سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
شعر فجر ویترین شعر انقلاب است

علیرضا قزوه در آیین پاسداشت یاد احد ده‌بزرگی گفت: هم‌اکنون در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره شعر فجر بعضی‌ها با طرح سوال‌های عجیب می‌خواهند این جشنواره شعری را نادیده بگیرند. شعر فجر ویترین شعر انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم پاسداشت احد ده‌بزرگی شاعر انقلابی و آیینی عصر امروز، هشتم بهمن 92 در سازمان رسانه‌ای اوج و با حضور خسرو آقایاری، هاشم کرنوی، افشین علاء و برخی دیگر از اهالی شعر و ادب برگزار شد.

خسرو آقایاری محقق ادبی و از دوستان احد ده‌‌بزرگی درباره وی گفت: وی با تلاش 30 ساله ادبی و هنری خود نشان داد که ادبیات دینی و متعهد فقط در پیوند مفهوم اهل بیت و حیات اباعبدالله(ع) اتفاق می‌افتد. هنر بزرگ ده‌بزرگی در 30 سال حیات ادبی و معلمی این بود که دست شاعران جوان را در دست اهل بیت گذاشت.

هاشم کرنوی نیز با یادکرد از ده‌بزرگی به عنوان پدر و استاد گفت: وی در مجموعه اندیشه‌ خود شعر را هدف غایی نمی‌داند بلکه شاعری است که می‌خواهد با اندیشه‌های متعالی، دِین خود را ادا کند. اکنون برخی نهادها به تولید ادبیات انقلابی و دینی روی آورده‌اند اما شاعرانی چون ده‌بزرگی ادبیات انقلاب و آیینی را تکلیف خود می‌دانند.

افشین علاء شاعر دیگر حاضر در این برنامه اظهار کرد: از کودکی با اشعار ده‌بزرگی بالیدم و بعدها توانستم در حضورش آن همه مضمون را از نزدیک ببینم. من علاقه خاصی به ایشان دارم و یکی از دلایل علایق من به ایشان، احترام و بزرگواری وی در حق من و مادرم است که در سفری به شیراز داشتیم و ایشان تمام وقتش را به ما اختصاص داد. یکی دیگر از دلایل ارادت من به ده‌بزرگی پیوند اخوتی است که با امضای خون در کربلای معلی بین ما جاری شد.

غلامرضا کافی، استاد ادبیات دانشگاه نیز جریان‌سازی در شعر آیینی، تربیت نسل شاعران جوان،‌ شناخت نظری و عملی عرفان، مطالعه دینی و تسلط بر تاریخ اسلام، کثرت آثار و توان و قدرت شعری ده بزرگی را از مهم‌ترین ویژگی‌های ادبی این شاعر دانست.

وی همچنین تسلط ده‌بزرگی در تمام قالب‌های شعری را ستود و گفت: او در سرایش شعر انقلابی، اجتماعی، تعلیمی، طنز، عارفانه، کودکانه و حتی در قالب نوحه تبحر و تسلط دارد.

محمدامین جعفری در این مراسم از خود شاعران و ادیبانی چون حامد عسگری، حسین متولیان، الهام یاوری، ضیاء قاسمی، حسین جلال‌پور، بابک دولتی، مژگان دستوری، قاسم رفیعا، حمید ایران‌نژاد، محمدرضا تقی‌دخت، محمدسعید میرزایی، مریم سقلاطونی، حمید هنرجو، عباس شامی، امیر سیاهپوش و... به عنوان افرادی یاد کرد که افتخار شاگردی ده‌بزرگی را داشته‌اند.

علیرضا قزوه دیگر شاعر انقلابی حاضر در مراسم با اشاره به نگارش حدود 400 رساله دانشگاهی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی گفت: هم‌اکنون در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره شعر فجر بعضی‌ها با طرح سوال‌های عجیب می‌خواهند این جشنواره شعری را نادیده بگیرند. شعر فجر ویترین شعر انقلاب است. افرادی که شمارگان کتاب‌شان نشان می‌دهد که با مردم نبوده‌اند نمی‌توانند در حرکت این قطار خللی ایجاد کنند.

در پایان احد ده‌بزرگی، در سخنانی خود را خادم حضرت اباعبد‌الله دانست و با یادی از مادرش گفت: او در لحظه تولد، کامم را با تربت سیدالشهدا برداشت. باید از پدرم که نامم را از قرآن برداشت و همسرم که در تمام این سال‌ها برای من وقت گذاشت تشکر کنم.

وی با اشاره به آرزوی کودکی‌اش که «هیچ‌گاه تمام نشود» گفت: ما باید در زندگی تکثیر شویم. در تمام این سال‌ها با دو بال حرکت کردم؛ یک بالم شب شعر عاشورای شیراز و بال دیگرم جلسه‌ها و مسابقه‌های امور تربیتی استان فارس بود.

این مراسم با قدردانی سازمان رسانه‌ای اوج از سکینه اردشیرنژاد، همسر احد ده‌بزرگی و نیز هدیه‌ای از هاشمی کرنوی به نیابت از 300 شاعر از شاگردان احد ده‌بزرگی به وی پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها