یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
نیکوسخن: ثبات قیمت‌‌ها به رونق صنعت چاپ کمک می‌کند

علی نیکوسخن، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: نه تنها در حوزه چاپ بلکه در تمامی صنایع، ثبات قیمت‌ها می‌تواند بر رونق کسب‌ و کار بسیار تاثیرگذار باشد. اگر ما با نبود تغییرات در بخش قیمت‌ها روبه‌رو باشیم می‌توانیم برای دارایی و سرمایه خود برنامه‌ریزی کنیم و با برنامه مدون به اهداف ویژه‌ای دست یابیم.-

علی نیکوسخن، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: حدود 10 سال پیش با پیشنهاد اهالی چاپ، 11 شهریورماه به طور رسمی روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شد و هر سال برای این روز برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود. امسال هم مانند سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشن کارگران صنعت چاپ، مسابقات فرهنگی و ورزشی، مسابقات آثار چاپی، معرفی پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار برگزار خواهد شد و اتحادیه‌های صنعت چاپ هم تا حدودی در آن نقش دارند. 

این عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ با توجه به نزدیک شدن روز ملی صنعت چاپ درباره خواسته‌های اتحادیه از دولت گفت: هر مسوولی که بیاید حرف ما یکی است. اولین حرف ما این است که از کارشناسان هر حرفه باید استفاده شود، چه چاپ باشد و چه حرفه دیگر. لازم است که مسوولان برای تصمیمات هر حرفه و صنعت با مجریان و صاحبنظران آن صنف مذاکره و مشورت کنند و از تصمیمات سیاسی در اتاق‌های دربسته برای صنعت، هنر و فرهنگ چاپ خودداری کنند، چون تجربه نشان داده است که به دلیل عدم امکان اجرا، مشکلات و معضلات همچنان لاینحل می‌ماند. 

وی حل مشکلات کاغذ را راهکاری برای حل برخی از مشکلات صنعت چاپ دانست و افزود: اگر بحث کاغذ حل شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، تا چند سال پیش برای کاغذ یارانه داده می‌شد و این بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کرد. برخی فکر می‌کنند که قیمت بالای یک کتاب به دلیل چاپ آن است اما هزینه چاپ کمتر از 20 درصد قیمت پشت جلد کتاب را شامل می‌شود و بقیه قیمت آن به عوامل دیگر مانند کاغذ، لیتوگرافی، صحافی، حق نشر و توزیع مربوط می‌شود. 

جایگاه صنعت چاپ را نشناخته‌ایم
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل بی‌اطلاعی، می‌گویند که قیمت چاپ بالاست و تمامی مشکلات را در زمین چاپخانه‌داران می‌اندازند اما واقعیت این است که هزینه‌های چاپ بخش کوچکی از هزینه تمام شده است، این نشان می‌دهد که جایگاه صنعت چاپ را هنوز به خوبی نشناخته‌اند. 

نیکوسخن رواج کتابخوانی را یکی از راه‌های توسعه چاپ دانست و افزود: اگر مسوولان فرمایشات مقام معظم رهبری را که فرمودند «کتاب و کتابخوانی باید در جامعه رواج پیدا کند» سر لوحه کار خود قرار دهند، برخی مشکلات حل خواهد شد در صورتی که مشکلات کاغذ حل نشود، مشکلات چاپ و نشر حل نخواهد شد.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌ها گفت: نه تنها در حوزه چاپ بلکه در تمامی صنایع، ثبات قیمت‌ها می‌تواند بر رونق کسب‌ و کار بسیار تاثیرگذار باشد، وقتی شب می‌خوابیم و صبح با قیمت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم این عمل رونق را از کسب ‌و کار خواهد گرفت. اگر ما با نبود تغییرات در بخش قیمت‌ها روبه‌رو باشیم می‌توانیم برای دارایی و سرمایه خود برنامه‌ریزی کنیم و با یک برنامه مدون به اهداف خود دست یابیم. 

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته تغییرات قیمت‌ها امکان کار را از اصناف سلب کرده و اجازه برنامه‌ریزی را از تولید و همچنین چاپخانه‌داران گرفته است، امیدوارم با برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید وضعیت کسب و کار تمامی صنایع بهبود یابد و آرامش خاطر و امنیت کسب و کار در جامعه حاکم شود.

کتاب یک پنجم کار چاپخانه‌داران است
این عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ درباره کاهش شمارگان کتاب گفت: نه تنها در حوزه کتاب بلکه در دیگر حوزه‌ها مانند مطبوعات و سایر محصولات چاپی نیز با کاهش شمارگان روبه‌رو هستیم که البته کاهش شمارگان کتاب آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را درپی خواهد داشت. کتاب یک پنجم کار چاپخانه‌داران است اما اهمیت بسیاری دارد، وقتی تورم و گرانی است اما نظارت و کنترل نیست، تمامی صنایع در رکود غرق می‌شوند و این تنها مربوط به صنعت چاپ نیست و در تمامی صنایع قابل مشاهده است. 

نیکوسخن با اشاره به فعالیت‌های دوره مدیریت خود اظهار کرد: شاید نتوانسته باشیم تمامی مشکلات را حل کنیم اما بخشی را برطرف کردیم و مابقی را به گوش مسوولان رساندیم و اعلام کردیم که برای حرکت و گذر از مشکلات به این ابزارها نیاز داریم. اتحادیه تمام مشکلات موجود را به صورت کتبی و شفاهی به گوش تمامی مسوولان دولت نهم و دهم و حتی شخص رییس جمهوری سابق رسانده و وظیفه صنفی خود را انجام داده است. 

وی ادامه داد: ما در این چهار دهه عمر انقلاب، شاهد انواع مشکلات از قبیل جنگ، تحریم، کار‌شکنی و انواع و اقسام قطعنامه‌ها علیه کشورمان بودیم و با همه مشکلات و نارسایی‌ها هیچگاه در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی نکردیم.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به بحث مالیات گفت: مسوولان مالیاتی از یک چاپخانه‌دار که با رکود کاری مواجه شده است و درآمدش با هزینه‌ها برابری ندارد مالیات دریافت می‌کند اما از گروهی که باید مالیات بدهند، چیزی نمی‌گیرد! بیایید فضا را شفاف کنیم. مسوولان مالیاتی از گروهی از پردرآمدها یا مالیات نمی‌گیرد یا نمی‌خواهد بگیرند و یا نمی‌تواند بگیرند!

تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت چاپ
وی با اشاره به تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت چاپ اظهار کرد: قبل از هدفمندی یارانه‌ها بسیار تبلیغ شد که هدفمندی یارانه به کسی لطمه نخواهد زد و قرار است که یارانه‌ها به‌صورت درست بین مردم تقسیم شود. مقرر شد که 30 درصد از سود حاصل از یارانه‌ها به بخش تولید تخصیص یابد که ما تا به امروز هیچ چیزی مشاهد نکرده‌ایم و در نتیجه تولید متوقف شده است. 

این عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ ادامه داد: درون صنف بحث شده است که اتحادیه کم کاری می‌کند؛ وقتی قبض برق دو میلیونی، چند برابر می‌شود و چاپخانه‌دار قادر به پرداخت آن نیست و مجبور است که چاپخانه را تعطیل کند، اتحادیه چه کاری باید انجام دهد؟ تا زمانی‌که سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها وارد صنایع نشود وضع به همین صورت است. وقتی حامل‌های انرژی، قیمت دستگاه‌ها و مواد اولیه چند برابر شده اما نقدینگی و تسهیلات وارد صنعت نشده،  انتظاری نمی‌توان از صنایع داشت.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به مساله واردات گفت: گروهی بدون در نظر گرفتن وضعیت صنعت دست به واردات می‌زنند و با این کار تولید را ضعیف می‌کنند. تضعیف صنعت مشکلات اقتصادی و فرهنگی را برای کشور در پیش خواهد داشت. تا به امروز حدود 10 چاپخانه به دلیل مشکلات موجود، افزایش قیمت مواد اولیه و نبود کار لازم به‌صورت موقت اعلام تعطیلی کردند. تا زمانی که هزینه چاپخانه‌ها با مساعدت دولت به قبل از هدفمندی یارانه ها برنگردد این مشکلات همچنان وجود دارد. 

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر به سراغ چاپخانه‌ها برویم و یک آمار ساده تهیه کنیم، متوجه خواهیم شد که چاپخانه‌ها به‌طور متوسط 50 درصد توان‌ خود کار انجام می‌دهند چراکه افزایش هزینه‌ها موجب کاهش محصولات چاپی شده است، البته این آمار به صورت میانگین است و احتمال دارد چاپخانه‌ای 30 درصد توان خود کار کند و چاپخانه دیگر 80 درصد، اگر میانگین بگیریم مشاهده خواهیم کرد که صنعت چاپ وضعیت مناسبی ندارد. اگر فقط قیمت برق به قبل از هدفمندی یارانه‌ها برگرد مسلما در کاهش مشکلات موثر خواهد بود.

علی نیکوسخن سال 1325 در اصفهان متولد شد، در سال 1338 با حضور در چاپخانه اسلامیه کار در صنعت چاپ را آغاز کرد و در چاپخانه‌های رحیمی و صفا به کار خود ادامه داد. از اواخر سال 1368 چاپخانه «سخن» را تاسیس کرد. نیکوسخن از سال 1362 تاکنون در سمت‌های مختلف در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مشغول به‌کار است. وی اکنون رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط