یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
میرزایی:در صورت گشایش درهای اقتصادی با کمبود هنرمند حرفه‌ای مواجهیم

محسن میرزایی، مدرس و طراح گرافیک تبلیغاتی در مراسم تجلیل از پنج استاد پیشکسوت حوزه گرافیک تبلیغاتی و جشن پنج سالگی مدرسه ایده و رونمایی از کتاب «پنج سالگی ایده» بااشاره به چگونگی سال‌های آغازین رواج تبلیغات در ایران گفت که تا چندی دیگر درهای اقتصاد آزاد به روی ایران باز شده و نیاز به تبلیغات بیشتر می‌شود، در حالی که هنرمندی که به این نیاز پاسخ دهد، تربیت نشده است و من از این بابت برای آینده تبلیغات در ایران نگرانم./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تجلیل از پنج استاد پیشکسوت گرافیک، به همراه جشن پنج سالگی مدرسه گرافیک و تبلیغات ایده و رونمایی از کتاب «پنج سالگی ایده» عصر دیروز( شنبه، 27 مهرماه) با حضور محسن میرزایی، طراح گرافیست و مدرس پیشکسوت گرافیک تبلیغاتی، منوچهر مستوفی، طراح و گرافیست، شمس لنگرودی، کامبیز درم‌بخش، اکبر عالمی، سرژ آواکیان، عباس مشهدی‌زاده، آرش سلطانعلی و اجرای سعید باباوند، در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 

میرزایی در این مراسم گفت:  پس از 54 سال کار حرفه‌ای در عرصه تبلیغات هنوز دغدغه‌هایی دارم که اکنون با شما مطرح می‌کنم. در حدود 50 سال پیش، یعنی زمانی که تبلیغات در ایران شروع شد، کسانی پا به این عرصه گذاشتند که ذوق و استعداد خدادادی داشتند و با آن وجود ‌که ابدا حرفی از دانش و علم این حوزه در میان نبود، این هنرمندان در کار خود موفق بودند. 

وی افزود: اما دیگر آن دوره گذشته است. جوانان برای ورود به این عرصه باید دانش و علم این حرفه را بیاموزند و امروزه دیگر فرصتی برای خودآموزی نیست. اکنون مقوله تبلیغات وارد مرحله‌ای شده است که حتی آموخته‌های من و امثال من نیز کارآیی ندارد. 

این هنرمند در ادامه با اشاره به این نکته که در هنر تبلیغات، ما از دنیا بسیار عقب هستیم، گفت: من برای آینده تبلیغات در ایران بسیار نگرانم؛ زیرا تا چندی دیگر مرزهای تجاری کشور باز شده و بسیاری از شرکت‌های تولیدی از سرتاسر جهان وارد بازار مصرفی ایران می‌شوند و همه آن‌ها برای معرفی محصولاتشان به مردم ایران نیاز به تبلیغات دارند. 

میرزایی، در ادامه اظهار کرد: تبلیغات فقط گرافیک نیست، بلکه حاصل چند علم و هنر است. بنابراین، نیاز به دانش فراوان دارد، اما آموزش صحیح این رشته و این حرفه ارایه خوبی ندارد و تعداد کتاب‌های درست و علمی در این حوزه نیز بسیار محدودند. 

وی در پایان گفت: نسل آینده باید بداند که زمانی تبلیغات در ایران هیچ نداشت، اما امروزه گردش مالی در آن چندین هزار میلیارد است. واضح است که این هنر، هنری کارآمد و توام با درآمد مالی بسیار است، پس به این حرفه احترام بگزارید و قبل از ورود به آن، آموزش صحیح ببینید. 

مستوفی نیز در این مراسم گفت: استاد عزیز ما آقای میرزایی، نگران آینده این حرفه و این هنر در ایران است، اما من به هیچ عنوان نگران نیستم. برخلاف گذشته، امروز مدرسه‌ای به نام  ایده در امر آموزش  موفق و علمی عمل می‌کند. 

وی افزود: من نخستین کسی هستم که در این حوزه کپی‌رایتینگ را رواج دادم و آماده‌ام هرچه را که آموخته‌ام در اختیار جوانان بگذارم. 

در این برنامه همچنین از برخی استادان و هنرمندان پیشکسوت گرافیک تبلیغاتی مانند حسن میرزایی، منوچهر مستوفی، مجید بلوچ، سرژ آواکیان و کامران کاتوزیان با اهدای تندیس ویژه مدرسه گرافیک ایده و هدایایی تجلیل شد. محمدشمس لنگرودی، عباس مشهدی زاده، کامبیز درم‌بخش، آرش سلطانعلی و اکبر عالمی هدایا و تندیس این استادان را به آن‌ها اهدا کردند. 

همچنین کامران کاتوزیان، به دلیل بیماری و کهولت سن نتوانست در این مراسم شرکت کند. او با ارسال یک پیام تصویری از مسوولان برگزاری و حاضران در مراسم عذرخواهی کرد. 

بخش دوم مراسم به قدردانی از هنرمندان و مدرسانی اختصاص داشت که در طی پنج سال فعالیت مدرسه ایده، در مناسبت‌هایی برای هنرجویان سخنرانی‌های تخصصی برگزار کردند. در این بخش، از شمس لنگرودی، علیرضا سمیع‌آذر، محمدرضا ریاضی، بیتا وکیلی، پویا آریانپور و مصطفی دشتی با اهدای تندیس و هدایایی ویژه قدردانی شد. لازم به ذکر است که سمیع‌آذر و آریانپور در این مراسم حضور نداشتند. حسین محجوبی، بهزاد شیشه‌گران و آرش سلطانعلی تندیس‌ها را اهدا کردند. 

بخش سوم و پایانی این مراسم نیز به قدردانی از معلمان و مدرسان برجسته مدرسه گرافیک ایده اختصاص داشت. مسعود دشتبان، سعید باباوند، آرش تنهایی، فرشید پارسی‌کیا، محمود دهقان، بابک نکویی، اونیش امین اللهی، مهدی محمدی فرزاد مقدم در این بخش قدردانی شدند. 

در این مراسم همچنین از کتاب «پنج سالگی مدرسه ایده» رونمایی شد. این کتاب با شمارگان پنج هزار نسخه، 384 صفحه و قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات ایده روانه کتابفروشی‌ها شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها