سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
مردم به علم علاقه‌مندند اما راه دست‌یابی به آن را نمی‌دانند

اردشیر کامکار، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به معضلات انتشار آثار در حوزه موسیقی گفت: موسیقی امروز نیازمند چاپ کتاب‌هایی است که براساس قواعد جهانی علم موسیقی تالیف شده باشند. این هنرمند معتقد است که مردم ایران به آگاه شدن و علمی‌نگری علاقه‌مند هستند، ولی راه درست برای رسیدن به آن را نمی‌شناسند.-

کامکار به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: موسیقی نیز مانند سایر علوم نیازمند استفاده از قواعد جهانی است زیرا همان‌طور که در علم پزشکی یا اقتصاد یک دانشمند آمریکایی یا اروپایی به کشف یا اختراعی می‌رسد و کشور‌های دیگر نیازمند استفاده از دستاورد‌های او هستند، در مقوله موسیقی نیز بسیاری از قطعات هنوز به صورت نت نگاشته نشده و جای خالی آن‌ها در فضای موسیقی کشور به شدت احساس می‌شود.

کامکار با تاکید بر استفاده از علم روز دنیا در همه زمینه‌ها از جمله کتابخانه‌ها گفت: به روز بودن علوم در همه زمینه‌ها از جمله کتابخانه‌ها عاملی برای پیشرفت است و علم کتابداری و اطلاع‌رسانی هم باید مانند سایر علوم از قواعد جهانی پیروی کند تا بتوانیم کتابخانه‌های استانداردی در سطح دنیا داشته باشیم.

کامکار در پاسخ این پرسش که « از نظر شما چگونه جامعه به سوی کتابخوانی گرایش پیدا می‌‌کند» اظهار کرد: برای هدایت افراد به مطالعه و کتابخوانی باید یک نگاه روانشناسانه و جامعه شناسانه را به جریان انداخت. شناخت جامعه بهترین ابزار برای هدایت نیروهای انسانی به کتابخوانی بر پایه این اطلاعات بنیادی است.

وی با اشاره به نقش هنرمندان در گرایش افراد به کتابخوانی عنوان کرد: هنرمندان و موسیقدان‌ها نیز باید مردم را در مقوله موسیقی به راه درست رهنمون کنند زیرا گرایش به سمت هنر با شناخت صورت می‌گیرد و رسانه‌هایی مانند کتاب به خوبی می‌‌توانند این مقوله را پیش ببرند. 

این آهنگساز با تاکید بر این‌که موسیقدان‌ها و موزیسین‌ها باید در زمینه فعالیت‌های تخصصی خود اطلاعات داشته باشند، اظهار کرد: بسیاری از موزیسین‌های حرفه‌ای در کشور ما هستند که حتی درباره موسیقی نواحی مناطق مختلف کشور آگاهی ندارند.

کامکار با بیان این‌که عده‌ای از این افراد موسیقی ایرانی را در جایگاه ردیف طبقه‌بندی می‌کنند، عنوان کرد: این طبقه‌بندی غلط است زیرا با این حساب نواحی مختلف کرد و لر و ترک و بلوچ و خراسان مد نظر قرار نمی‌گیرند؛ در حالی که از سیستان تا ترکمن صحرا همه موسیقی ایرانی هستند و ما به عنوان موزیسین ایرانی وظیفه داریم تمامی آن‌ها را بشناسیم.
 
وی افزود: کتاب و رسانه نقش مهمی در افزایش آگاهی افراد به ویژه هنرمندان دارد. یکی از عالی‌ترین  راه‌ها برای معرفی موسیقی به مردم و حتی خود موسیقیدان‌ها توجه به خواندن آثار مکتوب تخصصی در حوزه‌ فعالیت‌های مرتبط  است.

این آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به علاقه‌مندی ذاتی مردم ایران به آگاهی و کتاب گفت: مردم ایران علاقه‌مند به علم و تحقیق هستند و به آگاهی عشق می‌ورزند ولی راه درست برای رسیدن به این هدف را نمی‌شناسند. 

وی با بیان این‌که مردم هنوز با تفکر به مقوله هنر نگاه نمی‌کنند، عنوان کرد: در نظر بگیرید که سالانه در همین شهر تهران چند نمایشگاه نقاشی برگزار می شود که مردم از آن‌ها استفاده کافی نمی‌برند. سالن کنسرت کسانی لبریز از جمعیت می‌شود که شهرت دارند و مردم تنها برای این‌که بگویند به کنسرت فلانی رفتیم، در آن‌ها شرکت می کنند.

کامکار تاکید کرد کرد: مردم ایران باید جدی تر و آگاهانه‌تر وارد عرصه هنر شوند. نهاد‌های فرهنگی باید راه‌هایی پیدا کنند که مردم با تحقیق‌، آگاهی و کتاب آشتی کنند و این وظیفه امثال ما هنرمندان است که مردم کشورمان را با تغذیه روح خوب یا همان کتاب مناسب آشنا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها