار داریم. در شرایطی که همزمان با معادلات گوناگون جهانی می‌بینیم کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که سرنوشت و عملکرد همه ملت‌ها بر ملت‌های دیگر تأثیر می‌گذارد و در دنیایی که انسان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که خوشبختی آن‌ها در گرو خوشبختی ملت‌های دیگر است، برای کشور بزرگی مثل ایران، با اقوام، فرهنگ‌ها و سلیقه‌های مختلف، ناپسند است که بین حاکمیت و هنرمندان فاصله وجود داشته باشد.

شاعر «این شاخه گل را جبرئیل آورده است» توضیح داد: امیدوارم که وزیر دولت یازدهم واقعاً این دیدگاه را مد نظر داشته باشد که همه خادمان حوزه فرهنگ و هنر نه برای منافع گروهی و سلیقه‌ای که برای همه جامعه فرهنگی‌مان و برای اعتلای فرهنگ کشور باید بکوشند. با توجه به همه صحبت‌های آقای جنتی در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد که این موضوع را مد نظر قرار داده‌اند.

مدیر نشر امرود افزود: امیدوارم در عرصه فرهنگی دولت یازدهم، همدیگر را از آن خود ببینیم و خودمان را در یک مجموعه واحد به جا آوریم. مشکلات همدیگر را از خود بدانیم و از موفقیت‌های دیگری خوشحال باشیم.

ندایی ادامه داد: با توجه به این‌که سال‌هاست به عنوان ناشر و مدیر مسوول نشریه‌های «ابریشم آبی» و «شوکران» کار کرده‌ام، تجربه نظارت پس از انتشار مجله را داشته‌ام. در حوزه کتاب هم باید بدون ترس و شجاعانه دست به یک چنین اقدامی زد. یعنی در حوزه کتاب باید این اجازه داده شود که کتاب منتشر شود و سپس دستگاه‌های نظارتی کتاب را بررسی کنند. وقتی  ما به ناشر و نویسنده اعتماد کنیم، در آینده نزدیک و پس از یک دوره همراه با چالش‌های کوتاه مدت ممکن است به نتیجه بهتری برسیم.

مدیر مسوول و سردبیر نشریه «شوکران» افزود: آقای جنتی در این مورد باید شجاعانه عمل کند و مطمئن باشد اگر با کارگزاران کتاب  مانند یک مجموعه رفتار کند حتماً رفتار متقابل خواهد دید و هیچ اتفاق بدی در حوزه کتاب بدون ممیزی نخواهد افتاد. ناشرانی که مجوز فعالیت نشر دارند حتماً سیاست‌های فرهنگی کشور را در چاپ و انتشار کتاب در نظر می‌گیرند. همان‌طور که نویسندگان و شاعران با فضای فرهنگی کشور آشنا هستند.

وی افزود: شنیدم که عده‌ای گفتند برداشتن ممیزی قبل از نشر باعث خودسانسوری شدید نویسنده و شاعر می‌شود، اما من با این موضوع موافق نیستم و بر این باورم که برای رسیدن به فضاهای باز فکری باید از این مرحله هم عبور کنیم و فقط در عبور است که می‌توانیم پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنیم. وقتی با کتاب پلیسی برخورد می‌شود، فضای بی اعتمادی بر حوزه کتاب سایه می‌افکند. 

ندایى مدير و سردبير مجله ادبى شوكران، فصلنامه بين‌المللى ابريشم آبى و مدير نشر امرود است. او سفير حسن نيت جمهورى كره در ايران و عضو هيات مديره انجمن صنفى مديران نشريات ايران است.

از وي تاكنون هفت دفتر شعر به فارسي و هفت دفتر شعر به زبان‌هاى عربى، انگليسي، تركى، آلمانى، ارمنى منتشر شده است. او همچنين هفت كتاب از ادبيات و فرهنگ كره‌اى ترجمه كرده و سفرنامه‌اى درباره كره نوشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها