جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
«الغیبه» کهن‌ترین منبع روایی شیعی مهدویت

مدیر نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بوستان کتاب گفت: دو کتاب «بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبه» به قلم دکتر حیدرعلی رستمی در تحلیل کتاب‌های الغیبه شیخ نعمانی و الغیبه شیخ توسی نوشته شده‌اند. این دو کتاب از کهن‌ترین منابع موجود در حوزه منابع روایی شیعی مهدویت به شمار می‌روند./

حسن سادین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «الغیبه» اثر شیخ نعمانی با استفاده از مصادر و منابع دسته اول روایی شیعه نوشته شده‌است و کهن‌ترین منبع موجود در ایران باموضوع مهدویت به شمار می‌رود. 

وی گفت: نعمانی شاگرد مرحوم «کلینی» بود و حضور تعلیمات پررنگ کلینی در این اثر، به این کتاب اعتباری دو چندان بخشیده‌است.

سادین عنوان کرد: اثر حاضر، عهده‌دار بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب‌ یاد شده‌است که با روش توصیف و تحلیل مطالب به بحث درباره پدید آورنده کتاب، شناسایی اثر، حدیث پژوهی و محتوا شناسی آن می‌پردازد.

سادین با بیان این که کتاب «الغیبه» شیخ نعمانی، نخستین کتابی است که در حوزه روایات مهدویت نوشته شده، افزود: این کتاب از معروف‌ترین کتاب‌های نعمانی و معتبرترین منابع در حوزه روایات مهدویت است.

مدیر نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بوستان کتاب عنوان کرد: کتاب «بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبه» به قلم دکتر حیدرعلی رستمی که شرحی بر کتاب «الغیبه» شیخ نعمانی است، از چهار فصل تشکیل شده که رستمی با عنوان‌های «پدید آورنده»،«شناسایی اثر»،«حدیث‌پژوهی» و «محتواشناسی» مطالب کتاب شیخ نعمانی را بررسی کرده‌است. وی در کتابی دیگر با عنوان «بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبه» به بررسی کتاب الغیبه شیخ توسی می‌پردازد. کتاب الغیبه شیخ توسی با استفاده از متون کلامی و گونه‌شناسی اندیشه شیعیان همراه با روایات نوشته شده‌است. شیخ توسی در این کتاب از منابع دسته اول شیعی در موضوع مهدویت استفاده کرده‌است.

سادین یادآور شد: انتتشارات بوستان به طور همزمان کتاب‌های «بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبه شیخ توسی و نعمانی» را به قلم حجت‌الاسلام  دکتر حیدرعلی رستمی منتشر کرده‌است.

وی اظهار کرد: هر دو کتاب شیخ توسی و شیخ نعمانی در یک عصر نوشته شده‌اند  و از کهن‌ترین ‌کتاب‌های مربوط به مهدویت محسوب می‌شوند. البته کتاب شیخ توسی پس از کتاب شیخ نعمانی نوشته شده است.

این مقام مسوول انتشارات بوستان کتاب گفت: کتاب شیخ توسی در کنار کتاب شیخ نعمانی علاوه بر استفاده از روایات دسته اول در حوزه مهدویت، روایاتی از متن کلامی را دربر می‌گیرد. 

کتاب «بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبه شیخ نعمانی» با شمارگان هشتصد نسخه، در 168 صفحه و به قيمت 60 هزار ریال و کتاب «بررسی توصیفی و تحلیلی کتاب الغیبه شیخ توسی» با شمارگان 900 نسخه، در 156 صفحه و به قيمت پنجاه هزار ریال به قلم حجت‌الاسلام  دکتر حیدرعلی رستمی  نخستین بار از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط