سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
نقش تجلیل از پیشکسوتان ادب در همگرایی ملی

جشنواره شعر فجر هر سال با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو بوده است. در دوره‌های مختلف این جشنواره (که هنوز دوره‌های آن دو رقمی نشده است) تجلیل از شاعران بدون نقد و حاشیه نبود. در اغلب دوره‌های این جشنواره، از شعرای انقلاب به دلیل تولیداتشان قدردانی شده است اما امسال گردانندگان این جشنواره بنا دارند تا شعر انقلاب را در بخش ویژه‌ای قرار دهند تا دیگر بخش‌ها تحت شعاع آن قرار نگیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هر چند سال 89 از منصور اوجی شاعر پیشکسوت و صاحب‌نام که شعرهای ارزشمندی از او خوانده‌ایم، کسی که تا کنون بیش از 18 عنوان مجموعه شعر چاپ کرده است،  قدردانی شد اما با نگاهی همه سویه به ادوار مختلف این جشنواره درخواهیم یافت که هنوز برنامه خاصی برای تجلیل از پیشکسوتان و شاعران برجسته و اغلب گوشه نشین فارسی زبان کشور وجود ندارد؛ این در حالی است که داعیه آن داریم که برای همگرایی شاعران فارسی‌زبان نیاز است فارسی‌گویان دیگر کشورها را بشناسانیم و به آن‌ها جایزه دهیم.

حسین اسرافیلی، شاعر در این زمینه معتقد است: براي رسيدن به همگرايي در جشنواره شعر فجر لاجرم بايد داورها جمع و توسط دبير جشنواره يا وزارتخانه توجيه شوند. علاوه بر این داوران بايد خط مشي مشخص و واحد داشته باشند و در راستاي همان خط مشي حركت كنند. در واقع داوران نبایدسليقه‌هاي شخصی شان را در داوري‌ دخالت دهند.

وی درباره اختصاص دادن بخشی ویژه به نام شعر انقلاب نیز در جشنواره امسال می‌گوید: هر شعري كه بعد از پيروزي انقلاب سروده شده شعر انقلاب است. نبايد بين اين شعرها تفاوت بگذاريم اما در برخي موارد موضوع بعضي شعرها با هم فرق دارند. شايد موضوع شعري درباره پيروزي انقلاب و آرمان‌هاي انقلاب و شعری دیگر به نکاتی متفاوت اشاره کرده باشد؛ این شعرها مي‌تواند در بخشي جداگانه مورد توجه قرار بگيرند. اما مجموعاً همه شعرهايي كه بعد از انقلاب سروده شده‌اند به گمانم جملگی شعر انقلاب‌اند، به استثناي برخي  شعرها كه چنان عريان است و از مسايل تنانگي حرف مي‌زند كه بيشتر به برخي فيلم‌هايی می‌ ماند كه گوشه خيابان انقلاب مي‌فروشند.

اگر نیک بنگریم سخن اسرافیلی از منظر کسی گفته می‌شود که سال‌ها تجربه حضور در محافل ادبی گوناگون را دارد و در مورد شعرهایی که پس از انقلاب سروده شده، به روشنی و با ایقان نظر داده است. در واقع شعرهایی که با اخلاق و عرف عمومی جامعه در تضاد باشد ربطی به گنجینه فرهنگ و ادبیات این سرزمین ندارد. مابقی شعرها و هر آنچه بعد از انقلاب سروده شده را باید جزو شعر انقلاب به حساب آورد و در دایره‌ای گسترده‌تر آن را مورد بررسی قرار دارد.

در باره تجلیل از پیشکسوتان و خادمین نشر هم باید گفت، تا هنرمندان ارزشمند این کشور زنده هستند بهتر است از آن‌ها تجلیل شود. بسیاری از شاعران ریز و درشت کشورمان که شعرشان با هویت این سرزمین گره خورده و عناصر اسلامی- ایرانی در آن‌ها دیده می‌شود و روزگاری است گوشه عزلت گزیده‌اند، ظاهراً به دلیل اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف دیدگاه‌ها از سوی جایزه‌های دولتی نادیده گرفته می‌شوند. آن‌چه اغلب شاعران و نویسندگان برآن متعقدند این است که شاعر و نویسنده‌ای که در این مملکت زندگی می‌کند و در همین‌جا به تولید و آفرینش ادبی می‌پردازد   خائن نیستند و اتفاقا در بسیاری موارد نگاهشان نسبت به بالیدن فرهنگ این مرز و بوم با توجه به هویت دینی و ملی که مرزهای معنوی این کشور را تشکیل می‌دهند، مثبت است.

فاطمه راکعی دراین‌باره می‌گوید: انتظار داریم در جشنواره شعر فجر امسال از همه طیف‌های شاعران نامی کشور که اغلب طی سال‌های اخیر گوشه نشین بودند و خلوت گزیده‌اند، با احترام و تکریم تجلیل شود. باید در جشنواره شعر فجر امسال نگاه‌های سلیقه‌ای را کنار بگذاریم و فقط دایره ارزیابی را به شعر انقلاب محدود نکنیم. سال‌های سال جشنواره شعر فجر توجه خود را فقط به شعر انقلاب معطوف کرده بود و آثار درخشان در این حوزه را مورد داوری، قدردانی و تشویق قرار می‌داد.

این شاعر می‌افزاید: شاید یکی از دلایل این مساله آن بوده که جشنواره در ایام فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شد. اما از این پس انتظار این است که با شعر امروز ایران مواجه باشیم و در جشنواره شعر فجر امسال از برگزیدگان واقعی شعر امروز ایران تجلیل شود. دیگر دلیلی وجود ندارد که شعر فجر حتماً به موضوعات و مفاهیم انقلاب اسلامی محدود شود و به آن‌ها بپردازد. در دیگر موضوعات هنری و فرهنگی مثل سینما که قدمتشان در جشنواره فجر بیشتر از جشنواره شعر فجر است، صرفا به موضوعات محدود به انقلاب اسلامی نمی‌پردازند و دایره داوری‌های خود را وسیع‌تر گرفته‌اند؛ چرا که در جشنواره فیلم فجر برایشان جا افتاده که از هر صنف و تفکری داور و برگزیده داشته باشند.

انتظار می‌رود جشنواره شعر فجر امسال با استفاده از ظرفیت‌های ژورنالیستی مصاحبه‌ها و همگرایی، برای تجلیل از پیشکوتان و برجستگان شعر و قدردانی از برگزیدگان خود گامی مؤثر در این زمینه بردارد. بی شک تجلیل از شاعران حقیقی و نامی کشور به همگرایی در جشنواره امسال کمک خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط