چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
قرآن گنج است و به تدریج کشف می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان، در نشست «رویکرد قرآنی ـ روایی در حوزه مهدویت» عنوان کرد: قرآن نقشه راه است و حجم کثیری از آیات در حوزه مهدویت را در خود جای داده است. اکنون کشف آیات مهدویت در حال افزایش است و نشان می‌دهد قرآن گنجی است که آدمیان به تدریج قادر به کشف و حصول مطالب آنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در اين نشست که امروز(شش شهریورماه) از سوی گروه مطالعات راهبردی مهدویت پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ این پژوهشگاه با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد،  حجت‌الاسلام والمسلمین سعید اصفهانیان به عنوان سخنران و دکتر غلامرضا گودرزی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری به عنوان منتقد حضور یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان با بیان این‌که «به نظر می‌رسد در مهدویت پیش از آن‌که به پیشرو توجه کنیم، به موضوع مهدویت در دوران‌های گذشته می‌پردازیم و کمتر به این موضوع در آینده توجه کرده‌ایم» بیان کرد: با استناد به کلام متقن رسول‌الله(ص) در حدیث ثقلین باید در موضوع مهدویت به سمت حدیث ثقلین حرکت کرد که به یقین گام برداشتن در چنین راهی باعث برانگیخته شدن تحسین خدا و رسولش می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین شاخص دیگر در موضوع مهدویت، سخن خداوند در آیات قرآن است که از مجموعه آیات قرآن با پیشینه یک هزار و چند صد سال می‌توانیم به جریان‌هایی مانند خلق آثار تک‌نگاری، تک‌نگاری‌هایی که به شرح و توشیح و آثار هنری پرداخته‌اند،‌ شکل نگرفتن جامع‌نگاری بر خلاف دیگر آثار روایی تا زمان بحار الانوار و تا امروز، صحت‌سنجی نشدن عمده مباحث و توجه نشدن به جایگاه‌شناسی و پازل‌شناسی که تاکنون درباره آن‌ها پژوهش شده، پی‌‌ببریم.

نویسنده کتاب «آیات مهدویت» عنوان کرد: با گذشت زمان کشف تعداد آیات مهدویت افزایش یافته است و پس از انقلاب اسلامی شاهد تولید آثار نسبتا تحلیلی در این حوزه‌ایم. در حقیقت، شعار ما حدیث ثقلین است و در یک هزار سال گذشته بدان توجهی نشده است. بنابراین،‌ در این حوزه خلائی جدی وجود دارد که اکنون ضرورت دارد ما آن‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: اینک که در زمینه پرداختن صرف به مسائل روایی ضعف‌هایی وجود دارد و پرداختن به مباحث صرف قرآنی مشکلاتی را به دنبال دارد، برای رسیدن به حدیث ثقلین ضرورت دارد که از قرآن و حدیث بهره ببریم. در این راه باید گام‌های اساسی با چنین نگرش‌هایی در چینش عناصر در مهدویت برداشته شود.

در ادامه این نشست علمی «رویکرد قرآنی ـ روایی در حوزه مهدویت» حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری طی سخنانی گفت: قرآن نقشه راه زندگی و شفای دردهاست. به یقین وقتی قرآن مهجور بماند، حجت‌ آن، امام زمان(عج) نیز مهجور می‌ماند. هیچ آیه و سوره‌ای نازل نشده است، جز آن‌که امیرالمومنین(ع) و ائمه(ع) در اوج آن باشد. اگر کسی ولایت ائمه(ع) را قبول نداشته باشد، در حقیقت توحید را قبول ندارد.

وی سپس این سوالرا مطرح کرد که «معیار و ضابطه آیات مهدویت در قرآن بر چه اساسی است و این سنجش چگونه شکل می‌گیرد؟» حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان نیز پاسخ داد: مضمون و مفهوم همه آیات قرآن در برگیرنده موضوع مهدویت است و انسان‌ها در هر دوره‌ای بنا به فهم و مکاشفه‌ای که می‌کنند، نسبت به آن‌ها درک می‌یابند. حجم کثیری از آیات درباره مهدویت است و این آیه‌ها در جاهای مختلف قرآن جریان دارند و برای جلوگیری از خلط مباحث قرآنی توصیه می‌شود هر آیه را بر اساس جایگاهش تفسیر کنیم.

وی افزود: تعداد فراوانی از روایات و آیات به طور زنجیره‌ای نقش ایرانیان در تاریخ اسلام و تشیع آنان در مسیر تمدن‌ساز ظهور را بیان می‌کنند. «حزب‌الله» عنوان کلانی برای حضور است و اکنون گام‌هایش شکل گرفته و در آستانه ظهور با لشکر خراسانی است. تاکنون پنج و شش مرحله از بروز حزب‌الله تا ظهور را گمانه‌زنی کرده‌اند که این برداشت‌ها هیچ منافاتی با مبانی اصیل اسلامی ندارند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری اظهار کرد: مهدویت امروز به ما نیاز ندارد، بلکه پرداختن به آن توفیقی برای ما به شمار می‌آید. اینک قرآن مغفول مانده و عظمت آن نزد ما جای نیفتاده است. ضرورت دارد رابطه قرآن و امام عصر(عج) حلاجی شود.

وی ادامه داد: قرآن همه چیز را گفته و کدهایی را هم برای آن‌ها ارایه کرده است که برای تبیین آن‌ها باید سراغ معصومین(ع) برویم.

در ادامه دکتر غلامرضا گودرز، رییس دانشکده معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) درباره موضوع این نشست عنوان کرد: تولید بیشتر در این حوزه و کشف آیات مهدویت، به بلوغ این مباحث می‌انجامد. مکاشفات امروزی ما در این حوزه رگه‌هایی از سخنان بزرگان پیشین شیعه را دارد اما شاید آنان به دلیل مسائل روز آن دوران نتوانستند آن‌ها را مطرح کنند. امام مهدی(عج) از نگاه‌ها غایب است اما به هدایت جهانیان توجه دارد.

وی با بیان این‌که یافته‌های قرآنی باید با مفسران بزرگ دین و قرآن کنترل شوند و سپس به تبلیغ آن‌ها همت کرد، گفت: وعده الهی با هیچ قوم و قبیله‌ای پیوند اخوت ندارند اما امیدوارم ما جز این قوم باشیم. 

همچنین بخشی از زمان اجرای نشست علمي «رویکرد قرآنی ـ روایی در حوزه مهدویت» به پرسش و پاسخ میان حاضران و مدعوین این نشست گذشت.

اين نشست چهارشنبه(ششم شهریور) در سالن سالن شهید آوینی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نشاني تهران، خيابان وليعصر(عج) پایين‌تر از ميدان وليعصر(عج)، خيابان دمشق، پلاک 9 برپا شد.

کرسی آزاداندیشی در حوزه مهدویت در 16 نشست با رویکردهای گوناگون درباره مهدویت برگزار خواهد شد و در پایان نیز مباحث مطرح شده در این جلسات در قالب کتاب روانه بازار نشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط