سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
جایزه بزرگ کمیک بوک فرانسه برنده اش را شناخت

بیل واترسون تصویرگر آمریکایی، به عنوان برنده جایزه بزرگ کتاب مصور فرانسه در جشنواره آنگولم معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لوموند، بیل واترسون جایزه بزرگ چهل و یکمین دوره برپایی جشنواره بزرگ آنگولم فرانسه را که برای گرامیداشت کتاب های مصور برپا می شود، از آن خود کرد.

این جشنواره بین المللی از این تصویرگر آثار کمیک برای یک عمر دستاورد هنری و خلاقانه اش در این زمینه تجلیل کرد.

این جایزه که هر سال به یک خالق کمیک بوک در قید حیات تعلق می گیرد، به صورت سنتی برنده هر سال را در شمار داوران سال بعد جای می دهد. به همین دلیل فردی که انتخاب می شود، افتخاری بزرگ را از آن خود می کند.

رابرت کرامب و آرت اسپیگلمن از برندگان سال های پیش و داوران امسال این جایزه بودند.
امسال کارتونیست های مشهوری چون فیلیپ دروایله، خوزه مونوس، انکی بیلال، رنه پتیلون، دانیل کوسنی، فرانک مارگرین از شرکت در این داوری خودداری کردند تا داوران جوان تر بتوانند دست به انتخاب برنده بزنند.

بیل واترسون برای خلق «کلوین و هابس» این جایزه را دریافت کرد. او دومین آمریکایی است که در تاریخ اهدای این جوایز، به عنوان برنده انتخاب می شود. دو سال پیش آرت اشپیگلمن به عنوان نخستین آمریکایی این جایزه را به خانه برد.

واترسون از سال 1996 که انتشار این مجموعه را به پایان برد، دیگر در انظار عمومی ظاهر نشده است. وی که 55 ساله است این مجموعه مصور را از سال 1985 تا 1995 منتشر کرد. رقبای او در این میان آلن مور برای «نگهبان» و کاتسوهیرو توتومو خالق «آکیرا» بودند.

این جشنواره جوایز دیگری نیز داشت که شامل جايزه گربه طلايي براي بهترين داستان مصور، جايزه يك مجموعه، جايزه كشف، جايزه نگاهي به دنيا، جايزه خوانندگان، جايزه بين نسلي و جايزه ميراث بود و در آخرین روز برگزاری اش برندگان آنها را نیز معرفی کرد.

چهل و یکمین جشنواره آنگولم که امسال میزبان بیش از 200 هزار تن از دوستداران صنعت کتاب کمیک بود و از پنج شنبه شروع شده بود، امسال به تجلیل از صنعت کتاب مصور فرانسوی-بلژیکی اختصاص داشت.

این جشنواره که هر سال در شهری قرون وسطایی در جنوب فرانسه برگزار می شود، بزرگترین رویداد مشابه خود در اروپا است. امسال با شرکت بیش از 260 نمایشگاه گذار و 1600 کارتونیست از سراسر جهان این نمایشگاه برگزار شد و بیش از 400 برنامه برای نقد و معرفی و تجلیل از کتاب مصور ترتیب داد.

جشنواره آنگولم همچنین به عنوان بزرگترین بازار خرید رمان های گرافیکی در اروپا شناخته می شود.

هر چند تاکنون «تن تن» و «آستریکس» به عنوان دو اثر برجسته فرانسوی در آمریکا و سراسر جهان شناخته شده اند، اما با توجه به رشد روزافزون بازار کتاب های مصور، هنرمندان اروپایی تلاش می کنند تا بیش از پیش آثار خود را معرفی کنند.

گرامیداشت 80 سالی ژاک تاردی و برپایی نمایشگاه هایی برای ارایه آثار «ویلم» خالق مجموعه هایی چون «مافیلدا» و «ارنست و ربکار» از جمله این رویدادها بود.

این جشنواره که از سی ام ژانویه شروع به کار کرده بود، دوم فوریه به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها