دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
جشنواره صنعت چاپ به تغییر نگرش مسوولان می‌انجامد

علی نیکوسخن، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره صنعت چاپ بیان کرد: معتقدم که برگزاری جشنواره صنعت چاپ سبب تغییر نگرش مسوولان به اهمیت این صنعت و شناخت بیشتر آن شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره صنعت چاپ، علی نیکوسخن با تاکید بر ضرورت اجرای جشنواره صنعت چاپ گفت: جشنواره صنعت چاپ با هدف معرفی صنعت چاپ به جامعه، ارایه توانمندی‌های چاپ، معرفی افراد هنرمند، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان به انتخاب چاپخانه‌های برتر برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری جشنواره صنعت چاپ بر ارتقای این صنعت در سال‌های اخیر اظهار کرد: از پیامدهای مثبت جشنواره می‌توان به حضور پررنگ اتحادیه‌های خصوصی با نظارت دولت در این جشنواره اشاره کرد.

به گفته نیکوسخن، جشنواره صنعت چاپ با حضور فعال بخش خصوصی به یک رویکرد تاثیرگذار تبدیل شده و امید است این نقش در آینده پررنگ‌تر شود. 

این عضو شورای سیاستگذاری همچنین افزود: برگزاری جشنواره صنعت چاپ سبب تغییر نگرش مسوولان به اهمیت این صنعت و شناخت بیشتر از آن شده است.
 
رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در ادامه با اشاره به ارایه تسهیلات صندوق توسعه ملی اظهار کرد: در چند سال گذشته امکانات بسیاری در اختیار صنعت چاپ قرار نگرفته و از زمان هدفمندی یارانه‌ها نیز اوضاع اقتصادی چاپخانه‌داران وضعیت خوبی نداشته اشت. به اعتقاد من ارایه این تسهیلات می‌تواند به عنوان مُسکن به چاپخانه‌داران کمک کند. 

مدیریت صنعت چاپ به بخش خصوصی واگذار شود
همچنین علی مغانی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به پیامدهای مدیریت‌های کوتاه مدت گفت: با توجه به دوره کوتاه مدیریتی مدیران دولتی و نبود امکان برنامه‌ریزی منسجم، واگذاری مدیریت به بخش خصوصی می‌تواند نتایج مثبتی برای صنعت چاپ به ارمغان آورد.

مغانی با تاکید بر اهمیت فعالیت بخش خصوصی در حوزه چاپ، اظهار کرد: من ضمن تشکر از دست‌اندر‌کاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نگاه ویژه‌ای به بخش چاپ و نشر دارند، معتقدم که مدیریت صنعت چاپ باید کاملا بر عهده بخش خصوصی باشد.

وی با اشاره به دلایل مدیریت بخش خصوصی بر صنعت چاپ گفت: مدیران دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایل دارند برای ارتقای این صنعت فعالیت کنند اما عمر کوتاه دوره مدیریت آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد.

مغانی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز، حدود 35 مدیر تغییر کرده‌اند و مدیران تا بخواهند برای صنعت برنامه‌ریزی کنند، دوره مدیریتی آن‌ها به اتمام می‌رسد و بر همین اساس بر صنعت چاپ کشور، ثبات حاکم نمی‌شود.

این چاپخانه‌دار یکی دیگر از مشکلات صنعت چاپ را فعالیت واحدهای چاپی دولتی دانست و گفت: قوانین بسیاری برای کاهش تصدی دولت در این صنعت وضع شده اما از سوی دیگر، مراکز شبه دولتی به وجود می‌آیند. مراکز دولتی بسیاری چاپخانه دارند و انواع سفارش‌ها را نیز از مشتری می‌گیرند و از آن جایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند درآمد آن‌ها نیز بالاست و امکانات بیشتری نیز در اختیار دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به داوری جشنواره صنعت چاپ اشاره کرد و افزود: داوری این جشنواره در دست بخش خصوصی است و به خوبی انجام می‌شود اما من پیشنهاد می‌کنم برنامه‌ریزی پس از پایان هر دوره باشد تا بدین شکل مسوولان و داوران جشنواره فرصت بیشتری برای بررسی فعالیت خود در اختیار داشته باشند.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی همچنین بر تمرکززدایی فعالیت‌های صنعت چاپ تاکید کرد و ادامه داد: جشنواره، جشن روز ملی صنعت چاپ و اتفاقاتی از این دست باید در شهرستان‌ها نیز برگزار شود زیرا هنرمندان و دست اندرکاران صنعت چاپ در شهرهای دیگر حرف‌هایی برای گفتن دارند و آثار خوبی تولید کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط