چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
بررسی اجلاس تهران(جنگ جهانی دوم) در «گذرستان»

پانزدهمين شماره «گذرستان» درباره «اجلاس تهران» در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد. این شماره با 18مقاله به بررسی اوضاع ایران در دوره جنگ جهانی دوم، همچنین به توافق‌های آمریکا، انگلیس و شوروی در این اجلاس می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پانزدهمین شماره از نشریه الکترونیک «گذرستان» با 18 مقاله درباره کنفرانس تهران که در فاصله روزهای ششم تا نهم آذرماه 1322 و در بحبوحه جنگ جهانی دوم در تهران برگزار شده بود، اختصاص دارد. این نشریه از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر و روی اینترنت قرار گرفته است. 

«اشغال ایران، تعهدات متفقین و بدقولی روس‌ها»، «اشغال ایران و وعده‌های دروغین متفقین»، «آمریکا حامی اشغال ایران»، «پایان حبس 70 ساله اسناد اشغال ایران»، «چرا ایران «پل پیروزی متفقین» لقب گرفت؟»، «توجیهات چرچیلی!»، «چگونه رژیم پهلوی با اشغالگران ایران متحد شد»، «چگونه سرنوشت جهان در تهران رقم خورد»، «خانه عین‌الدوله اقامتگاه سران متفقین» و «در کنفرانس تهران چه موضوعاتی مطرح شد؟» برخی از مقاله‌های این نشریه به‌شمار می‌روند.
 
در «سخن نخست» این شماره آمده است: «در فاصله روزهای ششم تا نهم آذر 1322 و در بحبوحه جنگ دوم جهانی، تهران میزبان رهبران سه کشور متفقین یعنی فرانکلین روزولت رییس جمهوری آمریکا، وینستون چرچیل نخست‌وزیر انگلیس و ژوزف استالین رییس جمهوری شوروی بود. این کنفرانس که در چهارمین سال جنگ دوم جهانی تشکیل شد تمام وقت خود را صرف طرح نقشه‌های جنگی و مراحل بعدی نبرد تا شکست کامل آلمان نمود. کنفرانس تهران در محل سفارت شوروی برگزار شد و شاه نیز برای شرکت در کنفرانس ناگزیر بود به سفارت برود. در جریان کنفرانس، چرچیل و روزولت حاضر نشدند به دیدار شاه بروند و با وی تنها در محل سفارت دیدار می‌کردند. دیدار استالین با شاه در کاخ مرمر نیز با تلاش و خواهش یکی از اطرافیان شاه به نام احمدعلی سپهر (مورخ‌الدوله) از مسئولان سفارت شوروی صورت گرفت.»

از دیگر مقاله‌های این شماره از نشریه «گذرستان» می‌توان به «رفتار تاسف‌آور میهمانان ناخوانده با میزبان بی‌اراده»، «روزشمار کنفرانس تهران»، «کنفرانس سران در تهران و نتایج آن»، «گردهمایی سران متفقین در تهران و وعده‌هایی که عملی نشد»، «مکر استعمار، خواب دیکتاتور و اشغال ایران»، «نفت ایران، پل پیروزی متفقین»، «نقش انگلیس در اشغال ایران و تحمیل پیمان اتحاد سه‌گانه» و «نقش روس و انگلیس در سلطه آمریکا بر ایران عصر پهلوی» اشاره کرد. 

در بخش دیگری از آغاز این نشریه نوشته شده است: «کنفرانس سران سه کشور بزرگ در تهران در اعلامیه پایانی خود که شامل یک مقدمه، 9 فصل و 6 ضمیمه بود، استقلال و تمامیت ارضی ایران را نیز تضمین کردند و تعهد قبلی انگلستان و شوروی را درباره تخلیه ایران به فاصله شش ماه بعد از پایان جنگ مورد تایید قرار دادند. ولی امضا‌کنندگان این اعلامیه، چندان پایبندی به تعهد خود راجع به ایران نشان ندادند. بدین‌معنی که پافشاری انگلیس و شوروی بر کسب امتیازات نفتی از دولت ایران و به‌خصوص اقدام روس‌ها در منوط ساختن خروج نیروهایشان از ایران به اخذ امتیاز نفتی دریای خزر، نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران و نقض تعهداتشان در اعلامیه یاد شده بود. کنفرانس تهران که در دوره دوم کابینه علی سهیلی برگزار شد، از ابتدا تا انتها به صورت محرمانه و بدون انتشار اخبار آن ترتیب یافت. اولین خبر مربوط به این کنفرانس پس از عزیمت رهبران متفقین به کشورهایشان، توسط سهیلی در جلسه مشترک هیات دولت، نمایندگان مجلس و سران لشکری و کشوری در روز دهم آذر 1322 منتشر شد.» 

پانزدهمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به نشانی http://gozarestan.ir قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها