جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
تبیین جایگاه گفتمان دینی نهج‌البلاغه در رسانه

کتاب «درس‌گفتارهای رسانه و نهج‌البلاغه» تلاش دارد نهج‌البلاغه را به عنوان رسانه‌ای معرفی کند که قابلیت رساندن پیام کلام والای امیرالمومنین علی(ع) را دارد و می‌تواند نقطه عطفی برای ارتباط بین رسانه و دین باشد و به این وسیله جایگاه گفتمان دینی نهج‌البلاغه در رسانه را تبیین کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «در‌س‌گفتارهای رسانه و نهج‌البلاغه» به قلم دکتر محمد منصور نژاد در 11 بخش که به 11 جلسه درس و بحث درباره استفاده از رسانه برای کارکردهای دینی اختصاص دارد، به توضیح رسانه و کارکردهای آن و ارتباط آن برای گسترش مفاهمیم دینی به ویژه نهج‌البلاغه اختصاص دارد.

از بخش‌های گوناگون این نوشتار برمی‌آید که نویسنده قصد دارد  تعاملات جدی بین دین و رسانه را از دو منظر رسانه در دین (مباحث رسانه‌ای در کتاب، سنت و سیره) و رسانه بر دین (عرضه مباحث رایج رسانه‌ای به منابع و مراجه دینی) بررسی کند اما در این کتاب تنها مباحث مربوط به رسانه بر دین را مطرح کرده است. 

مولف کتاب «درس‌گفتارهای رسانه و نهج‌البلاغه» به معرفی و توضیح رسانه پرداخته و رسانه را چنین معرفی کرده است: «هر چیزی که پیامی را به جای دیگری منتقل کند، رسانه است. این تعریف عام و فراگیری از رسانه است به این معنا که رسانه توانایی دارد همه مباحث را به خوبی برای مخاطب تبیین کند و ابزاری است که از آن می‌توان برای تبیین اصول و معارف دینی استفاده مطلوبی کرد.» 

به نظر نویسنده «رسانه ارکان و عناصری دارد که می‌توان از آن‌ها برای تبلیغ کارکردهای دینی استفاده کرد. زمانی که از "رسانه و نهج‌الابلاغه" سخن می‌گوییم ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که منظور ما از رسانه چیست و پس از آن به بررسی جایگاه رسانه در نهج البلاغه بپردازیم.»

در بخشی از کتاب «درس‌گفتارهای رسانه و نهج‌البلاغه» به معرفی و توضیح رسانه پرداخته و رسانه چنین معرفی شده است: «هر چیزی که پیامی را به جای دیگری منتقل کند، رسانه است. این تعریف عام و فراگیری از رسانه است به این معنا که رسانه توانایی دارد همه مباحث را به خوبی برای مخاطب تبیین کند و ابزاری است که از آن می‌توان برای تبیین اصول و معارف دینی استفاده مطلوبی کرد.»

نکته مهمی که می‌توان از مطالب این کتاب استخراج کرد، این است که چگونه می‌توان از وسایل ارتباط جمعی که به نوعی ابزار غیر دینی‌اند، استفاده دینی کرد. نویسنده به خوبی تلاش کرده است تا در مرحله نخست به مخاطب بفهماند که نهج‌البلاغه خودش یک رسانه است و توانایی دارد با کارکردهای خود تمام مفاهمیی را که امیرالمونین علی(ع) در نظر داشته‌اند، به مخاطب القا کند و گام مهمی را در عرصه فرهنگ‌سازی دینی بردارد.

البته می‌توان غلبه اصطلاحات و توضیحات علم رسانه بر نهج‌البلاغه را از ضعف‌های این کتاب قلمداد کرد، چرا که گویی تمام تلاش نویسنده بر توضیح کارکردهای رسانه بوده و تاکیدی زیادی بر تمامی اصولی که می‌توان از نهج‌البلاغه استخراج کرد، نشده است.

همچنین منصورنژاد در این کتاب جایگاه گفتمان دینی را در رسانه از ابعاد نظری، هستی‌شناسی و معرفت شناسی بررسی کرده و جایگاه قابل توجهی را برای علم رسانه در معرفی متون دینی به تصویر کشیده است.

کتاب«درس‌گفتارهای رسانه ونهج البلاغه» به قلم دکتر محمد منصورنژاد با شمارگان هزار نسخه، در 224 صفحه و به بهای 65 هزار ریال از سوی انتشارات جوان پویا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط