به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده در مقدمه این کتاب که با رویکرد بررسی سوالات (DIF) در آزمونهای سرنوشتساز به رشته تحریر درآمده است، مینویسد: «امروزه آزمونهای سرنوشتساز از قبیل آزمونهای سراسری و دریافت مدارک حرفهای بهصورت گستردهای در سطح کشور اجرا میشوند. نتایج این آزمونها مشخص میکنند که چه افرادی صلاحیت ادامه تحصیل و یا انجام مشاغل خاصی را دارند.»
نویسندگان در ادامه آوردهاند: «یکی از منابع مهمی که اعتبار آزمونهای سرنوشتساز را خدشهدار میکند کنش افتراقی (DIF ) است. DIF نشان میدهد که آیا سوالهای آزمون دارای چنین خاصیتی نباشند، آزمون موردنظر دارای تغییرناپذیری اندازهگیری است.»
کتاب حاضر، در 15 بخش تدوین شده است. مولفان پس از ارایه مقدمهای به بررسی استانداردهای منصفانه بودن آزمون پرداختهاند و در بخش بعد، سوگیری سوال و رویکردهای کلی بررسی کنش افتراقی سوال (DIF) را برای خوانندگان تشریح کردهاند.
آزمونهای سرنوشتساز و سوگیری در اندازهگیری در کنار مبحث جامعههای چندگانه از دیگر مباحثی است که در بخشهای این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. مولفان برای آشنایی بیشتر خوانندگان با اینگونه سوالات تک بعدی بودن و تغییرناپذیری و تحلیل عامل تاییدی را بررسی کردهاند.
در ادامه این کتاب که برای روششناسی علمی در تحقیق تالیف شده است، نسبت درستنمایی مبتنی بر نظریه پاسخ سوال و «رگرسیون لوجستیک» مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. مدل دو پارامتری و پیشینه مطالعاتی روشهای بررسی کنش افتراقی سوال در ادامه این کتاب گنجانده شده است.
مولفان برای آشنایی بیشتر خوانندگان، شیوه شبیهسازی دادههای پاسخ سوال و روشهای عملی تجزیه و تحلیل کنش افتراقی سوال را بررسی کرده و در پایان نتیجهگیری خود از مباحث مطروحه را برای مطالعه خوانندگان گنجاندهاند.
جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی کتاب حاضر را امسال و در 104 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه منتشر کرده است. این اثر دانشگاهی به قیمت چهارهزار تومان به فروش میرسد.
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
نظر شما